Duiding
Zo help jij leerlingen zich te richten op groei
Hoe kinderen over zichzelf denken, bepaalt hoe ze leren. Een kind dat vaak zegt dat het toch niet gaat lukken, sluit zich af voor nieuwe informatie. Wie op groei is gericht, leert uit fouten. Wie in jouw klas heeft een fixed, en wie een growth mindset? En hoe buig je dat als leraar om?
Herken jij een fixed en een growth mindset?
Zeggen jouw leerlingen vaak: “Ik kan dat niet”? Of dat ze geen talent hebben, geen aso aankunnen, niet gemotiveerd zijn? Dan zitten ze vast in een fixed mindset. Ze leren minder makkelijk en dat wekt frustraties op.
Kinderen met een growth mindset daarentegen zeggen: “Ik kan dat nóg niet”. Ze zijn op groei gericht, gaan uitdagingen aan, leren uit fouten en beseffen dat ze door inspanning en zelfvertrouwen succes kunnen bereiken.
Carol Dweck bestudeerde de mindset-theorie. Deze ingrepen hebben een klein maar zinvol effect en zijn bovendien makkelijk te implementeren. Verwacht echter geen wonderen.
Welk gedrag uit dit schema stel jij vast?
Zo denken je leerlingen meer groeigericht
De mindset van een fixie ombuigen lukt niet in één-twee-drie. Toch kan jij als leraar je leerlingen meer groeigericht laten denken. Specialist Lut Wyers geeft 6 tips die je meteen kan toepassen in de klas.
1. Benoem en beloon de voortgang, niet het resultaat
Zeg niet: ‘Dat kan jij goed’. Dan zeg je iets over de intelligentie en het kind zal geneigd zijn om zich hieraan vast te klampen. Benoem liever de attitude van het kind: ‘Je hebt dat vraagstuk op een nieuwe manier opgelost.’ Geef complimenten zoals: ‘Je bent flink gegroeid in breuken vermenigvuldigen’ en ‘Ik zie dat je thuis extra oefent.’ Meen wat je zegt. Een kind voelt goed aan of je authentiek bent.
2. Stel groeigerichte vragen
Neem een onderzoekende houding aan. Zo open je de weg naar een oplossing. Na een toets die fout liep, stel je vragen als: ‘Snap je de essentie?’ ‘Welke woorden heb je niet begrepen?’ ‘Op die manier is het cijfer voor die toets geen eindpunt, maar een stadium van waaruit ze verder kunnen groeien.
3. Stimuleer een onderzoekende houding
Ga samen na wat de leerling zelf kan doen zodat hij iets beter begrijpt. ‘Wie kan je helpen?’ ‘Wat had je zelf nog meer kunnen doen?’ ‘Als we het aan je mama vragen, zou ze zeggen dat je hard hebt gewerkt?’ Zo spoor je hen aan tot zelfreflectie en leer je ze niet bang te zijn om in de spiegel te kijken.
4. Geef tijd en ruimte
Laat je leerlingen voelen dat je hun tempo volgt. Die nieuwe leerstof moet je niet meteen onder de knie krijgen. Laat je leerlingen inzien dat mislukken en opnieuw proberen een wezenlijk onderdeel is van leren.
5. Niet één antwoord is juist
Komt je leerling af met een oplossing die je niet voorzien hebt? Geef dan ruimte voor dat anders denken. Een vork dient om te eten, maar ook om op je rug te krabben. Zo leer je hen denken in mogelijkheden.
6. Maak groei zichtbaar
Hoe maak je groeimindset zichtbaar en bespreekbaar op school? Zet een bord in het midden van de speelplaats waar leerlingen bijvoorbeeld de vraag beantwoorden: ‘Wat kan ik doen om vrienden te maken?’ ‘Wat heb ik deze week geleerd?’ Of reik een groeibeker uit. Zo maak je fouten bespreekbaar.
Meer lezen? “Naar een nieuwe mindset, geef jezelf meer slagkracht” van Lut Wyers.
Log in om te bewaren
Sofie
27 januari 2017Super interessant! Jammer dat er niet meer uitleg over aanpak als ouder bij fixed mindset te lezen is...
Elke
29 januari 2017Ik heb duidelijk een stevige 'fixie' in huis. En probeer hier ook aan te werken.
Maar blijkbaar is dit wel iets dat heel diep ingebakken zit en dus erg moeilijk om te buigen.
Ik probeer het te doen met hele kleine dingen en consequent te wijzen op gelukte prestaties na inspanning, te verwijzen naar eerdere successen...
