Video
Grote klas? Zo hou je de aandacht van al je leerlingen vast
Leraar Blaise Nzilampa geeft les aan klassen van 40 tot 60 leerlingen. Om die allemaal bij de les te houden, gebruikt hij een simpel maar doeltreffend systeem. Als hij een vraag stelt gooit hij een balletje naar de leerling die moet antwoorden.
Bekijk de video: Hou een grote groep leerlingen aandachtig
Blaise Nzilampa, leraar landbouwtechnieken in Congo: “Ik geef les aan enorm grote klassen. Zelfs als ik mijn les goed voorbereid, is het moeilijk om de aandacht van alle leerlingen vast te houden. Ze zijn snel afgeleid en soms kunnen ze zelfs amper wakker blijven. Daarom geef ik nu les met een balletje in de hand. Ik stel regelmatig een vraag aan de groep en gooi het balletje naar een van de leerlingen. Die moet op de vraag antwoorden. Daarna mag die leerling zelf kiezen wie aan de beurt komt.
Sinds ik dat balletje gebruik, merk ik dat ze veel beter opletten. Ze houden hun ogen op mij gericht, omdat ze weten dat ik altijd een vraag kan stellen en dat het balletje dus plots hun richting uit kan komen. En uiteraard komt iedereen aan de beurt.
Ze doen echt hun best om op te letten. Want ze vinden het heel vervelend als ze dat balletje vangen en het antwoord op de vraag niet kennen. Dan moeten ze zelf een leerling aanduiden die het beter weet dan zij. Ik voel dat ze meer gemotiveerd zijn, en dat straalt ook af op mij.”
Bekijk meer klastips van leraren in de reeks One minute tip op Klasse YouTube.
Log in om te bewaren
Hilde
18 januari 2018Dank je wel voor de leuke tip.
Ik test het zeker uit.
Leerkracht
18 januari 2018Probeer dat hier ook maar eens in onze klassen,denk ik zo bij het lezen van bovenstaand artikel.
Krijgt een kind het balletje tegen zijn/haar hoofd,krijg je als leerkracht al direct een berisping van sommige ouders dat je aan kindermishandeling doet!
Nina
20 januari 2018Niet overdrijven zou ik zeggen...
Pharahilde
15 februari 2018Ouders die zoiets durven 'uitspuwen' moeten we vriendelijk maar kordaat confronteren met hun uitspraak!
Als er geen vertrouwen is, moeten zij hun kind naar een andere school sturen. Zulke uitspraken behoren een directie toe natuurlijk.
Zulke opmerkingen kunnen we als lkr wel ontvangen maar we hoeven daar niets mee te doen.
Wanneer ouders ons constructief kunnen informeren over klasmanagement, dan ben ik de eerste om hun info te beluisteren én toe te passen.
Wanneer ouders een leerkracht 'overslaan' en via de directie een leerkracht neerhalen: dan worden zij - zonder verwijl - de deur gewezen, omdat uitspraken zoals 'kindermishandeling' op vernietiging gericht zijn!
Marleen
19 januari 2018Geen spreekstok, maar een spreekballetje! Goed gevonden, wel moeten werp- en vangtechnieken goed geoefend zijn! Mogelijk ook bij de leerlingen.
Marleen
19 januari 2018Wij doen het ook al eens met een knuffel tijdens een gesprek. Zo wordt er ook niet door elkaar gepraat, dit stimuleert tevens het luisteren naar elkaar.
Nadine Vanommeslage
20 januari 2018Heb ook al eens met een balletje gegooid om kind aan te duiden om te antwoorden. Leuk, maar inderdaad vaak belandt het balletje of bal op de grond. Dan geroezemoes...toch in sommige lessen bruikbaar.
Hilde
20 januari 2018Contact,oogcontact,communicatie..In de methode Leefstijl toen veel tips gevonden over aandacht,luisteren,meedoen. Sta nu niet meer voor een groep.
Pieter
20 januari 2018Inspirerend over de grenzen heen! TOF! - geen discussie nodig -
Gerda
27 januari 2018Dat is toch allemaal niet nieuw. Doe je toch af en toe als variatie op het gewone lesgeven. Wakker maken- sleur doorbreken.Met een soft balletje (sponsje)/ een pakje papieren zakdoeken/ een spreekpop voor groepsgesprekken geordend te laten verlopen,een doorgeef krijtje/marker om elk om beurt een antwoord op bord te noteren. Een stempelkaart met 5 vakjes. Wie 5 goede antwoorden geeft krijgt 1 punt bij. (Medewerking verzekerd) en les verloopt vlotter. Of met een (like stempel door het klaslokaal wandelen wie goed aan het werk is krijgt een like enz... Ik heb zelf voor het aanleren van les prépositions- pluimen in de klas verstopt. Indien ze een mooie zin (enkelvoudig of samengesteld maakten) kregen ze de pluim. (Enthousiasme verzekerd)Of je beloont ze voor flink oefenen en werken door de laatste 10 minuten een kahoot over de leerstof te doen of een quizlet... (hedendaags)nu... (allemaal dingetjes om de swung er voor jezelf en voor hen in te houden. Maar dat hoeft niet elke dag en het verrassingseffect moet blijven.
Laat een reactie achter