Tips
Leren zichtbaar maken: “Waar zitten we al?”
Leren zichtbaar maken. Wie dat doet, heeft een positieve impact op de leermogelijkheden van leerlingen. Dat kan met deze klastips.
Voorspel succes
Zorg dat je leerlingen altijd het doel zien achter de leerstof die ze verwerken. Vertel vooraf: “Vandaag gaan we …, zodat we …” En bepaal samen de succesfactoren: “We weten dat we goed zitten als we …” Schrijf het op en hang het overzicht vooraan in de klas.
Toon de 10 op 10
Hoe ziet een succesvol eindwerk, een knappe boekbespreking of sterk opstel eruit? Toon er een vóór je leerlingen aan hun opdracht beginnen. Maak in drie punten duidelijk waarom dat voorbeeld geweldig is.
Knijp in beheersingsniveaus
Maak een poster met drie beheersingsniveaus. Basis ‘Ik leer de basis van de juf’, gevorderde ‘ik kan al zelfstandig werken en heb af en toe vragen’ en expert ‘ik kan uitleg geven aan klasgenoten’. Je leerling plaatst een gepersonaliseerde wasknijper bij het niveau waarop hij zichzelf voor die les inschat.
Doe zoals Fortnite
Stimuleer leren in groepjes. Zelf al Fortnite gespeeld? Meteen nadat je faalt, roep je: “Ik wil nog eens!” Je speelt in teamverband, je ploegmaten stuwen je naar creatieve oplossingen en betere skills. Speel daarop in. Verdeel groepstaken in levels of werk met een voortgangsmeter. Deeltaak klaar? Kleur zelf de meter verder in. En dan high fives met de groep.
Gooi de dobbelsteen
Op het einde van de les snel checken wat bleef hangen bij je leerlingen? Verdeel de klas in groepjes en geef elke groep een dobbelsteen. Leerlingen dobbelen en antwoorden zo snel mogelijk. 1: Dit onthou ik van de les. 2: Dit woord vat volgens mij de les samen. 3: Dit wist ik al voor de les begon. 4: Deze vraag wil ik nog stellen. 5: Dit wil ik volgende les graag leren. 6: Welke vraag van je klasgenoten vond je de beste?
Schaal op school
Maak een document en laat je leerlingen zichzelf regelmatig inschalen op doelen stellen, afspraken maken, samenwerken, keuzes maken, plannen, informatie verzamelen, verwerken en beoordelen, zelfgestuurd werken en problemen oplossen. Zet naast de inschaling van je leerling die van jou als leraar. Waar gaat het goed en waar moet de leerling meer werk van maken?
Luistervink
Hoorde je een leerling met een sterke opmerking, een goeie vraag of een toffe grap iets moois toevoegen aan de les? Schrijf het op en gebruik dat als start bij het blokje herhaling in je volgende les.
Instant Quiz
Test tijdens de les al de vooruitgang van je leerlingen. Je corrigeert je leerlingen, checkt of ze je begrijpen en je ontdekt waar je volgende les kan starten, wat je nog moet herhalen. Hoe doe je dat snel? Stel een quiz op, met apps zoals Kahoot of Socrative.
Gok op toetsen
Vraag aan je leerlingen vòòr de toets individueel om in te schatten hoe goed ze zullen scoren. En vraag of ze veel, gemiddeld of weinig hebben voorbereid. Zet een leerling altijd een zesje en een gewone voorbereiding? Help die dan zodat hij zijn eigen verwachtingen overtreft.
Zoek problemen
Geef iedereen voor de les rekenen of wereldoriëntatie een leeg A4’tje. Welk probleem willen je leerlingen onderzoeken? Bang dat je het antwoord zelf niet weet? Niet erg, geef dat toe en zoek samen de oplossing. Wedden dat het engagement van je klas verdubbelt?
Log in om te bewaren
Joeke
4 juni 2019Wat een keileuk idee van die dobbelsteen! Deze neem ik zéker me!
Stijn Govaerts
4 juni 2019Top Joeke, dat je met die tip aan de slag gaat. Laat je ons weten of en hoe het je les beter maakte? Benieuwd naar je ervaring.
Groeten
Stijn
Inge
3 november 2022Moeite waard om uit te proberen!
Laat een reactie achter