Vlaanderen
Klasse.be

Gesprekstips

“Sorry, geen uren meer” Hoe het afscheid van tijdelijken ook anders kan

  • 8 juni 2021
  • 4 minuten lezen

Veel scholen maken werk van het onthaal en de begeleiding van nieuwe leraren. Maar in de chaos op het einde van het schooljaar, krijgen ‘tijdelijken’ vaak een afscheid in mineur. Coördinatoren aanvangsbegeleiding Marc Werbrouck en Tine Vandewalle van Scholengemeenschap Rembert Basis zoeken mee hoe het beter kan.

leraar Sara aan laat haar leerlingen kritisch denken
Marc Werbrouck: “Zet de jonge leraar of zij-instromer niet met zijn rug tegen de muur, maar ga uit van groei.”

Marc Werbrouck: “Ook voor ons was je vraag een eyeopener. Aanvangsbegeleiding van starters is ondertussen goed ingeburgerd, maar we bedanken hen in juni nog te weinig voor hun inspanningen. Een interimaris offert veel weekends en avonden op aan lesvoorbereidingen, en botst in de klas al vaker op zijn grenzen. Een tijdelijke leraar die zijn best deed, verdient dus extra aandacht als zijn vervangingsopdracht afloopt.”

Tine Vandewalle: “Vaak is het een ongemakkelijke situatie voor beide partijen. Zeker als je interimaris wel voldeed, maar je volgend jaar geen uren meer hebt. Dan kan je het best kort uitleggen hoe dat precies komt. Met 30 TADD’ers voor 20 vacante functies, kan je niet iedereen aan boord houden. En een zwangere kleuterjuf zit al snel een jaar thuis. Haar vervanger bouwt dan veel dagen op, maar kan misschien toch geen TADD verwerven. Daarnaast beslis je als directeur soms om een tijdelijke leraar die niet matcht met de school niet meer te laten starten. Ook dan is feedback belangrijk.”

Liever duidelijk

Marc: “Zo’n slechtnieuwsgesprek breng je op een heldere manier. Spui geen mist met zinnen als: ‘Je profiel past niet goed in onze school.’ Wijs objectief aan waar het personeelslid nog werk heeft, maar ook wat er al goed liep. Benadruk de ‘kracht van het nog’: je kan het nu nóg niet. Dan zet je de jonge leraar of zij-instromer niet met zijn rug tegen de muur, maar ga je uit van groei. Bijvoorbeeld, soms heeft een leraar een diploma L.O. én kleuteronderwijs. Misschien ging hij als kleuterleraar kopje onder, maar kan hij meer stralen als leraar L.O.? Eventueel kan je de leraar ook doorsturen naar een loopbaancoach.”

Voorzie tijdens je eindejaarsdrink een moment om afscheidnemende leraren te bedanken

Tine Vandewalle
Coördinator aanvangsbegeleiding

Tine: “Verder hoop ik dat elke mentor zijn pupillen voldoende wegwijs én werkwijs heeft gemaakt tijdens het schooljaar. De lerarenopleiding bereidt je namelijk niet op alle situaties voor. Daarom bieden wij onze leraren professionalisering aan in verband met scholengemeenschap en onderwijslandschap, maar ook over hun plek binnen de onderwijsgemeenschap. We leggen voor elke starter een loopbaanmap aan en volgen een traject gedurende 1 jaar. Een goede mentor laat de leraar gedurende het jaar bewust reflecteren: ‘Wat is mijn aandeel en hoe kan ik dat aanpakken? De starter krijgt een functiebeschrijving en weet wat er van hem verwacht wordt. Op die manier krijgt hij de kans om zich te ontplooien, en komt een beëindiging van een opdracht niet uit de lucht vallen.”

Marc: “Een starter moet ook wat geluk hebben om op de juiste plek terecht te komen, waar hij gedragen wordt door het team. Valt dat tegen, dan ligt het niet altijd aan de starter zelf. ‘Die andere mag wel blijven’, zeggen tijdelijken soms, maar ze kunnen niet altijd inschatten welk traject die andere al doorliep. Als je de misnoegdheid bespreekbaar maakt en kadert, stuur je de leraar hopelijk met een minder slecht gevoel de zomer in.”

leraar Sara aan laat haar leerlingen kritisch denken
Marc Werbrouck: “Als je gezien en gewaardeerd wordt op je werk, heb je energie om een nieuwe job te zoeken.”

Wuif ze samen uit

Tine: “Organiseer je op het einde van het schooljaar iets voor je afscheidnemende tijdelijken, doe dat dan consequent voor iedereen. Niet alleen voor de leraren die prima les gaven of het goed konden vinden met de directie. Persoonlijk denk ik dat je dit beter opneemt tijdens de eindejaarsdrink of barbecue, dan dat je voor hen iets apart organiseert. Vermeld bijvoorbeeld tijdens de uitstuif van het zesde leerjaar hoe goed de vervangende leraar de kinderen meekreeg op de speelplaats.”

Marc: “We voorzien voor elke tijdelijke leraar die niet binnen de school aan de slag kan blijven, een bedankingskaartje. Op die manier willen we hen uitdrukkelijk bedanken voor hun inzet. En voelen ze dat we hun vertrek niet onopgemerkt willen laten. Als je gezien en gewaardeerd werd op je werk, heb je moed en energie om een nieuwe job te zoeken.”

Femke Van De Pontseele

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


J

Johan De Wilde

8 juni 2021

Knap werk van een gedreven trekkersduo, weet ik uit ervaring. Het siert jullie dat jullie blijven op zoek gaan naar nieuwe inspiratie er er jullie collega's in meenemen, nu met dank aan Klasse zelfs buiten de eigen scholengemeenschap. Starters moet je verdienen elke dag. Tine en Marc, jullie doen dat.

Reageren
A

Anouk

5 juli 2021

Wat goed om te lezen over het reflecteren zo belangrijk! Niet alleen voor de nieuwe onderwijzers maar ook de "oud gediende" zouden hier van kunnen leren:)
Mooi om te zien hoe jullie de "tijdelijke" collegas begeleiden en groei en feedback laten zien/geven!

Reageren

Laat een reactie achter