Video
Differentiatie op 4 sporen: “De leerlingen voelen zich begrepen”
In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen werken in hun eigen tempo en leren hun niveau inschatten. In de zesde klas van juf Himsha zijn ze er helemaal mee weg.
Bekijk in de video hoe de zesde klas van juf Himsha al helemaal weg is met 4-sporenbeleid.
Klassikale instructies
“Ik begin de les met de instructie van het eerste vak”, vertelt Himsha Vanhaecke, leraar in het zesde leerjaar. “Ik overloop de theorie en de oefeningen. Ik houd mijn uitleg zo kort mogelijk. Daarna schakel ik onmiddellijk over naar de instructie van het volgende vak. Dan gaan de leerlingen zelf aan de slag met oefeningen.”
“Ze mogen vrij kiezen met welk vak ze starten. Die vrijheid zorgt ervoor dat ze zelf nadenken hoeveel tijd ze aan welk vak spenderen, waar ze sterk in zijn en waar ze het moeilijker mee hebben.”
Oefeningen op ieders niveau
Op het bord van juf Himsha staan per vak 3 oefeningen, dat zijn de eerste 3 sporen.
- Spoor 1: Deze oefeningen zijn voor de leerlingen die het moeilijk hebben met de leerstof. Ze hebben vaak nog wat extra hulp nodig van de leraar of co-teacher.
- Spoor 2: Basisoefeningen voor leerlingen die de leerstof goed begrijpen.
- Spoor 3: Oefeningen voor leerlingen die de leerstof helemaal onder de knie hebben. Zij hebben nood aan extra uitdaging.
Naast de 3 sporen op het bord is er voor sommige vakken nog een vierde spoor.
- Spoor 4: Oefeningen voor leerlingen met een individueel curriculum. Dat kan zowel curriculumdifferentiatie zijn naar boven toe als naar beneden.
De leerlingen mogen zelf kiezen welke oefeningen ze maken. “In het begin van het schooljaar verloopt dat nog wat moeilijker. Eerst overschatten sommige leerlingen zich, anderen onderschatten zichzelf dan weer. Maar ze voelen snel aan welk spoor het best bij hen past.”
Hoe begin je eraan?
“Het is als leraar niet eenvoudig om er onmiddellijk mee te starten. Bouw het rustig op en uiteindelijk is het een meerwaarde voor de leerling en de leraar. Begin met 1 vak, wiskunde is daarvoor ideaal. Als dat goed lukt, voeg dan een tweede vak toe. En als iedereen de methode goed onder de knie heeft kan je gerust met 4 vakken door mekaar werken”.
De methode van het sporenbeleid is ontwikkeld door Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs (CEGO).
Log in om te bewaren
marleen langbeen
9 december 2016Hoedje af voor Juf Himsha.
Juf Nele
23 januari 2017Fantastisch ! Dat wil ik ook ... Onze school heeft echter niet alle middelen die in het filmpje te zien zijn (ruim lokaal, multimedia, materiaal voor zithoek, smartboard, ...) en ook een niet voldoend ruimdenkend schoolhoofd... Maar ergens laat het me niet los. Ik heb echter één belangrijke bedenking: hoe kan je op deze manier nog voldoende snel alles verbeteren??? (want dat is bij ons verplicht: ALLES moet gemaakt door de lln én verbeterd door de leerkracht worden !)
Meester Marco
13 februari 2017Onderschat leerlingen niet! Ook niet bij het verbeteren, laat ze werken met een correctiesleutel. Mijn leerlingen hebben ook een gmail-account en op hun Drive plaats ik de correctiesleutel. Als leerkracht werk je nauw samen met spoor 2 en 3 dus die leerlingen hun materiaal heb ik meestal tijdens de les zelf al verbeterd. Werkt perfect hoor!
En.. natuurlijk is het ook zo dat je met deze manier van werken je werkboeken, werkblaadjes kritisch bekijkt en heel veel dingen moet durven schrappen. Alsjeblieft collega's, besef dat niet alle oefeningen, lessen moeten gemaakt worden. Dus....zoiezo minder verbeterwerk...
Jory
13 februari 2017Wat gaaf! Zoiets wil mijn school ook. Bij ons is het probleem alleen dat de leerlingen vanaf groep 3 hun zelfstandigheid verliezen. Alles wordt zo gestuurd door de leerkracht! Hoe pakken jullie dat aan?
Annelies
26 juli 2017Jammer dat het filmpje onverstaanbaar geworden is door de pianomuziek die erover werd gezet.
Tania Folie
14 oktober 2017Hoe pak je dit aan in een graadsklas?
Laat een reactie achter