Expeditie Klasse
Noem het een makersweek, een hackathon of zoals wij ‘Expeditie Klasse’. In elk geval: tijd om met je collega’s te werken aan vernieuwende projecten. Bij bedrijven als The New York Times of Spotify is het jaarlijkse koek. Klasse doet het in 2020 voor het eerst. Zo zetten we in op innovatie en groei.
Je kent het vast: je hebt allerlei ideeën in je hoofd, voor een nieuwe aanpak op school of in de klas, maar het komt er niet van. Nooit tijd om je erin te verdiepen. Altijd druk met lopende zaken.
Routines zijn gemakkelijk en comfortabel, maar ook dodelijk voor inventiviteit en groei. Daarom drukken we bij Klasse de pauzeknop in. Een week lang geen nieuwsbrieven en geen berichten op sociale media. We laten de dagelijkse werking los. Zo maken we ruimte om te leren en te ontdekken.
Zo werkt het
Alle Klasse-medewerkers krijgen een week tijd om samen of alleen te werken aan een innovatief project. We gebruiken technieken die we nog niet kennen, verbeteren processen en zetten verborgen talenten in. We verkennen nieuwe werelden. Daarom doopten we de week: ‘Expeditie Klasse’.
In brainstorms en workshops verzamelden we vooraf uitdagingen. Kunnen we op 1 week een Klasse-magazine maken in een lerarenkamer? Hoe laten we jou elke schooldag met een glimlach starten? Wat komt er kijken bij de productie van een podcast? Rond elk idee vormde zich een groepje, gretig om eraan te beginnen.
Waar we precies zouden uitkomen, wisten we niet. Een dosis chaos en vrijheid horen erbij. Maar ook focus en doorzetting: de tijd vergeten en helemaal opgaan in je werk. Heerlijk!
Doel: leren en ontdekken
Het hoofddoel van ‘Expeditie Klasse’ is niet om nieuwe artikels of producten voor Klasse te maken. We willen in onze ploeg vooral de goesting aanwakkeren om nieuwe dingen te leren, om te blijven groeien en om samen te werken.
Het succes van de week meten we dus niet af aan het aantal projecten dat de reguliere werking haalt. Het succes meten we af aan het enthousiasme van de medewerkers, hun vindingrijkheid en ploeggeest.
Ook in onderwijs vind je makers
Niet enkel bedrijven en organisaties zoals Klasse maken ruimte voor experiment. Ook heel wat leraren en scholen doen dat. Zelfs al hebben zij niet de luxe van een pauzeknop.
Lees bijvoorbeeld het verhaal van leraar Josfien, zij grijpt volop kansen om te experimenteren in haar klas. Directeur Tom geeft zijn leraren tijd en ruimte om zelf initiatieven te nemen. En heel wat scholen richten een Makerspace in of trekken naar een Fablab om ook leerlingen de kans te geven om dingen te maken, te ontdekken, te bedenken, te zien falen.
Allen hebben ze hetzelfde motto: leren is proberen, doorbreek de routine en zeg ja tegen het avontuur.