Zo doen zij het
Tafels oefenen in de turnzaal
“‘Yes, tafels’, roepen die van mijn klas als ik ze tafels meegeef als huiswerk”, vertelt Bert Buelens, leraar in het tweede leerjaar in GBS Haacht, afdeling Wespelaar. Hij combineert wiskunde-oefeningen met beweging. “Als kinderen bewegen, maken hun hersenen stoffen aan waardoor informatie sneller wordt opgeslagen.”
“Het verschil zit in de kapstokken waaraan ik mijn oefeningen ophang. Ze oefenen thuis hun tafels met een kaartspel of met jongleerballetjes. Of ze oefenen hun tafels thuis op de trap.
“Ik haal mijn inspiratie uit mijn voetbaltrainingen. Ik zie daar dat kinderen die bewegen veel plezier beleven én snel leren: hun balbehandeling gaat vlotter en ze zien sneller de ruimtes.”
“1 keer per week doen we de oefeningen op school. Dan geef ik rekenen in de turnzaal. De leerlingen leggen per 2 een parcours af vol oefeningen. Daar zitten heel wat kaartspelletjes bij uit de Eurekamethode, maar ik geef ze ook een Senseball, een balletje aan een koordje met handvat. Daarmee oefenen ze in duo synchroon hun tafels. De ene voet tikt tegen de bal en daarna roepen ze een veelvoud. Als de andere voet tegen de bal tikt, moeten ze het volgende veelvoud roepen.
Hersenen slaan sneller info op
Een ander groepje loopt de trap op en af terwijl ze hun tafels van voor naar achter en weer terug automatiseren. Ze maken er vanzelf een spelletje van en doen het om het snelst. Anderen oefenen hun bewerkingen terwijl ze voorwaarts en achterwaarts tussen kegels springen.”
“Kinderen die bewegen, leren sneller. Hun hersenen maken dan stoffen aan waardoor informatie sneller wordt opgeslagen. Ook kennis en vaardigheden automatiseren lukt vlotter omdat je het werkgeheugen van kinderen zwaar belast als je ze 2 taken tegelijkertijd geeft.
Als je het werkgeheugen belast, dan kan het kind moeilijker nadenken en leert het automatiseren. Zo leert het iets aan wat het nooit meer vergeet en automatisch toepast. Denk aan leren fietsen en zwemmen, maar ook aan onthoudwoorden, leesstrategieën, bewerkingen in wiskunde.”
“Ik merk ook dat de algemene focus hoger ligt dan in de klas. In mijn ‘gewone’ lessen roepen ze al te snel: ‘Meester, ik ben klaar.’ Terwijl ze in deze les blijven doorgaan, het oefenen is fun en stopt nooit. Ze zitten na 2 minuten al in de flow. De les raast echt elke keer voorbij.”
Impact van emotie op leren
“Terwijl ik door de turnzaal wandel, zie ik meteen wie problemen heeft met sommige bewerkingen. Een kind vertraagt of staat te twijfelen of loopt op me af met vragen. In een gewone klasopstelling, merk je soms pas in het werkboek dat ze iets niet begrijpen, zeker van kinderen die geen hulp durven te vragen. Sommige leerlingen vinden zelf al spelletjes uit. En je mag ook als leraar niet bang zijn om te experimenteren. Als iets niet lukt, dan doen we dat de volgende keer anders.”
“Bert koppelt graag kinderen die verder staan aan wie nog meer werk aan de winkel heeft voor wiskunde”, zegt zorgcoördinator Christel van Hove (45). “Zo leren ze van elkaar. Kinderen die wiskunde in de werkboeken totaal niet vatten, kunnen in een echte ruimte vaak veel beter aan de slag met cijfers. En ze bloeien open. Hier punten op geven? Dat gaat niet. Maar zijn die punten nodig? Punten hebben een zware impact op de emoties van kinderen. En emotie heeft op haar beurt een grote impact op leren.”
“Ik heb liever dat kinderen zich veilig voelen en fouten durven te maken, dan dat ik via punten hun progressie moet meten”, vult Bert aan. “Want ik voel, zie en hoor dat ze groeien.”
Log in om te bewaren
Nicolas
14 juni 2016Volledig mee eens!
Nog beter zou zijn om de speelse oefeningen buiten te doen ...
Hoe? Waarom? .... Kijk op http://openluchteducatie.jimdo.com/
Clarissa Vis
16 juni 2016Mooi, bewegend leren! Op Vrije Scholen doen ze dit al sinds 1920, bewegen tijdens de (reken) lessen. Leuk om te zien dat dit nu ook wordt overgenomen in het reguliere onderwijs.
Inge
21 juni 2016Tussen zeggen en doen is er ook nog een heel groot verschil!!
Anoniem
4 juli 2016"Punten hebben een zware impact op de emoties van kinderen. En emotie heeft op haar beurt een grote impact op leren."
Dat mochten wij ervaren met onze dochter die voor wiskunde een goede maar geen excellente start nam in het eerste leerjaar (gekwetst werd door klasgenoten voor haar 8/10 want geen 10/10 etc) en jaren later een (lichte) afkeer had voor rekenen & co.
Veel liever had ik gehad dat ze een gemotiveerde anders aanpakkende leraar mocht ervaren zoals Bert! Doe zo voort!
machteld
12 januari 2017Hallo,
Ik geef huiswerkbegeleiding en ben op zoek naar leuke bewegingsspelletjes om voor jongeren uit het secundair onderwijs op spelende wijze frans, engels bij te brengen.
heb veel spelletjes en ideeën voor jonge kinderen, maar die niet meer bruikbaar zijn voor tieners van 15-18j.
Iemand ideeën?
machteld_peeters@hotmail.com
Danny
28 augustus 2019Ook via puzzels kan je op een leuke manier de maaltafels oefenen:
http://www.tectonicpuzzel.eu/calcudoku-vermenigvuldigen-oplossen.html
Laat een reactie achter