Vlaanderen
Klasse.be

Gebruiksvoorwaarden

Definities

  • Platform en Platformen: www.klasse.be en alle onderdelen ervan en de Lerarenkaart-app.
  • Informatie: alle gegevens die zich op de Platformen bevinden hieronder begrepen maar zonder daartoe beperkt te zijn: foto’s, afbeeldingen, grafieken, lesdocumenten, links naar educatieve sites, software, tekeningen, tekst;
  • Gebruik en Gebruiken: informatie op de platformen bekijken, downloaden en/of uploaden en berichten plaatsen (reageren op onderwerpen of plaatsen van beoordelingen) op het forum van de Platformen;
  • Bezoeker: elke persoon die de Platformen gebruikt zonder zich te registreren;
  • Geregistreerde Gebruiker: elke persoon die de Platformen Gebruikt of doet Gebruiken en zich daartoe voorafgaandelijk heeft geregistreerd op het Platform;
  • (het) Departement: het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Gemeenschap, gevestigd in Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.

Inleiding

Het Departement is eigenaar en beheerder van de Platformen en staat in voor de verdere ontwikkeling ervan. Deze Gebruiksvoorwaarden beschrijven de voorwaarden waaronder het Departement toegang verleent tot de Platformen en waaronder Gebruik kan gemaakt worden van de aangeboden diensten.

Klasse vraagt je deze Gebruiksvoorwaarden grondig te lezen vooraleer een van de Platformen te raadplegen of er op gelijk welke manier Gebruik van te maken. Als je niet akkoord gaat met deze Gebruiksvoorwaarden en/of je de draagwijdte of de betekenis ervan niet begrijpt, vraagt Klasse je om het Platform niet verder te bekijken en/of te Gebruiken, de registratieprocedure stop te zetten en het Platform te verlaten.


1. Doel en aanbod Platformen

1.1 Doel

www.klasse.be: Klasse is een onderwijsmagazine dat onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen versterkt en verbindt. Daarvoor gebruikt Klasse online kanalen, een magazine, acties en campagnes.

Lerarenkaart-app: Lerarenkaart is een persoonlijke beroepskaart waarmee onderwijsprofessionals genieten van voordelen en kortingen. De Lerarenkaart is beschikbaar in de Lerarenkaart-app.

1.2 Aanbod

Via Klasse.be kan je:

  • Een gepersonaliseerd profiel aanmaken met toegang tot informatie op maat van jouw profiel en interesses;
  • Artikels lezen;
  • Voordelen en Lerarendagen raadplegen;
  • Reageren op artikels of informatie;
  • Deelnemen aan wedstrijden, evenementen en Lerarendagen ;
  • Informatie over je Lerarenkaart en de Lerarenkaart-app raadplegen en opvragen;
  • Je abonneren op het tijdschrift Klasse Magazine of eenmalige aankopen van producten doen: in dat geval zal je gevraagd worden onze verkoopsvoorwaarden te accepteren.

Via de Lerarenkaart-app kan je:

  • Voordelen en Lerarendagen raadplegen
  • Voordelen beoordelen
  • Een gepersonaliseerd profiel aanmaken met toegang tot je persoonlijke Lerarenkaart en Lerarenkaart-nummer.

2. Gebruik van de Platformen

2.1 Richtlijnen voor een constructief gebruik van de Platformen

Klasse moedigt constructief debat aan. Je kan online beoordelingen achterlaten op voordelen, reageren op artikels en aangeboden informatie als je je aan volgende richtlijnen houdt.

Klasse vraagt aan elke Bezoeker en/of Geregistreerde Gebruiker om:

  • Correcte gegevens en cijfers te citeren, en altijd te verwijzen naar bronnen;
  • Reacties op artikels en beoordelingen van voordelen op spel-en andere taalfouten te controleren en je taalgebruik te verzorgen;

Het is toegelaten om:

  • Te reageren op het onderwerp van een artikel (dat kan anoniem of onder een pseudoniem als je dat wenst);
  • Een beoordeling achter te laten bij voordelen
  • Bijkomende informatie te geven die een meerwaarde biedt voor een bepaald artikel of voordeel;
  • Vrijuit te spreken en je mening te geven, ook als die indruist tegen het artikel of het voordeel;

Het is niet toegelaten om:

  • Bij het schrijven van een reactie of beoordeling, een e-mailadres te gebruiken dat niet het jouwe is of niet bestaat;
  • Een reactie of beoordeling te plaatsen die in strijd is met de openbare orde of goede zeden, die discriminerend, beledigend, lasterlijk of kwetsend is;
  • Woorden geheel in hoofdletters te plaatsen of verschillende leestekens achter elkaar te gebruiken om je argument kracht bij te zetten;
  • Cijfers of andere gegevens te gebruiken die je niet redelijk kan verifiëren of waarvan je weet dat ze fout zijn;
  • Een reactie of beoordeling te plaatsen die geen direct verband houdt met het onderwerp van het artikel of voordeel;
  • Anderen met (denigrerende) bijnamen aan te spreken;
  • Achteraf te vragen om een geplaatste reactie te verwijderen;
  • Een verwijderde (gelijkaardige) reactie of beoordeling opnieuw te plaatsen;
  • Als 1 persoon onder verschillende (schuil)namen te reageren;
  • Verschillende reacties onder elkaar bij 1 bericht te plaatsen zonder dat er een dialoog met anderen is (‘comment-spam’);
  • Een reactie of beoordeling te plaatsen die enkel bedoeld is om te provoceren of een emotioneel geladen reactie uit te lokken (‘trollen’);
  • Commerciële berichten, reclameberichten of politieke propaganda te plaatsen;
  • Een (bijna) identieke reactie bij verschillende artikels of voordelen te plaatsen;
  • Virussen of andere schadelijke computercode via de Platformen te verspreiden of via het reactieformulier onterecht toegang proberen te krijgen tot beschermde gegevens.

In geval van reacties of Gebruik van de Platformen die ingaan tegen deze aanbevelingen kan de redactie van Klasse:

  • Reacties of beoordelingen die niet aan bovenvermelde richtlijnen voldoen, verwijderen zonder daarvoor enige verantwoording te moeten geven;
  • Personen de mogelijkheid tot toegang en gebruik van de Platformen (tijdelijk of permanent) ontzeggen;
  • Personen de mogelijkheid ontzeggen om te reageren op artikels of voordelen (voor de gehele website, app of voor specifieke pagina’s).

2.2 Inhoud

Je erkent en aanvaardt dat jij persoonlijk als enige verantwoordelijk bent voor alle handelingen die met jouw gebruikersaccount worden gesteld op de Platformen. Je gaat er als Bezoeker of Geregistreerd Gebruiker mee akkoord dat het Gebruik van de Platformen of van de Informatie volledig op eigen risico gebeurt. Het Departement fungeert louter als beheerder van de Platformen en faciliteert in dit verband louter de mogelijkheid tot Gebruik van Informatie aan een Geregistreerd Gebruiker of Bezoeker.

De Platformen en alle daarin opgenomen Informatie is beschikbaar ‘zoals ze is’, dit wil zeggen in de huidige staat, met mogelijke onnauwkeurigheden en fouten en zonder dat er in dit verband op enige manier garanties worden gegeven. Ondanks alle geleverde inspanningen kunnen fouten en vergissingen voorkomen en kan de ter beschikking gestelde Informatie onvolledig, onjuist, onnauwkeurig of niet bijgewerkt zijn.

Het Departement kan niet waarborgen dat de Platformen en de ter beschikking gestelde Informatie op elk moment en in alle omstandigheden bijgewerkt en foutvrij is noch dat ze geschikt zijn voor een bepaald doel. Het Departement kan dus niet aansprakelijk worden gesteld voor een rechtstreeks of onrechtstreeks nadeel of schade dat je mocht ondervinden als gevolg van foute, onjuiste of gebrekkige Informatie of als gevolg van een gebrek aan duidelijkheid op de Platformen.

Elke Bezoeker en/of Geregistreerde Gebruiker erkent dat informatie downloaden of uploaden of op een andere wijze informatie verkrijgen door het gebruik van de Platformen volkomen op eigen verantwoordelijkheid gebeurt. Je bent zelf en zonder enige beperking verantwoordelijk voor de eventuele verliezen, werkonderbrekingen, beschadiging van programma’s of andere gegevens op het computersysteem, of van je apparatuur of programma’s die het gevolg daarvan zijn.

Elke Bezoeker en/of Geregistreerde Gebruiker verklaart en waarborgt het Departement te vrijwaren voor alle claims, gerechtelijke maatregelen en procedures, vonnissen, schade, kosten, vergoedingen, aanspraken en vorderingen ingesteld door derden op grond van een inbreuk of vermeende inbreuk op enig intellectueel eigendomsrecht of op enig ander recht van een derde. Elke Bezoeker en/of Geregistreerde Gebruiker is aansprakelijk voor alle kosten die daaruit voortvloeien, inclusief gebeurlijke rechtsplegingskosten.

Het is mogelijk dat de Platformen links bevat naar externe webpagina’s van derden. De links worden louter ter informatie of voor jouw gebruiksgemak aangeboden en houden geen enkele bekrachtiging in van de externe website of de inhoud ervan in hoofde van het Departement. Dat de Platformen die links bevatten, betekent ook niet dat het Departement die externe websites goedkeurt of aanbeveelt.

Het Departement heeft geen invloed op de inhoud van die websites en/of pagina’s en kan dus in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van dergelijke websites of de juistheid van de informatie die zich daarop bevindt noch daar enige waarborg voor bieden. Het Departement aanvaardt geen aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit het raadplegen of het gebruik van dergelijke externe websites en hun inhoud.

2.4 Werking van de Platformen

Het Departement doet zijn uiterste best om de Platformen op een ononderbroken wijze beschikbaar te stellen en om het met alle redelijke middelen te beveiligen. Verder doet het Departement al wat redelijk is om eventuele ongemakken die door technische fouten veroorzaakt zijn zo veel mogelijk te beperken. Het Departement kan evenwel de mogelijkheid niet uitsluiten dat er verkeerde technische manoeuvres of niet-toegestane interventies plaatsvinden of dat er zogenaamde virussen of andere vormen van malware worden binnengebracht.

Daarom kan het Departement niet garanderen dat de toegang tot de Platformen op geen enkele manier wordt onderbroken of dat je niet op een andere manier hinder zou kunnen ondervinden. Het Departement kan bijgevolg niet aansprakelijk gesteld worden voor dergelijke fouten, functiestoornissen, incidenten en problemen die het gevolg kunnen zijn van om het even welke toegang en/of het Gebruik van de Platformen en de daaruit voortvloeiende schade.

Het Departement behoudt zich het recht voor om de toegang tot de Platformen op elk moment en zonder voorafgaande waarschuwing te onderbreken onder meer wegens de volgende redenen, maar zonder daartoe beperkt te zijn: opsporen of onderdrukken van mogelijke gevallen van misbruik en/of fraude; technische of operationele functiestoornissen verhelpen; een dwangbevel van een rechtbank wegens vermeende inbreuk op de (intellectuele) rechten van derden; daadwerkelijke kennis van dergelijke inbreuk; stopzetting van de activiteiten van het Departement, etc.

Dergelijke onderbrekingen zijn essentieel om wijzigingen en verbeteringen aan de Platformen aan te brengen en om een regelmatig technisch onderhoud en bijwerken van de inhoud te verzekeren. Het Departement kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade ten gevolge van dergelijke onderbrekingen.


3. Intellectuele eigendomsrechten

Je aanvaardt en erkent dat de Platformen en de informatie beschermd zijn door intellectuele rechten van het Departement (of van derden) en dat die te allen tijde moeten worden gerespecteerd.

3.1 (Her)gebruiken van informatie aangeboden op het Platform

Op grond van het auteursrecht mag je in principe de Informatie op het Platform (artikels, video) niet hergebruiken zonder toestemming van de houder van het auteursrecht. Er gelden echter specifieke uitzonderingen op het auteursrecht voor het hergebruik van informatie in het kader van de ‘normale’ (niet-commerciële) activiteiten van het onderwijs.

De uitzondering komt erop neer (als aan bepaalde uitzonderingen voldaan is) dat je uit auteursrechtelijk beschermde werken mag reproduceren of ze mag hergebruiken, mits je de bron vermeldt.

Artikels en video worden op het Platform aangeboden onder de Creative Commons licentie ‘naamsvermelding – niet-commercieel – geen afgeleide werken’ (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.nl)

Concreet in de context van Klasse betekent dit dat:

  • Video’s of artikels hergebruikt (bv. ter illustratie bij lesmateriaal), verspreid of doorgegeven mogen worden, mits je Klasse als bron vermeldt en verwijst naar de Creative Commons-licentie;
  • Video’s of artikels niet hergebruikt mogen worden voor commerciële doeleinden of verkoop;
  • Video’s of artikels niet bewerkt mogen worden om er afgeleide werken van te maken.

3.2 Beeldmateriaal (illustraties, cartoons, foto’s)

Klasse werkt samen met verschillende externe en interne fotografen, illustratoren en cartoonisten. Het is onmogelijk om het (her)gebruik van dit materiaal via één uniforme bepaling te regelen. Wil je dergelijk beeldmateriaal hergebruiken of doorgeven, dan moet je daarvoor de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van deze partners (eventueel via Klasse) krijgen, tenzij dat volgens de bepalingen van de wet op het auteursrecht en de naburige rechten niet nodig is. Neem daarvoor contact op met redactie@klasse.be.


4. Algemeen

4.1 Vertrouwelijkheid

Alle Informatie die je aan het Departement bezorgt, met inbegrip van de gegevens of de reacties over de inhoud van deze Platformen, zal als openbaar worden beschouwd.

4.2 Persoonsgegevens

Al de persoonsgegevens die je tijdens de registratie op de Platform aan het Departement doorgeeft, worden overeenkomstig onze privacyverklaringen (voor klasse.be en voor de Lerarenkaart-app) behandeld en/of verwerkt.

4.3 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

Deze Gebruiksvoorwaarden worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht. De Bezoeker en/of de Geregistreerde Gebruiker gaat ermee akkoord dat het enkel de hoven en de rechtbanken van Brussel zijn die de bevoegdheid hebben om kennis te nemen van een gebeurlijk geschil omtrent de toepassing of de interpretatie van de Gebruiksvoorwaarden met uitsluiting van enige andere rechtbank.

4.4 Contact

Mail naar redactie@klasse.be.