Vlaanderen
Klasse.be

Duiding

Co-teaching: ken jij deze 6 vormen?

  • 30 augustus 2017
  • 3 minuten lezen

Waag je je voor het eerst aan co-teaching? Deze 6 vormen helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.

observerende co-teaching

1. Observerende co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les, de andere observeert. Daarna bespreken ze samen de les.

Doel?

  • Je kan je met deze ‘simpele’ vorm geleidelijk inwerken in co-teaching.
  • Zowel nieuwe als ervaren leraren worden sterker in hun beroep door de feedback van hun collega.
  • De observerende leraar kiest een specifieke focus. Zo kan hij meer inzicht krijgen in het leergedrag, de denkprocessen of de leervooruitgang van de leerlingen.
assisterende co-teaching

2. Assisterende co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les, de andere beweegt in de ruimte en helpt leerlingen bij opdrachten.

Doel?

  • Ook bij deze vorm kan je je geleidelijk inwerken in co-teaching.
  • De assisterende leraar geeft ondersteuning bij de opdrachten.
  • Je kan de lessen inhoudelijk verdelen naargelang de specifieke expertises van jou en je co-teacher.
parallelle co-teaching

3. Parallelle co-teaching

Wat?

Beide leraren geven dezelfde inhoud aan een opgesplitste groep.

Doel?

  • Ideaal voor differentiatie: je kan het tempo en de activiteiten aanpassen aan de noden van elke groep.
station co-teaching

4. Station co-teaching

Wat?

De leerinhoud is verspreid over verschillende stations. De leerlingen doorlopen elk station, zelfstandig of onder begeleiding van de leraren.

Doel?

  • Soms is het handig om een complexere (gelaagde) leerinhoud op te splitsen in deelthema’s. In elk station bied je zo’n thema aan via verschillende activiteiten en werkvormen.
  • De kleinere groepjes bieden kansen tot interactie tussen de leraren en de leerlingen, en de leerlingen onderling.
alternatieve co-teaching

5. Alternatieve co-teaching

Wat?

1 leraar geeft les aan een grote groep, de andere aan een kleinere groep.

Doel?

  • Ook deze vorm van co-teaching is ideaal voor differentiatie.
  • Anders dan bij parallelle co-teaching, biedt de kleinere groep meer kansen voor interactie met en ondersteuning van de leraar.
complementaire co-teaching

6. Complementaire co-teaching

Wat?

De 2 leraren begeleiden samen het onderwijsproces voor de volledige klasgroep.

Doel?

  • Hier zijn de expertise en competenties van beide leraren gelijkwaardig. Via de onderlinge dynamiek kan je elkaar nog versterken.

Voor dit artikel werkte Klasse samen met Schoolmakers.

Tinne Deboes

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


D

De Weerd Gio

7 september 2017

We starten dit jaar met verschillende vormen van co-teaching in een project met twee leraren Lagere Graad die Algemene Beeldende Vorming geven op de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten - Lier.
We houden de feedback op de vakvergadering goed in de gaten, maar de eerste lessen waren heerlijk.

Reageren
G

Greet Vanlaer

7 februari 2020

Ik heb hierover maar één vraag: wáárom...?

Reageren
M

Marc

8 juli 2020

Ik snap de meerwaarde ook niet.

Reageren
F

Freke

20 maart 2020

Fantastisch om met twee leerkrachten samen te werken en dingen te bereiken met je klasgroep.
Met twee sta je sterker dan alleen en ik vind dat dit ook telt voor leerkrachten. Je kan sneller inspelen op de noden en behoeftes van de leerlingen en je eigen ondersteuningsbehoeftes als leerkracht in kaart brengen en daarmee aan de slag gaan.

Reageren
T

Thierry Heldenbergh

19 februari 2021

Ik ben pas sinds september 2020 leerkracht, en daarom volg ik wekelijks enkele lessen van andere leerkrachten. Heel leerzaam.
Op één van die momenten moest die leerkracht even buiten de klas, dus gaf hij de klas oefeningen 'want ze hadden er de vorige keer niets van gebakken'.
Toen die leerkracht buiten was, draaiden alle leerlingen zich naar mij:
'Meneer, wil u ons dit uitleggen aub? Want we begrijpen er niets van.'
Ik heb dit op mijn manier uitgelegd, en toen snapten ze het wel.
De leerkracht keek raar toen ze plots wél die oefeningen konden :-).

Dit is de meerwaarde van co-teaching.

Reageren

Laat een reactie achter