Klik & Print
Gevoelskaartjes: help je leerlingen emoties uitdrukken
Druk, verveeld, snel afgeleid? Achter elk gedrag in je klas schuilen gevoelens. Met deze gevoelskaartjes help je je leerlingen die emoties te benoemen. En leer je hen er gezond mee omgaan.
Helpen om emoties van leerlingen uit te drukken
Download hier de Gevoelskaartjes (A4/PDF)
Hoe ga je te werk?
- Print de pdf met gevoelsmonstertjes en kopieer die in kleur voor elke leerling.
- Knip de 4 monsterkaartjes uit. Lamineren maakt ze duurzaam voor de volgende jaren.
- Geef elke leerling 4 verschillende monstertjes én een wasknijper.
Hoe gebruik je de gevoelskaartjes?
- Bespreek met je leerlingen waarvoor elk monstertje staat. Laat ze zelf voorbeelden bedenken van situaties waarop elk monstertje van toepassing kan zijn. Benadruk dat alle gevoelens normaal zijn en mogen bestaan.
- Laat je leerlingen uitzoeken welke hulpmiddelen voor hen werken wanneer een gevoel overheerst. Zo vergroot je hun vermogen om op gezonde manieren met spanning en moeilijke gevoelens om te gaan.
- Voor sommige leerlingen helpt het om te bewegen, te tekenen, een stressbal te gebruiken, buikademhaling toe te passen, een knuffel te krijgen, op een gezellig plekje tot rust komen …
- Anderen hebben meer nood om samen helpende gedachten te bedenken, een gesprekje … Gevoelens zijn heel persoonlijk en praten is vaak moeilijk. Gebruik daarom niet altijd ‘waarom-vragen’ waarbij je zelf de monstertjes interpreteert, maar vraag eerder wat dat monstertje wil zeggen. Toon ook dat je aandachtig luistert. Benoem de emoties en erken ze: ‘Ik snap dat dat moeilijk is voor jou’ of ‘Ik begrijp dat dit jou bang maakt’. Dat stelt leerlingen gerust en brengt dus ook rust.
- Je leerlingen verzamelen hun persoonlijke hulpmiddelen: noteren op een blaadje, foto’s maken en opplakken … Dat ‘rustplan’ bewaren ze bij hun monstertjes.
- Laat je leerlingen – wanneer ze dat willen – het meest toepasselijke monstertje op de bank plaatsen. Hangt de wasknijper aan het monstertje? Dat wil zeggen dat de leerling iets nodig heeft. Maak tijd om samen naar het hulplijstje van de leerling te kijken. Misschien is het zelfs iets wat er nog niet opstaat.
Deze tips kwamen tot stand met de hulp van kinder- en jeugdpsycholoog Katelijne Van Lommel.
Log in om te bewaren
Dejuf
18 mei 2017Waarom maar 1 "ik voel me goed" monstertje?De andere monstertjes leunen eerder naar het negatieve.
Amys Kathleen
18 mei 2017Ik zou ook eerder blije monstertjes laten zien aan de lln.
Opgewekte monstertjes geeft de kleinsten moed!!
de meester
18 mei 2017Dus een kind dat met 'negatieve' gevoelens zit, moet dan maar een blij figuurtje kiezen?
Of zullen we dat kind aanmoedigen met wat het al goed kan? Ja, en wegduwen en negeren waar het kind echt mee zit?
Dejuf
28 mei 2017Een gelijke verdeling van de monstertjes bedoel ik natuurlijk hieronder.Het zou wel heel erg zijn om negatieve gedachten en gevoelens te negeren!
Peggy
18 mei 2017zelfde bedenking hier....
Tam23
17 oktober 2018Kan het ook aan een sleutelhanger voor LVB mensen
irma
11 januari 2019goed te gebruiken in de groep
Kristien Timmerman
23 augustus 2020het is werkelijk onbegrijpelijk dat dergelijke afbeeldingen aan kinderen worden gegeven om emoties uit te drukken en weer te geven. Alsof er geen mooiere afbeeldingen kunnen gemaakt worden ! Nooit zou ik dergelijk materiaal aan kinderen of jongeren geven. Misschien een tip om alles eens te herdenken en vooral te hertekenen. Beelden blijven bij, dus ook deze lelijke tekeningen.
Louisa
8 november 2021Mijn zoon vind ze geweldig, hij heeft autisme en vind de monster plaatjes heel erg goed passen bij de emoties die hij voelt, wij volwassen mensen denken vaak te mooi
Laat een reactie achter