Zo doen zij het
Hoe bouw je een stabiel team uit?
“Durf risico’s nemen en investeer in mensen”, tipt algemeen directeur Chris Vandecasteele van Scholengroep Stroom Oostende, met 29 scholen en 2700 medewerkers. “Nieuwe leraren trekken we aan via een jobbeurs en krijgen werkzekerheid voor een jaar. Maar ook de vaste teamleden geven we extra aandacht.”
Chris Vandecasteele, algemeen directeur GO! Stroom Oostende: “Het lerarentekort nam de afgelopen jaren enorm toe. 10 jaar geleden matchte je de juiste persoon met de juiste school. Nu moet je bijzonder creatief zijn om leraren aan te trekken en te houden. Proactieve acties om het lerarentekort tijdens het schooljaar vlot op te vangen, burn-outs voorkomen en medewerkers waarderen: een goed personeelsbeleid heeft veel aspecten. Maar we steken hier bewust enkele tandjes bij. Want een sterk en stabiel team is cruciaal om kwaliteitsvol onderwijs te garanderen.”
Starters vinden en werkzekerheid bieden
Chris Vandecasteele: “We gaan voor een pool van extra leraren basis en secundair om het lerarentekort preventief op te vangen. Die lerarenzoektocht start in maart. Samen met de VDAB en het sociaal huis van Oostende organiseren we al 2 jaar een jobbeurs. We richten onze pijlen op zij-instromers en laatstejaarsstudenten van hogescholen. We bieden hun werkzekerheid binnen de scholengroep voor een volledig schooljaar.”
“40 kandidaten toonden hun interesse voor onze vacatures. Tijdens de sollicitatiegesprekken benadrukken we dat je in een pool voor vervangingsopdrachten terechtkomt. Of die leraren het lastig vinden om regelmatig te wisselen van school? Een jaar een vast inkomen hebben, trekt hen over de streep.”
“Bij de start van het schooljaar stellen we hen met eigen middelen aan. Een minimale investering die snel loont: zodra die persoon een zieke leraar vervangt, valt de ‘extra’ kost weg. De voordelen voor het team en de leerlingen wegen sowieso door: de afgelopen 2 jaar moesten we minder lessen schrappen en we voorkomen dat collega’s op hun tandvlees zitten door de zoveelste depannage.”
Aanvangsbegeleiding is maatwerk
Chris Vandecasteele: “Eens je die extra leraren aan boord hebt, maakt individuele begeleiding het verschil. Een team van 6 mensen, met heel wat schoolkilometers op de teller, coacht hen. We starten altijd met een kennismakingsgesprek en brengen in kaart hoeveel expertise er in hun rugzak zit: vers van de schoolbanken, weinig of veel leservaring, sterktes en groeipunten. En vanuit de scholengroep geven we een juist beeld van de school: moeilijke oudergesprekken, omgaan met verschillende leerlingen, oudercontacten, specifieke doelen vanuit de inspectie of directie.”
“De aanvangsbegeleiders stippelen een traject op maat uit. Het eerste schooljaar intensief, zelfs wekelijks als dat nodig is. Vanaf het 2e jaar verloopt de begeleiding vraaggestuurd. Aanvangsbegeleiders wonen lessen bij, geven tips en tricks over klasmanagement, sparren over hoe je omgaat met een moeilijke leerling, bereiden startende leraren voor op het eerste oudercontact. Ze kennen de moeilijke momenten waar ze dat eerste schooljaar door moeten en helpen hen die hordes nemen.”
Zo sterk als de zwakste schakel
Chris Vandecasteele: “Aanvangsbegeleiders zijn vertrouwenspersoon, geen evaluator. Die laatste rol houden we bewust bij de directeur. Bij de aanvangsbegeleiding kunnen starters dag en nacht terecht met hun vragen of bezorgdheden. Dat team vangt dus heel wat signalen op.”
“Als 4 starters bijvoorbeeld aangeven dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn, weten we dat het onthaal in die school niet van een leien dakje loopt. Maar even goed kan een directeur na een klasbezoek de hulp inroepen van een aanvangsbegeleider. Gewild of ongewild leggen aanvangsbegeleiders de zwakke plekken van onze organisatie bloot. Iets om van terug te schrikken? Het zijn leerkansen om te groeien en sterker te worden.”
Welzijn monitoren
Chris Vandecasteele: “Per schooljaar organiseren we 2 starterscafés: laagdrempelige momenten waarin we starters samenbrengen met een drankje en hapje. Dubbele win: interne of externe experten zoomen in op thema’s als klasmanagement of work-life balance die voor elke starter belangrijk zijn. Maar er is ook ruimte om van elkaar te leren. Het stelt starters gerust om moeilijke ervaringen met elkaar te delen en expertise uit te wisselen: hoe stel je een goede toets op of hoe installeer je routines? Ze merken dat ze er niet alleen voor staan.”
“Tegelijk verliezen we onze ervaren leraren niet uit het oog. Even uit balans? Uitgeblust? Batterijen die niet meer opladen? Medewerkers kunnen bij onze welzijnscoach, gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding en burn-outpreventie, terecht als het even moeilijk gaat. Of die investering met eigen middelen loont? Absoluut. Een luisterend oor, gerichte tips of een traject op maat houdt medewerkers aan boord.”
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter