Video
Ouders verwelkomen in de kleuterklas: minder tranen, meer betrokkenheid
In de klas van juf Halinka krioelt het op maandagochtend, en dat komt niet enkel door de kleuters. Een papa speelt een spelletje met zijn zoon. 2 mama’s maken een praatje bij een kop koffie. “Bij ons nemen ouders afscheid van hun kleuter in de klas”, vertelt ze in de video. “Kinderen krijgen tijd om te landen en afscheid te nemen”. En ze ziet nog meer voordelen.
*Tot de term ‘ouders’ rekenen we ook alle groot-, pleeg-, plus- en adoptieouders, familie, vrienden … die de zorg van het kind mee opnemen.
Bekijk in de video hoe Halinka ouders verwelkomt in haar klas.
Meer tijd voor elk kind
Halinka Lannoo, kleuterleraar De Vlieger, Gent: “Ik begrijp dat de drukte sommige leraren afschrikt, maar schijn bedriegt. De kinderen druppelen binnen tussen 8.10 uur en iets voor 9. Rond 8.30 uur is het hier een gezellige drukte, maar omdat niet iedereen tegelijk aankomt, heb ik het gevoel dat ik net meer aandacht kan geven aan elk kind.”
“Ik kan elke kleuter afzonderlijk verwelkomen. Ik geef ze een knuffel of neem ze even op de arm als dat nodig is. En als ik toch de handen vol heb, springt er vaak een ouder bij als een kindje het wat moeilijk heeft. Een mama die een boekje leest of een spelletje speelt, houdt gemakkelijk 3 kindjes bezig.”
Kinderen (en ouders) leren afscheid nemen
Halinka: “Dit is een classe unique met kleuters van alle leeftijden. Elk kind neemt op een andere manier afscheid. Sommigen zeggen: ‘Dag papa, tot vanavond’ en gaan aan het werk. Anderen hebben even tijd nodig om te landen. Ze lezen een boekje met mama of papa of tonen wat ze de vorige dag gemaakt hebben.”
“Afscheid nemen in de klas is geen wonderoplossing, maar zo oefenen we. Ook ouders hebben dat soms nodig. Als het moeilijk gaat, spreken we af: morgen nemen we na 5 minuten afscheid of we maken 1 puzzel en dan geven we een high five. Zo leren ze afscheid nemen op hun tempo.”
Kort op de bal
Halinka: “1 keer per week houden we een koffiemoment. Dan zijn ouders nog meer welkom en blijven ze ook langer plakken. Er is tijd voor een praatje en we leren elkaar kennen. Soms moet ik eens zeggen: ‘Het is 9 uur. Mama’s en papa’s, tijd om te gaan.’ Dat vind ik niet erg. Het betekent dat het hier gezellig is.”
“Veel ouders zie ik haast elke dag. Zo kan ik kort op de bal spelen als er iets scheelt. Andersom hoor ik het meteen van de ouders als een kind zich even minder goed voelt. De kinderen zien ons praten en dat stelt hen gerust. Bij een oudercontact komen er nog zelden verrassingen boven.”
Betrokken ouders
Halinka: “We verwachten wel wat engagement van onze ouders. Elke dag komt er iemand het fruit snijden. We vragen hen ook om eens voor te lezen of mee te helpen in de ateliers. Maar doordat ze welkom zijn in de klas, zien ze ook wat er gebeurt, waar we mee bezig zijn. Hoeveel ouders willen niet eens een vlieg zijn in de klas van hun kleuter? Hier kan dat. Ze zien mij aan het werk met hun kind en dat versterkt de band alleen maar.”
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter