Verhaal
“Schoolmoe? Het begon al in de basisschool”
Bruno (19) stopte in juni met zijn studies Drama. Zich opladen in een klas vol leerlingen die 4 jaar jonger zijn, lukte niet meer. Ongeïnteresseerd en schoolmoe, klinkt het. Zelf houdt hij het vooral op lesmoe. En dat begon al in het basisonderwijs.
“Al in het tweede en derde leerjaar liep wiskunde voor geen meter. Maar de leraren stelden mijn ouders gerust: na kerst komt het in orde, of na Pasen. Niet dus. Pas in het vijfde leerjaar werd ik getest. Op wiskunde haalde ik het niveau van een leerling uit het tweede leerjaar. ‘Met zo’n zware dyscalculie red je het niet in het leven, Bruno, je zit vast aan de lopende band’, vertelde een leraar. Als tegenreactie pakte ik in zijn lessen soms mijn stylo niet meer op.”
“Toch koos ik voor aso. Ik wilde bewijzen dat ik het wel kon. Een mooi eindrapport in het eerste jaar. Eén tekort in het tweede. Wiskunde. Toen sijpelde het stilaan bij me door dat ik nooit zou slagen voor wiskunde. Dat het weinig verschil maakte of ik nu 15 uur per dag of 10 minuten per week boven de boeken wiskunde zat. Ik kon me niet meer opladen. Eerst voor wiskunde, later ook niet meer voor andere vakken.”
Meer lesmoe dan schoolmoe
“In het kunstonderwijs vond ik de richting die het best bij mij past. Alleen zat ik al in die negatieve spiraal. Voor sommige vakken kon ik me opladen. In andere vakken lag ik te slapen. Letterlijk. De eerste schoolmaanden maakte ik me nog weinig zorgen. Je denkt: ach, wat maakt het uit: één onvoldoende voor dat vak. En de volgende keer denk je hetzelfde.”
“Daarom komt de grootste golf van schoolmoeheid na het kerstrapport. Dat bulkt van de slechte cijfers en je beseft: ik ben een vogel voor de kat. Je hebt veel karakter nodig om een slecht kerstrapport recht te zetten. Dat had ik niet. Maar ik bleef wel komen, ook al stond ik me soms aan de schoolpoort af te vragen of ik niet beter naar huis kon. Naar bed. Onderwijs was al sinds de basisschool toch niets voor mij. Maar meer dan schoolmoe was ik lesmoe. Op school liepen mijn vrienden. Dus miste ik geen enkele lesdag.”
“Toen mijn leraar Engels me vroeg in een essay te schrijven waar het fout loopt, hield ik een pleidooi tegen zittenblijven en voor meer mentale ondersteuning. Als je je niet goed voelt en je hebt een doktersbriefje, dan schieten op school alle zorgmechanismen in gang. Als je mentaal diep zit, maar je hebt geen doktersbriefje, gebeurt er nauwelijks iets..”
“Nu ik 19 ben, zie ik het niet zitten om opnieuw in het vierde te doen. Dus koos ik in september voor het volwassenenonderwijs. Mijn laatste reddingsboei. Maar ik heb nu een duidelijk doel: het hoger onderwijs in om leraar te worden. Of ik het zal volhouden? Hopelijk wel.”
Log in om te bewaren
Stefie
15 december 2016Mag ik je wat zeggen: ga ervoor!! Bij mij was het bijna hetzelfde verhaal. Het eerste leerjaar, niet goed in wiskunde dus blijven zitten. Ik ga naar een andere school waar ik wel een eerste, tweede en derde leerjaar goed afrond. Plots verzwakt mijn wiskunde opnieuw. Plots ben ik een leerling die naar een bijzonder onderwijs moet. Een jaar en half heb ik daar schoolgegaan. Daar zeiden ze dat er een vergissing was, opnieuw gewoon lager onderwijs met grote achterstand. Conclusie BSO. In mijn derde middelbaar beslis ik kso te doen. Ik was al verplicht mijn jaar opnieuw te doen omdat bso naar kso een te groot verschil is. Kerst slecht, maar mijn tekentalent was groot, ik mocht kiezen doir te blijven en in juni goed te doen of opnieuw bso. Juni examens waren goed. Toch heb ik op 18 jaar mijn derde opnieuw moeten doen, maar mijn 4e, 5e en 6e was ik geslaagd en afgestudeerd. Hogeschool als master beeldende kunsten nooit een herexamens gehad. Dan lerarenopleiding en geef nu les. Go for it!!!
Rosaria Montero-Campos
16 december 2016Geloof in jezelf en wees sterk!
Na het lezen van je verhaal, geloof ik ook in jou!
Ik ben leerkracht in het volwassenenonderwijs en ook tweedekansonderwijs en ik zie welke resultaten mensen bereiken als jij!
Ik wens je veel succes en ga ervoor!
Angie
23 december 2016Mooi verhaal! Hoop echt dat mijn zoon het niet opgeeft. Zijn vader en ik geloven in hem en helpen hem waar we kunnen maar hij heeft het toch zo moeilijk. Hij zit nu in het 6de leerjaar. Hij studeert uren aan een stuk en het lukt hem om 60% te halen. Volgend schooljaar nieuwe school, richting bso. Hopelijk blijft hij zich inzetten want het vraagt veel van hem.
Nancy
4 maart 2021Mijn dochter had het in het lager ook moeilijk dus kozen we in het middelbaar voor bso, dit heeft ze vlot doorlopen en had ze zelfs over.
Buijsse carine
10 september 2019Mijn zoon is 16 ik ben alleenstaande moeder en is een hele opdracht die jongetje blijven motiveren om naar zijn deeltijds onderwijs te gaan.
Laat een reactie achter