Vlaanderen
Klasse.be

Video

Pimp de praatronde in de kleuterklas

  • 3 oktober 2023
  • 2 minuten lezen

Tijdens de wekelijkse praatronde krijgt kleuterleraar Claire hulp van de rondeleider, de verslaggever en de stiltemaker. “Dankzij die rollen zijn de kleuters meer betrokken en oefenen ze extra vaardigheden.” Kijk in de video hoe ze de praatronde in goede banen leiden.

Ömer speurt de vingertjes af die hoog in de lucht smeken om zijn aandacht. Mohammed is de uitverkorene en vertelt nog nagenietend over het aardbeienijsje van afgelopen weekend. Paulo tekent de essentie neer in een visueel verslag en als het even te rumoerig wordt, maant Rocco zijn klasgenootjes aan tot stilte.

Net als heel wat kleuterleraren start Claire de week met een praatronde, maar ze krijgt daarbij de hulp van 3 kleuters die elk een belangrijke rol opnemen. “Dankzij die rollen zijn ze erg betrokken bij het hele gebeuren.”

Lees verder onder de video.

De rollen

Claire Detry, Trappenhuis Stedelijk Onderwijs Gent: “De rondeleider geeft het woord aan het kind dat iets wil vertellen. Wie deze rol krijgt, ziet erop toe dat iedereen aan het woord komt, ook wie minder in het oog springt. De rondeleider moet heel aandachtig blijven, want als die even afhaakt, dreigt de hele praatronde stil te vallen.”

“De verslaggever haalt de essentie uit de verhalen en tekent die neer op een groot blad. Op die manier leren de kleuters niet alleen samenvatten, ze zoeken ook naar oplossingen: ‘Hoe zal ik dit tekenen? En wat kán ik al tekenen?’ Als het echt niet lukt, is er gelukkig altijd wel iemand die kan helpen.”

“Vooraleer je vragen kan stellen aan elkaar, moet je natuurlijk eerst gehoord hebben wat de ander vertelt. De stiltemaker zorgt voor een rustige, gezellige sfeer waarin kinderen kunnen vertellen en luisteren naar elkaar. In deze rol leren de kinderen voelen hoe belangrijk rust in de groep is.”

Het verslag

Claire: “Achteraf hangen we het verslag op in de klas. Met de ervaringen die de kinderen meebrengen, kunnen we de rest van de week aan de slag. Vandaag ging het over de olifant, een dankbaar thema om verder te onderzoeken. ‘Wat weten we al over olifanten?’, ‘Waarvoor dienen hun slurf en slagtanden precies?’ En aan de verhalen over ijsjes kan je gemakkelijk een rekenoefening koppelen. Zo dienen de weekendavonturen van de kleuters als leidraad bij wat we doen in de klas.”

De stiltemaker leert voelen hoe belangrijk het is om rust te creëren

Claire Detry
kleuterleraar Het Trappenhuis

Claire: “Het is voor mij ook een manier om kinderen te observeren: hoe zit het met hun tekenniveau? Wie vertelt wat? Reageren ze op elkaar? Hoe evolueren hun taal en hun uitspraak? Door die verslagen zie je hen doorheen het jaar vooruitgang maken.”

“Dankzij het open onthaal zien de ouders wat hun kinderen vertellen in de klas. Sommige verhalen zijn pure fantasie, andere echt gebeurd, hoewel soms al een hele tijd geleden. Ouders glimlachen vaak als ze de verslagen lezen. Zo krijgen zij ook een heel klein beetje de kans om een vlieg te zijn in de klas.”

Berber Verpoest

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter