Video
Hoe komen leerlingen je les binnen? Doe een check-in
Een leerling met zijn hoofd op zijn bank, vindt jouw les niet interessant. Babbelaars willen jou alleen maar tegenwerken. “Zulke veronderstellingen zijn niet altijd correct”, zegt CVO-lector Lieve Hendrickx. “Met een check-in bij het begin van je les kijk jij in de hoofden van je leerlingen.” Bekijk de video.
Lieve Hendrickx, lector AP Hogeschool: “Aan het begin van de les stel ik in de kring een paar richtvragen. Bijvoorbeeld: ‘Wat hindert jou vandaag om met je volle aandacht aanwezig te zijn?’ Ik beantwoord die vraag eerst zelf. Daarmee breek ik het ijs en geef ik richting aan het verdere verloop van de check-in.”
Lieve: “Vervolgens antwoorden de leerlingen. Niemand is verplicht, maar ik moedig leerlingen die zich in een uitspraak herkennen wel aan om een stap vooruit zitten. Zo voelt degene die de uitspraak deed zich niet alleen en krijg ik zicht op wat er eventueel onderhuids speelt bij verschillende ‘partijen’ in de klas.”
Lees verder onder de video.
Bekijk de video ‘Wat speelt er bij leerlingen? Kom het te weten door middel van een check-in‘
Lieve: “Soms zijn er immers dingen aan de gang in een groep waar je als leraar geen zicht op hebt. Je weet niet of er een conflict speelt tussen leerlingen, of wat er zojuist op de speelplaats gebeurde. Maar dat heeft wel invloed op je les en de sfeer in de klas. Met een check-in breng je die onzichtbare groepsprocessen boven de waterlijn.”
Lieve: “Maar ook over individuele leerlingen leer je soms onverwachte dingen, die je helpen om hun gedrag beter te interpreteren. Zo leerde ik dat de leerling die volgens mij verveeld in de klas zat, eigenlijk vermoeid is omdat zijn dochtertje niet goed doorslaapt. Ik ken mijn leerlingen door die check-ins beter en kan daardoor beter lesgeven. Maar omdat ik zelf ook meedoe, begrijpen de leerlingen mij ook beter. Door je eigen weerstanden in de groep te brengen en bespreekbaar te maken, vermijd je wederzijds onbegrip.”
Lieve: “Aan het einde van de check-in is het belangrijk dat je even samenvat wat allemaal werd gedeeld. Daardoor voelen leerlingen zich gehoord, maar kunnen ze ook toevoegingen doen wanneer je iets gemist hebt of verkeerd begreep. Nadat iedereen even heeft losgelaten wat door zijn of haar hoofd spookt, kan de les veel efficiënter van start.”
Log in om te bewaren
Sabine
1 februari 2019Hoe groot mag de groep zijn? Hoe lang duurt zo'n check-in dan? Loopt dit niet uit de hand? Interessant maar nog vele vragen dus.
Fanny Matheusen
1 februari 2019Hi Sabine, wil je er meer over leren? Volg een training deep democracy. Of meer lezen? 'Van zondebok naar zebra' met handige toolbox, waar check-in en allerlei varianten worden toegelicht. Te bestellen op www.goes-thing.be. Het kan met kleine maar ook met heel grote groepen. Tijdsduur heb je zelf in de hand omdat je meedoet en dus ook de tijdsduur modelt. Groeten, Fanny
Patrick
6 februari 2019Dit is natuurlijk makkelijker te realiseren in het volwassenenonderwijs waar je lesblokken van 3 of 4 uur hebt, dan in het secundair waar je de leerlingen in het beste geval max. 2x 50' voor jou hebt.
Yves
8 februari 2019deze check-in was ik zelf bij eens we gestart zijn gaat het wel vlot en het doet deugd om effe u gedachten mee te de delen met de klas.
Isabelle
9 februari 2019Ik heb wat dezelfde vragen als Sabine ... Hoe lang neem je hiervoor ? En wat als er een serieus probleem naar boven komen. Ga je voor het zoeken naar een oplossing ? In een lesuur van 50 minuten (in de praktijk meestal minder) heb je de tijd niet altijd om daar aandacht aan te besteden. Laat je zo'n leerling(en) dan bv. niet in de kou staan ? Het volgende lesuur moeten ze immers ook op tijd in de les zijn.
Vind het ook absoluut interessant en zinvol, maar heb best wat praktische vragen dus.
Laat een reactie achter