Stond je tot nu altijd alleen voor de klas? Kies dan eens voor teamteaching. Deze 7 vormen uit het ESTAFETT-onderzoek, elk met een ander doel, helpen jou en je collega naar een vlotte samenwerking. Want met een doordachte aanpak haal je alles uit je lessen.
1. Observerende teamteaching
Wat?
1 leraar geeft les, de andere observeert doelgericht 1 of meer leerlingen.
Doel?
De observerende leraar focust op 1 of enkele leerlingen om een goed beeld te krijgen van individuele leerlingen of de klasgroep. In het begin van het schooljaar kan je focus anders liggen dan tijdens het schooljaar.
Door te observeren kan je het leergedrag, de denkprocessen, en de leervooruitgang van de geobserveerde leerlingen in kaart brengen. Het extra paar ogen in de klas geeft nieuwe perspectieven.
Met deze ‘veilige’ vorm kan je je geleidelijk inwerken in teamteaching. De focus ligt immers op de leerlingen, niet op hoe je lesgeeft.
2. Coachende teamteaching
Wat?
1 leraar formuleert een professionele leervraag, bijvoorbeeld over de instructie. De andere leraar observeert tijdens de les en ondersteunt of vult aan. Of omgekeerd: wie een leervraag heeft, volgt een les mee bij een collega.
Doel?
De aanpak van een collega leren kennen. Samen zoeken jullie naar antwoorden die passen bij de leraar of een specifieke klas.
Een collega die je komt observeren, dat vraagt best veel vertrouwen. Je kan andere modellen zoals ondersteunende of parallelle teamteaching als mooie, zinvolle tussenstap inzetten.
3. Ondersteunende teamteaching
Wat?
1 leraar geeft klassikale instructie, de andere gaat rond in de klas. Die helpt leerlingen bij opdrachten of tilt mee het klasmanagement omhoog door een leerling snel aan te spreken op storend gedrag zonder dat de leraar de les moet stil leggen.
Doel?
Dit model is laagdrempelig. Je kan het al inzetten als je pas samenwerkt en elkaars instructiestijl nog niet goed kent.
De ondersteunende leraar geeft ondersteuning bij de opdrachten. Bespreek vooraf samen welke leerlingen welke noden hebben.
Je kan de lessen inhoudelijk verdelen naargelang jullie specifieke expertises. Belangrijk: switch voldoende in rol, zodat je allebei soms de instructie geeft én ondersteunt.
4. Parallelle teamteaching
Wat?
Beide leraren geven dezelfde leerstof aan een opgesplitste groep of werken aan dezelfde doelen. Afhankelijk van je lesdoelen kan je met heterogene of homogene groepen weken.
Doel?
Ideaal voor differentiatie: je kan het tempo, de moeilijkheidsgraad en de aanpak aanpassen aan de noden van elke groep.
Heeft een aantal leerlingen extra ondersteuning, interactie of feedback nodig? Splits de klas niet in de helft, maar zet 1 leraar voor een grote groep en de andere voor een kleinere groep. Stel de groepen altijd doelgericht samen.
5. Doorschuif-teamteaching
Wat?
Leraren nemen elk een ander deel van de les in handen. Leerlingen schuiven door van de ene naar de andere leraar, of de leraren wisselen elkaar af.
Doel?
De lesinhoud of doelen van een project verdeel je volgens expertise of vakinhoudelijke focus, passie voor de leerstofinhoud. Je collega geeft bijvoorbeeld de theorie, jij de oefeningen.
In dit model ben je niet samen in dezelfde klasgroep aan het werk. Achteraf reflecteren over hoe effectief beide lesdelen verliepen, is extra belangrijk.
6. Hoekenwerk-teamteaching
Wat?
De leerinhoud is verspreid over verschillende hoeken. Leerlingen doorlopen in kleine groepjes elk hoek zelfstandig of onder begeleiding van 1 van de leraren.
Doel?
Soms is het handig om een complexere (gelaagde) leerinhoud op te splitsen in deelthema’s. In elke hoek bied je zo’n thema aan via verschillende activiteiten en werkvormen.
De kleinere groepjes bieden kansen tot interactie tussen de leraren en de leerlingen, en tussen de leerlingen onderling. Schat vooraf goed in: welke inhouden vragen instructie of begeleiding, welke kunnen leerlingen verwerken in een zelfstandige hoek?
7. Interactieve teamteaching
Wat?
2 leraren begeleiden samen het onderwijsproces voor de volledige klasgroep.
Doel?
Beide leraren zijn actief aan zet tijdens de les en werken intensief samen. Via de onderlinge dynamiek kan je elkaar nog versterken.
Deze vorm is ideaal voor complexe leerstof, bij rollenspel of om leerstof te demonstreren.
Het is een intense manier van samenwerken, zowel voor leraren als leerlingen. Gebruik interactieve teamteaching best voor een deel van de les: de inleiding, belangrijke instructies geven …
Beslissingsboom
Teamteachen helpt je inspelen op noden van leerlingen en duurzaam professionaliseren. En het maakt lesgeven aan grote groepen werkbaar. Met de beslissingsboom van ESTAFETT match je je les(vorm) met 1 van de 7 modellen.
Het project ESTAFETT onderzoekt en valoriseert de effecten van teamteaching op leerlingen en leraren.
We starten dit jaar met verschillende vormen van co-teaching in een project met twee leraren Lagere Graad die Algemene Beeldende Vorming geven op de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten - Lier. We houden de feedback op de vakvergadering goed in de gaten, maar de eerste lessen waren heerlijk.
Fantastisch om met twee leerkrachten samen te werken en dingen te bereiken met je klasgroep. Met twee sta je sterker dan alleen en ik vind dat dit ook telt voor leerkrachten. Je kan sneller inspelen op de noden en behoeftes van de leerlingen en je eigen ondersteuningsbehoeftes als leerkracht in kaart brengen en daarmee aan de slag gaan.
Ik ben pas sinds september 2020 leerkracht, en daarom volg ik wekelijks enkele lessen van andere leerkrachten. Heel leerzaam. Op één van die momenten moest die leerkracht even buiten de klas, dus gaf hij de klas oefeningen 'want ze hadden er de vorige keer niets van gebakken'. Toen die leerkracht buiten was, draaiden alle leerlingen zich naar mij: 'Meneer, wil u ons dit uitleggen aub? Want we begrijpen er niets van.' Ik heb dit op mijn manier uitgelegd, en toen snapten ze het wel. De leerkracht keek raar toen ze plots wél die oefeningen konden :-).
Ga jij voor een straf blad? Geboeid worden door onderbouwde tips en inspirerende verhalen? Krijg 4 keer per jaar Klasse Magazine in je bus, voor maar € 10.
De Weerd Gio
7 september 2017We starten dit jaar met verschillende vormen van co-teaching in een project met twee leraren Lagere Graad die Algemene Beeldende Vorming geven op de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten - Lier.
We houden de feedback op de vakvergadering goed in de gaten, maar de eerste lessen waren heerlijk.
Greet Vanlaer
7 februari 2020Ik heb hierover maar één vraag: wáárom...?
Marc
8 juli 2020Ik snap de meerwaarde ook niet.
Freke
20 maart 2020Fantastisch om met twee leerkrachten samen te werken en dingen te bereiken met je klasgroep.
Met twee sta je sterker dan alleen en ik vind dat dit ook telt voor leerkrachten. Je kan sneller inspelen op de noden en behoeftes van de leerlingen en je eigen ondersteuningsbehoeftes als leerkracht in kaart brengen en daarmee aan de slag gaan.
Thierry Heldenbergh
19 februari 2021Ik ben pas sinds september 2020 leerkracht, en daarom volg ik wekelijks enkele lessen van andere leerkrachten. Heel leerzaam.
Op één van die momenten moest die leerkracht even buiten de klas, dus gaf hij de klas oefeningen 'want ze hadden er de vorige keer niets van gebakken'.
Toen die leerkracht buiten was, draaiden alle leerlingen zich naar mij:
'Meneer, wil u ons dit uitleggen aub? Want we begrijpen er niets van.'
Ik heb dit op mijn manier uitgelegd, en toen snapten ze het wel.
De leerkracht keek raar toen ze plots wél die oefeningen konden :-).
Dit is de meerwaarde van co-teaching.
Laat een reactie achter