Duiding
Efficiënt leerstof verwerven: waarom een geheugenpaleis zo’n sterk ezelsbruggetje is
Sommige kennis moet je nu eenmaal memoriseren. Memotechnieken of ezelsbruggetjes zijn dan een handige oplossing. “Een geheugenpaleis werkt goed om kennis in een bepaalde volgorde te onthouden”, tipt leerexpert Tommy Opgenhaffen in deze video. Leer jij je leerlingen ook zulke paleizen bouwen?
Bekijk in de video hoe je kennis in een bepaalde volgorde kunt onthouden met een geheugenpaleis
Wat is een geheugenpaleis?
Een geheugenpaleis is een denkbeeldige ruimte of een parcours waarin je de informatie die je wil onthouden, hebt opgeslagen. Deze mnemotechniek is erg geschikt voor kennis die je in een bepaalde volgorde wil onthouden. Zoals geschiedkundige feiten of een presentatie.
Waarom werkt het zo goed?
Aandacht
Als je iets echt wil onthouden, dan moet je er ook intensief mee bezig zijn en geregeld herhalen. Anders blijft die informatie niet hangen. Leren kost moeite, dat is nu eenmaal zo.
Verbeelding en associatie
Ons werkgeheugen slaat informatie veel beter op wanneer we naast woorden ook beelden gebruiken. Hoe sterker jij je een situatie inbeeldt, hoe sterker ze zich in je geheugen nestelt. Je mag daarbij gerust overdrijven. Hoe opvallender een beeld is, hoe beter.
Plaats
Om de opbouw en volgorde van je presentatie te onthouden, plaats je in je geheugenpaleis beelden in een denkbeeldige ruimte of langs een traject. Vind je vlot je weg, dan ken je ook de volgorde. Herhaling is cruciaal: loop vaak genoeg in je geheugenpaleis rond.
Hoe leer je je leerlingen een geheugenpaleis bouwen?
Stap 2
Stap 2
In een volgende fase kunnen je leerlingen hun eigen geheugenpaleis kiezen en inrichten. Hun eigen huis, het hele schoolgebouw, of als ze veel informatie willen opslaan: een traject, zoals de weg naar school of naar het skatepark. Met eigen beelden. Die werken nog sterker omdat ze meer persoonlijke aanknopingspunten bevatten en zo beter blijven hangen. Hebben je leerlingen bepaalde kennis in hun geheugenpaleis niet meer nodig? Dan kunnen ze elke ruimte in gedachten leegmaken en opnieuw gebruiken om nieuwe informatie op te slaan.
Tommy Opgenhaffen heeft ruime ervaring als docent en leercoach. Hij is coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool (Gent), en auteur van het boek Leren. Hoe?Zo! en de gelijknamige toolbox voor leerlingen. Meer info op Leren. Hoe? Zo!
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter