Vlaanderen
Klasse.be

Zo doen zij het

“Zorg dat school een positieve connotatie krijgt bij ouders”

  • 13 maart 2017
  • 3 minuten lezen

20 leraren en 1 leerling met zijn ouders. Dat was het trieste aanwezigheidslijstje op de infoavond in het Gentse KTA MoBI 6 jaar geleden. Dit jaar klokten ze af op 124 deelnemers. “Als je ouders de school beter leert kennen, tonen ze ook thuis meer interesse”, ondervindt directeur Mania Van der Cam.

directeur Mania Van der Cam
Mania Van der Cam – directeur

Waarom koos je ouderbetrokkenheid als beleidsthema?

Mania: “Je hoort steeds vaker dat ouders de opvoeding in handen van de school leggen. Maar ouders die zeggen: ‘Trek er je plan mee’, uit onmacht of uit onwil, daar leggen wij ons niet bij neer. We willen samen met ouders de leerling motiveren en oplossingen zoeken als er problemen zijn. De engagementsverklaring is bij ons meer dan een verplicht papiertje. Daar overtuig je ouders alleen van door elkaar beter te leren kennen. De brugfiguur op wie we via het proefproject van de Stad Gent een beroep kunnen doen ondersteunt ons daar stevig bij.”

Dat doe je door hen naar school te halen?

Mania: “Hoe beter ouders het reilen en zeilen van de school zélf ervaren, hoe meer betrokken ze zich voelen en hoe belangrijker ze school vinden. Zo organiseerden we aan het einde van onze themaweek rond respect een toonmoment. We nodigden alle ouders uit, maar voorspelden dat ze niet zouden opdagen. We belden ze de dag zelf allemaal op: ‘Je bent het toch niet vergeten?’ Ze waren er. En de leerlingen groeiden een halve meter. Er is ook een infoavond voor ouders van nieuwe leerlingen. De eerste keer was er amper opkomst, maar sinds we het concept wijzigden naar een korte uiteenzetting en workshops, gaat het in stijgende lijn.”

Welk effect hebben jullie initiatieven op de leerlingen?

Mania: “Een leerling zal niet per se betere punten halen, maar voelt wel dat hij van dichterbij én van twee kanten opgevolgd wordt als zijn ouders naar school moeten komen voor het rapport, als er meteen een telefoontje naar huis volgt bij spijbelgedrag … Maar sommige ouders hebben zelf een negatieve schoolloopbaan achter de rug. Als de school hen opbelt met een probleem, is dat opnieuw een slechte ervaring. Net daarom is het belangrijk om de ouders leuke momenten te laten beleven op school. Zo krijgt school een positieve connotatie voor ouders, waardoor thuis over school praten een pak fijner wordt.”

Verwachten jullie dat ouders hun kind thuis helpen bij huiswerk?

Mania: “We merken dat wij dat van de meeste van onze ouders niet kunnen verwachten, zelfs niet als we daar advies over zouden geven. Onze school neemt die taak dus over. Zo trekken leerlingen op woensdagnamiddag naar het open leercentrum, waar een leraar hen helpt met huiswerk, studeren, structuur aanbrengen … We werken ook samen met De Katrol, een huiswerkbegeleidingsproject waarbij studenten de leerlingen thuis helpen.”

Vormen taal en cultuur een barrière in de communicatie?

Mania: “Via de Stad Gent kunnen we tolken inschakelen bij infoavonden en individuele gesprekken. Maar we hebben ook mensen ‘in huis’ die de kloof verkleinen en de communicatie vergemakkelijken. Zo is onze CLB-medewerker van Turkse origine; zij kan tolken in het Albanees en Turks. En ze kent de Turkse cultuur. Ook in het lerarenteam zijn er collega’s van allochtone origine. Ouders stappen makkelijker op hen af als ze willen praten.”

Vinden al je leraren ouderbetrokkenheid belangrijk?

Mania: “Lesgeven draait om de leerlingen, maar ouders horen daar onlosmakelijk bij. Steeds meer heeft mijn team zelf de reflex om de ‘ouderklik’ te maken. We volgen daar met z’n allen ook vorming rond. Leerlingen aan boord houden tot ze dat diploma op zak hebben, daar gaat het om. Dan zijn ze ‘vertrokken’, want ze studeren vaak voor een knelpuntberoep. Maar als je ouders niet achter jou en je school staan, ben je een vogel voor de kat.”

Nele Beerens

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


c

carmen-leenknecht

15 maart 2017

Beste Klasse,

Misschien meer kaderen in het artikel welke ondersteunend personeel de school krijgt hiervoor om tot dit resultaat te komen, dit zou iets meer context schetsen.

Carmen

Reageren
M

Mieke Santermans

15 maart 2017

Klopt, Carmen. De school krijgt ondersteuning van brugfiguren. Daarover lees je hier: https://www.klasse.be/71980/hoe-als-brugfiguur-meer-ouders-secundair-krijgt/ We zullen dat ook in het artikel aanvullen.
Vriendelijke groeten, Mieke - redactie Klasse

Reageren
M

Mania Van der Cam

16 maart 2017

Inderdaad, wij zijn van de gelukkigen met een brugfiguur voor het SO (halftijds). Een proefproject van de stad Gent dat nu van 4 naar 8 scholen zou worden uitgebreid. Maar uiteraard spelen leerlingenbegeleiding, directie en het ganse team daar ook een actieve rol in. Buiten de brugfiguur krijgen wij geen extra middelen, maar wij zetten onze middelen optimaal in.

Reageren
M

Mania Van der Cam

16 maart 2017

Ik ben steeds bereid om die nascholing bij jullie op school te komen geven indien interesse ! Laat maar iets weten via directeur@ktamobi.be.

Reageren
S

Seerske Peeters

15 maart 2017

Er wordt gesproken over een vorming rond ouderbetrokkenheid die gevolgd wordt door het leerkrachtenkorps. Over welke vorming gaat het hier, misschien interessant voor onze school. Alvast bedankt

Reageren
M

Mania Van der Cam

16 maart 2017

Dit gaat over een interne vorming die wij volgens ons plan (opgesteld door leerlingenbegeleiding, brugfiguur en (adjunct)directeur) aan ons team bieden. Wij gaven deze sessie ook al op een studiedag van het LOP Gent. Het is vooral een verhaal van trial en error: wat werkt wel of niet en waarom.
Ik denk echter dat er ook wel externe vormingen moeten te vinden zijn, want de stad Gent schreef er na een onderzoek zelf een boekje over. Dus velen zijn met die ouderbetrokkenheid bezig. Tips en tricks genoeg te vinden dus.

Reageren
A

Ann

24 januari 2018

Onze ervaring met de school van onze dochter is niet zo positief. Wij schreven haar in op de opendeurdag, wegens beperkte plaatsen, ergens begin april van het zesde leerjaar. Door wat nonchalance misten we de infodag net voor het begin van het schooljaar, waarvan de gegevens op een blaadje stonden dat we bij de opendeurdag hadden gekregen en we misten heel wat praktische info die toen blijkbaar gegeven werd, zoals waar verzamelen op de eerste schooldag, waar eten de eerstejaars, ...
Er werd wel een tweede moment georganiseerd, voor leerlingen die later ingeschreven waren, maar niet voor de ouders.

Daarnaast gaat het om een grote school, 10 klassen in het eerste jaar alleen al. Dat hadden ze zelf ook door en daarom laten ze de leerlingen van de eerste graad op een aparte speelplaats verzamelen. Een grote school is een enorm nadeel mochten we ondervinden, leerlingen genoeg om banken te vullen, eentje meer of minder ...

Via brieven leerden we over smartschool en dat we als ouders via dat kanaal met de leerkrachten konden communiceren. Mijn verwachtingen waren hoog, want persoonlijk haat ik telefoneren en mailen kan 24/7.
We kregen tal van berichten van activiteiten binnen via smartschool, van de hogere graden, maar zeer weinig van de eerste graad. Weinig specifiek voor ouders en niks over 'leren leren', wat de school wel tijdens het titularisuurtje van het eerste jaar besprak 'leren leren', maar verder niet concreet toepaste op de vakken. Een lege doos dus. Persoonlijk vind ik dit wel heel belangrijk in het eerste jaar, 'leren leren' toepassen op de vakken.
Wel kregen we elke week een nieuwsbrief via smartschool, waar je via links naar de gewenste info kon kijken. Zeer veel info in 1 brief voor heel de school. Ik had die liever per graad gehad, dat is al info genoeg.
Over de vakken op smartschool kregen we niks info. Ik verkende alles dan maar op eigen houtje en ontdekte tal van documenten/oefeningen die bij andere boeken hoorden die jaren voordien werden gebruikt voor bepaalde vakken. Updaten kon geen kwaad in deze rommelhoop: een kat kon er haar jongen niet in vinden.

Van communiceren met de leerkrachten via smartschool kwam weinig in huis, de meesten apprecieerden dat niet echt. Ook het feit dat alles dan 'geschreven' stond, vonden sommigen niet aangenaam. Sommige problemen werden maar niet aangepakt en mijn vertrouwen in de school begon af te nemen.

Huiswerkbegeleiding is quasi onbestaande. Er is wel studiebegeleiding, heb ik na veel zoeken ontdekt, maar die richt zich te veel op 1 welbepaald vak. Nochtans helpt gewoon dagelijks je vakken bijhouden quasi iedere leerling al vooruit, zelfs zonder samenvattingen, mindmaps, schema's, ... Ik zeg het dagelijks maar mijn puber luistert niet en de school steunt me niet hierin.
Ik hoor van zeer vele ouders dat ze 's avonds veel tijd moeten steken in het begeleiden van hun kinderen: geschreven agenda vergelijken met smartschool, dingen uitleggen waarvoor in de klas geen tijd of niet de wil was om het uit te leggen, dingen opzoeken die ze gemist hebben omdat de klas rumoerig was, ... Deze school verwacht duidelijk wel dat ouders hun kinderen begeleiden, na hun voltijdse dagtaak.

Al het voorgaande werd al besproken met leerkrachten, graaddirectrice en anderen.
En ja, wij denken aan een andere school intussen, omdat wij vinden dat we als ouders veel te weinig gehoord worden en te weinig worden betrokken bij de school ...
De meerwaarde die wij zochten buiten het louter lesgeven hebben we in deze grote school niet gevonden. Spijtig

Reageren

Laat een reactie achter