En de vergelijking met sport, want op dat vlak heb ik een echte 'Growie'. Helaas is dit dan weer iets waar op school nauwelijks appreciatie voor bestaat, dat ver ligt van de dagelijkse werking (geen contact tussen leerkrachten) en i.t.t. de rest van de vakken zelfs geen individuele vermelding op het rapport verdient. Dit hoeft wat mij betreft niet in quotatie, eventueel wel in appreciatie.
Nancy Jacqmotte
15 maart 2018Hallo Elke,
Het zit heel ingebakken bij de kinderen. We zijn zelf opgevoed met resultaten. Dus geven we dit ook door. Kunnen we eraan doen ? Neen . Kunnen onze ouders eraan doen ? neen. Ze wisten niet beter. We zijn ons nu pas bewust dat we de maatschappij nalopen want we willen echt het beste voor ons kind. Ik heb het zelf ook gedaan met mijn zoon. Nu is hij volwassen. Sinds twee jaar ben ik mij bewust dat ik alleen resultaat doorgeef. Nu heb ik lessen gemaakt om doelen te bereiken door de mindset om te buigen bij kinderen naar positiviteit. De kinderen waar ik les aan geef bezitten nu meer zelfwaarde , meer zelfvertrouwen , kunnen met angst om, blokkeren niet meer , zijn bewust van hun mogelijkheden. Ik heb van hen echte diamanten gemaakt die nu geloven in zichzelf. Ze stralen meer . Ze zijn gelukkiger. Ze zeuren niet meer. Ze zijn minder prikkelbaar.
zie meer uitleg : Nancy Jacqmotte
Danielle
30 januari 2017Dit schema is net wat wij nodig hebben om met onze zoon over te praten! Graag ook nog wat tips over de transformatie van fixie naar growie!
Nancy Jacqmotte
15 maart 2018Hallo Danielle,
De mindset kan je veranderen bij je zoon. Kijk eens naar mijn antwoord ( vandaag gepost).
Groetjes,
Nancy
donatienne
30 januari 2017Wie heeft hele concrete tips naar complimenten die kunnen gebruikt worden bij kleuters naar het ombuigen van een vaste naar een groeiende mindset?
Nancy Jacqmotte
15 maart 2018Ik geef les in het buitengewoon lager onderwijs.
Wat verontrustend is dat er meer jongere kinderen zijn met een laag zelfbeeld.
Ze hebben geen geloof meer in zichzelf. Ze hebben zelfs geen energie over. Ze reageren snel boos op anderen en ze zijn prikkelbaar. Er is meer agressie . Kortom vele kinderen voelen zich niet goed in hun vel.
Hoe komt dit ? De maatschappij is puur gericht op prestaties . ( goede punten ) Wij lopen er allemaal in mee.
Want als ze geen goed betaalde job hebben later ! We zijn zo zelf opgevoed. Dus we weten niet beter.
En onze ouders , grootouders wisten ook niet beter. De angst overheerst. Ouders hebben geen energie meer.
Hoe pak je dit aan ?
Door te praten over de gevoelens maar ook de kinderen bewustmaken door beleving om zichzelf graag te hebben , zien , houden. Eerst jezelf liefde geven , dan kan je pas aan anderen geven.
De kinderen hun mindset veranderen door ze naar de positieve mogelijkheden te richten die er zijn.
Voor alles is een oplossing. Kennismaking met tegenpolen : haat / liefde - angst / vertrouwen .
Hun geloof in zichzelf ontdekken door de kracht van de berg . De magische woorden van de berg : wensen - hopen - geloven - vertrouwen en weten dat jij het kan.
wat is het resultaat bij de kinderen ? Heel veel positieve dingen. Je ziet ze terug stralen als een diamant. Ze zijn terug lief voor elkaar .
Ze hebben terug veel energie. Ze zeuren niet meer. Ongelofelijk ! Nooit zelf gedacht dat dit mogelijk is.
Dit is de basis voor hun verdere leven.
G. De Vos
23 februari 2019Hoe vermijd je dat iemand met een growth mindset twijfelt aan zijn/haar eigen kunnen? Het sleutelwoord is 'Überforderung'. Geef je leerlingen te veel werk dan kunnen ze het maar half doen. Vroeger hoorden we stoere verhalen van leerkrachten die lezingen gaven zoals ze die zelf gekregen hadden aan de universiteit. Nu beschouwen we dat als gevaarlijk amateurisme. Wie zijn/haar vak door en door kent, weet wat basis is en hoe je die stap voor stap uitbreidt. Amerika is nooit de Sovjetunie geweest. Topprestaties bereik je niet door te forceren, te dwingen, je macht als coach te misbruiken. De atleten moeten het zelf willen. Om succes te hebben moeten Belgen meestal naar het buitenland. Wij hebben het talent om talent te mismeesteren. Het wordt tijd om voorzichtig te werken aan onze eigen growth mindset.
Laat een reactie achter