Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

5 dingen die we van onderwijs in Estland kunnen leren

  • 19 april 2018
  • 4 minuten lezen

Lies De Smaele, leraar kunstgeschiedenis van het Heilig-Hartcollege in Waregem, trok samen met 6 leerlingen van het zesde jaar op uitwisseling naar Estland. Ze leerde er het reilen en zeilen van het Hugo Treffneri Gümnaasium in Tartu kennen. Wat vindt ze interessant voor Vlaamse scholen?

Lerarenkantoor in Estland

1. Het lerarenkantoor

Lies De Smaele: “Elke leraar heeft een eigen bureau mét computer in een vakgroeplokaal. De Estse overheid investeert daar sterk in. Je mag kiezen of je thuis of op school werkt. Hoe handig zou dat niet zijn? Je zit samen met de collega’s met wie je samenwerkt en je hebt steeds al je spullen bij de hand.”

“Ik zou graag ook werk en privé meer afbakenen. Nu werk ik elke avond nog enkele uren als mijn kinderen in bed liggen. Ik zou proberen om mijn voorbereidings- en verbeterwerk volledig op school te doen. Het systeem heeft ook nadelen natuurlijk: je bent je vrije namiddagen kwijt en je leert minder collega’s van andere vakken kennen.”

Voor elke vakgroep een kantoor op school. Hoe handig zou dat niet zijn?

Lies De Smaele
leraar kunstgeschiedenis, Heilig-Hartcollege Waregem

2. Geen schoolbel, geen rijen

Lies De Smaele: “Een wijsje van Vivaldi kondigt het begin en einde van de lessen aan. Als het speelt, gaan leerlingen op eigen houtje naar hun klaslokaal. Wij hebben een echte ‘Vlaamse’ bel. ‘Het muziekje is gegaan’ is veel rustiger en minder dwingend dan ‘het heeft gebeld’. Het moet geen muziekje zijn, het kan iets heel natuurlijks zijn dat iedereen op de speelplaats kan horen.”

“Bij ons op school moeten de eerste en tweede graad bij de tweede bel zwijgen en in de rij staan. De derde graad sinds de grondige renovatie van de speelplaats niet meer. Iedereen gaat gewoon naar de klas als de bel gegaan is. We evalueren dat positief: er zijn geen problemen en je verliest minder lestijd.”


3. Lesuren van 75 minuten

Lies De Smaele: “In het hoger secundair geven de leraren lessen van 75 minuten. Dat lijkt mij fijner dan onze traditionele 50 minuten. Op 75 minuten kan je rustig je verhaal vertellen en kan je veel meer afwisselen. Ik moet zoveel leerstof geven waardoor ik filmpjes … soms laat vallen. Ik zou al eens een zoekopdracht van 10 minuten op hun smartphone kunnen geven.”

“Die oudere leerlingen kunnen zich best lang concentreren. En dan gaan – grapje! – leraren ook niet meer uitgelachen worden omdat bij ons een uur maar 50 minuten duurt.”

Leraar Lies De Smaele in Estland
“Samen met de collega’s zoeken naar verbeteringen, vind ik zo inspirerend”

4. Op studiereis met collega’s

Lies De Smaele: “Het hele lerarenteam van het Hugo Treffneri Gümnaasium ging vorig jaar samen op studiebezoek naar Nederland. Ze bezochten er de meest innoverende scholen om ideeën op te doen voor hun schoolorganisatie en lespraktijk. En de leraren Engels volgden samen een cursus in Groot-Brittannië. Daar heeft een Vlaamse school gewoon geen budget voor. Samen zoeken naar verbeteringen, dat vind ik zo inspirerend.”

“Onze school organiseert heel veel internationale uitwisselingen voor leerlingen. Uiteraard leren de begeleidende leraren ook veel van het buitenland en delen ze dat met het team. Maar dat is nog iets anders dan het samen te ervaren.”


5. Respect

Lies De Smaele: “Het lijkt alsof in Estland iedereen respect heeft voor materiaal en de omgeving. Dat zie je op straat, maar ook op school. Je ziet hier geen papiertjes op de grond of vuile toiletten. Alles is en blijft netjes. Er heerst hier een andere mentaliteit.”

“In Vlaanderen ligt er overal afval op de grond. Onze onderhoudsman houdt dagelijks de speelplaats en het tuintje proper en toch liggen er elke dag nieuwe papiertjes. En zelf bestek of glazen afwassen, lijkt voor leraren ook niet altijd vanzelfsprekend. Wij zijn geen vuile school, integendeel, het is gewoon overal zo in Vlaanderen.”

Wil je ook de internationale toer op?

Het Heilig-Hartcollege in Waregem organiseerde een uitwisseling met Estland in het kader van zijn Europese project ‘TEAM – Together Everyone Achieves More’. De school werkt samen met secundaire scholen uit Duitsland, Hongarije, Estland en Schotland rond het thema ‘school van de toekomst’.

Een Erasmus+ project organiseren kan via het Vlaams Erasmus+ agentschap Epos.

logo Erasmus+

Leen Leemans

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


I

Ingrid Vandeputte

26 april 2018

Eén van onze dochters verbleef een jaar in Tartu. Ik stuurde haar het artikel door . Hieronder haar reactie

Je moet wel weten dat dat een private school is, en één van de meest prestigieuze van Estland (dus ook een beetje elitair), met een selectieprocedure en interviews en ik denk ook een redelijk hoog prijskaartje. Die dingen worden precies wel wat weggelaten in het artikel. Niet te vergelijken met een doorsnee Estse school op het platteland denk ik dan. ;) Beetje nuanceren dus!

Reageren
t

tine moeyaert

24 mei 2018

Dit systeem is wel vergelijkbaar met de publieke Finse scholen. Dit merkten we tijdens ons Erasmus+-project "Broaden Horizons" in onze Zweedse partnerschool in Karleby / Kokkola. (~ De Bron - Tielt) Bovendien krijgen de leerlingen er 's middags gratis een warme maaltijd aangeboden!

Reageren

Laat een reactie achter