Trend
Flipping the classroom zet de les op zijn kop
Klassikale les en huiswerk omwisselen, dat is het idee achter flipping the classroom. Er staat wel nog een leraar voor de klas. Maar de les, die hebben de leerlingen thuis al op YouTube gezien. Leraar wiskunde Erwin Meyers legt uit hoe hij het aanpakt.
Hoe werkt het?
“Ik heb screencasts gemaakt”, zegt Erwin Meyers (leraar wiskunde WICO Campus Tio Overpelt). “Dat zijn korte instructiefilmpjes via YouTube waarin ik een kernbegrip uitleg, zoals de stelling van Pythagoras. Mijn leerlingen bekijken de filmpjes thuis. Zo kennen ze de theorie al wanneer ze de klas binnenstappen. Ik herhaal in het begin van de les de kernpunten en de leerlingen beginnen meteen met de oefeningen.”
“Natuurlijk kan je niet alle lessen verfilmen. Ingewikkelde meetkundige constructies leg je niet uit in een screencast van 7&nbpminuten. Maar voor de uitleg van de basisbegrippen win je tijd, omdat er veel gepalaverd wordt als je de theorie steeds weer moet uitleggen in de les.”
Wat is het voordeel?
- Meer tijd voor oefeningen. Vroeger ging bijna de volledige les op aan theorie en moesten we op het einde vlug nog oefeningen maken.
- Meer kansen op feedback. Voordien werkten ze de oefeningen thuis af zonder dat ik nog feedback kon geven. Nu begeleid ik mijn leerlingen als een coach. Ik kan differentiëren. Vroeger stelde ik een probleem pas vast als ze een onvoldoende hadden voor een toets.
- De leerlingen sturen hun eigen proces meer. Ze kunnen op hun eigen tempo thuis de leerstof in de instructiefilmpjes herbekijken. Zo zijn ze weer mee en stapelen de tekorten zich niet meer op.
Flipping the classroom, hoe doe je het?
Jan Velghe, onderwijsontwikkelaar aan de Universiteit Gent geeft 5 tips.
1. Toets vooraf of ze de les écht kennen
“De theorie helemaal buiten de les aanbieden is geen goed idee. Sommige leerlingen hebben klassikale lessen echt nodig. In de klas zie en voel je of je leerlingen al dan niet mee zijn. Als je de classroom flipt, is het belangrijk om te toetsen of je leerlingen de kennis echt opgedaan hebben. Dat doe je bijvoorbeeld via zelftests op het leerplatform. Wie slaagt, krijgt een ‘ticket’ voor de les. Of je begint de les met een kleine quiz. Die bevat dan de kernpunten voor het vervolg van de les.”
2. Laat leerlingen vragen voorbereiden
“Flipping the classroom moet verder gaan dan filmpjes op YouTube gooien. Je kan je leerlingen ook een onlinegroepswerk laten maken in de leeromgeving. Je monitort en stuurt bij waar nodig. Of je leerlingen bekijken enkele lessen op voorhand en je organiseert een onlinemoment waarop ze vragen stellen. Die vragen vormen dan de basis van je les.”
3. Vul de vrijgekomen tijd met praktische toepassingen
“Een voordeel is dat je meer ruimte vrij hebt om de opgedane kennis echt te gaan toepassen en integreren. Dan kan je meer uitdagende oefeningen geven aan je leerlingen, hen gefundeerde discussies laten voeren of de theorie laten toepassen op levensechte voorbeelden.”
4. Vraag niet te veel inspanning van je leerlingen
“Let ook op de tijd die flipping the classroom vergt van je leerlingen. Wordt hun taakbelasting niet te hoog als ze verschillende vakken online moeten voorbereiden? Een ander probleem is dat je als kijker vlug afgeleid bent door wat buiten het computerscherm gebeurt: je krijgt een sms, iemand komt binnen … In de klas heb je meer controle op hoe je leerlingen hun tijd effectief invullen. Heeft iedereen bovendien thuis een computer met internet? Vraag jezelf ook af of de leerlingen er klaar voor zijn. Hebben ze wel de nodige ICT-vaardigheden om flipped te leren?”
5. Blijf ook live leraar
“Tot slot: een leraar heeft zo veel bagage en leservaring. Dan is er toch niets mis mee om die leraar af en toe ook live te horen? Sommigen zijn immers meester in vertellen, maar daarom niet meester in het monteren van filmpjes.”
De websites en handleidingen uit dit artikel vind je via het zoekwoord ‘flip’ op www.klascement.net.
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter