Zo doen zij het
Voordelen van een tussenklas
Juf Lente van het derde leerjaar in Leefschool De Dageraad deelt met haar collega van het vierde een ‘tussenklas’. Letterlijk een extra lokaal tussen hun beide klassen, waar leerlingen die sneller klaar zijn en de zorgleraar ongestoord aan de slag kunnen.
Breinbrekers en woordenkettingen
Lente Duré: “Leerlingen die sneller klaar zijn met klasopdrachten, mogen naar de tussenklas. Daar kiezen ze een opdracht uit de 9 eilanden van Talentenarchipel: taaleiland, denkeiland, sameneiland, fijneiland, muziek-, durf-, beweeg-, beelden- en wereldeiland. Met de opdrachtfiche en materiaal kunnen ze zelfstandig starten. Een breinbreker oplossen, een kerstboom bouwen, een blindenparcours organiseren, een choreografie in elkaar boksen, gevoelens in muziek herkennen of een woordenketting maken. Niet alle opdrachten zijn gekoppeld aan leerstof, maar er zit wel altijd een doel achter zoals bewegen, doordenken of samenwerken.”
“Elke 3 weken stellen de leerlingen op het forum hun resultaat voor aan de 2 klassen. Zo horen de andere leerlingen wat ze daar uitspoken en tonen ze trots hun talent. Het forum stimuleert ze om de opdracht serieus te nemen en er geen zottekeskot van te maken.”
“Ook leerlingen die zelden of nooit sneller klaar zijn, krijgen af en toe talentopdrachten. Ik vermeld er niets over op het rapport, maar evalueer met enkele gerichte vragen. Waarom koos je dit talent? Wat lukte wel of niet? Welk talent kies je volgende keer?”
Leerlingen helpen elkaar
“De leerlingen van het derde en vierde leerjaar gebruiken samen de tussenklas. Ze kennen het principe al van de kleuterschool en zijn dus gewoon om elkaar te helpen en samen te werken. We organiseren met de 2 klassen ook geregeld een klasdoorbrekend project. Dan gooien we 3 lokalen open. En de leerlingen gebruiken de knusse zeteltjes van de tussenklas elke ochtend voor hun leeskwartiertje. ”
Voordelen tussenklas
“Een tussenklas heeft alleen maar voordelen. Het allerfijnste is dat ik gemakkelijk verschillende soorten taken kan geven. Tafels oefenen met een spelletje of een spreekoefening met de tablet gebeuren in de tussenklas, geconcentreerd begrijpend lezen in mijn klas.”
“In het driesporenbeleid gaan de leerlingen die zonder instructie kunnen meteen aan de slag in de tussenklas. Zo is het in mijn klas rustig voor instructie en extra begeleiding voor kinderen die het nodig hebben. Dan sluit ik de deur tussen beide klassen. Door het raam in de deur houd ik wel een oogje in het zeil.”
“Voor de muzische uurtjes hebben we ook extra veel plek om te schilderen, rommel te laten staan en te bewegen. Voor drama moet ik de banken in de tussenklas niet meteen terug op hun plek zetten. Geen tijdverlies tussen lesovergangen. Vooraf verwittig ik natuurlijk wel mijn collega van het vierde dat ik de tussenklas bezet.”
“De tussenklas bruist van creativiteit. Bij een knutselopdracht met toiletrolletjes verzinnen leerlingen plots in groep een heel toneel. Zelfs de verlegen kinderen spelen een rol achter hun geknutselde kartonnen pop. Een andere keer mondt een eenvoudige origami-opdracht uit in een papieren cadeau tsunami voor de hele klas.”
Samenklas
“De tussenklas is dé plek voor extra zorg. De zorgcollega moet niet luidop met een groepje in mijn klas bezig zijn. Ze neemt leerlingen gewoon naar de aanpalende ruimte mee. Dat past in onze visie waarbij we zorg ín de klas geven en geen leerlingen wegplukken. Door de tussenklas werk ik heel nauw samen met mijn zorgcollega. Ze loopt mee rond in de klas en grijpt meteen in: een boze leerling neemt ze mee voor een time-outbabbel in de tussenklas.”
“Met mijn collega van het vierde leerjaar werk ik door de tussenklas ook vaker samen. Je moet het wel open durven zeggen als de drukte in de tussenklas jouw leerlingen stoort tijdens een toets.”
Tussengang
“Dat we in deze school per graad een extra ruimte hebben, is een grote luxe. Natuurlijk heeft niet elke school zoveel plek. Maar je kan ook de gang gebruiken als extra ruimte tussen 2 klassen. Of stuur leerlingen voor een opdracht naar de speelplaats of een verloren ruimte in je schoolgebouw.”
“Als je zelf ook met een tussenklas wil experimenteren, geef je leerlingen dan zeker mee dat het geen speelruimte is. Het is een lokaal om onderwijs te verrijken. Maak dus functionele opdrachten en stel met de leerlingen regels op.”
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter