Vlaanderen
Klasse.be

Mediawijsheid

Mediawijsheid: hoe ga je om met sexting en fake news? En wat met smartphones in je klas?

Expert Rani Schoors over AI in onderwijs (artificiële intelligentie)
Specialist

AI in onderwijs: nuttige helper of vervangleraar?

Laken leerlingen sinds artificiële intelligentie nog zelf schrijfopdrachten? Wordt de leraar overbodig? Expert Rani Van Schoors nuanceert.

Leraar Wouter Braet gebruikt AI in de les Nederlands en bij schrijftaken
Zo doen zij het

Taalontwikkeling slim stimuleren met AI

Leerlingen die schrijftaken klakkeloos doorspelen aan ChatGPT? Taalleraar Wouter leert zijn klas AI-tools kritisch in te zetten bij het schrijven.

Leraar vijfde leerjaar Elke Claeys krijgt ondersteuning van AI in lager onderwijs
Zo doen zij het

AI in lager onderwijs: “De digitale helper geeft richting, ik stuur”

Geen kopieën en snelle bijwerkmomenten meer. Leraar Elke krijgt voor de lessen wiskunde en Frans ondersteuning van een AI-robotje.

Leraar ziet een filmpje van haarzelf op TikTok
Specialist

Een leerling zet me op TikTok: wat nu?  

Een leerling filmt je stiekem en zwiert de beelden op sociale media. Hoe reageer je? Krijg je dat offline? En hoe werk je aan herstel?

Illustratie over Artificiële intelligentie in de klas
Tips

Wegwijs met AI op school: 10 navigatietips

AI verantwoord inzetten op school: het is geen koud kunstje. Directeur Rein Bogaert van het Stella Matutina College in Lede deelt 10 tips.

Specialist

Smartphone op school: “Werk aan toestelwijsheid én regels”

Smartphones verbieden op school? "Werk aan toestelwijsheid. En duidelijke regels."

Still uit video mediawijsheid
Video

Mediawijze leerlingen? Dat lukt met filosoferen

Hoe wapen je je leerlingen lager tegen nepnieuws? Expert Eef Cornelissen maakt hen kritisch en mediawijs met filosofie en de Kritikat.”

Stijn bekijkt op de iPad het spel met de leerlingen
Zo doen zij het

Social media in de lagere school? “Maak ze op tijd mediawijs”

Op 8 jaar krijgen kinderen hun eerste smartphone. Daarom maken Stijn en zijn collega's leerlingen al in de lagere school mediawijs en wijzen ze hen de weg op sociale media.

leerling met smartphone
Duiding

Wanneer wordt sexting een probleem?

Bijna 1 op de 10 jongeren stuurt wel eens een seksueel getinte foto. Vaak verloopt sexting zonder problemen, maar wanneer moet je als school ingrijpen?

Robbe Wulgaert met een smartphone bij zijn leerlingen
Zo doen zij het

ChatGPT in de klas: wat doen we ermee?

Nieuwe ontwikkelingen stellen schoolteams altijd voor nieuwe vragen. ICT-leraar Robbe Wulgaert deelt 4 inzichten over ChatGPT.

Jongeren met smarrphone aan schoolpoort
Zo doen zij het

Smartphone op school: verbieden of niet?

Smartphones op school: een volledig verbod of soms toelaten? 3 scholen doen hun smartphonebeleid uit de doeken.

Experten Mehtap Akgüre, Annemie Hermans en Sarah Jooken
Zo doen zij het

Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik

Maar 24% van de bso-leerlingen 3e graad haalt de eindtermen mediawijsheid en kritisch denken. 3 leraren vertellen wat werkt in hun les.

specialist radicalisering Emilie Le Roi over propagandatechnieken
Duiding

Kritisch denken: help je leerlingen 4 manipulatietechnieken herkennen

Achter heel wat communicatieboodschappen zitten een of meer van deze propaganda- of manipulatietechnieken. Help jij je leerlingen ze te identificeren?

Olivier Van Roy
Zo doen zij het

Kritisch denken in de lagere school: “Soms belonen we volgzaamheid te veel”

Met mediawijsheid en kritische vragen daagt meester Olivier zijn leerlingen van het zesde leerjaar uit om voor zichzelf te leren denken.

Portret Tim Verheyden
Specialist

“Klassen zijn dé plek om kritisch denken te stimuleren”

Sociale media doen leerlingen twijfelen over het corona-vaccin. Tim Verheyden: “Een klas is dé plek voor discussie en kritisch denken."

Brecht Decoene
Specialist

“Kritisch denken: een krachtig medicijn tegen onzin”

Hoe krijg je leerlingen met kritisch denken zover om onzin te doorprikken en niet alleen andermans maar ook hun eigen waarheid te bevragen?

Soenens
Actueel

“Leraren moeten de nuance terugbrengen”

VRT-journalist Björn Soenens loodst Journaal-kijkend Vlaanderen door het kluwen van de Amerikaanse politiek en bijbehorende moddergevechten. Vastberaden en genuanceerd. “Mensen leven in een wereld die ze steeds minder begrijpen. Het is de taak van journalisten en leraren om het volledige verhaal te brengen.”

Illustratie Fake News - doorprikken
Duiding

Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven

Jongeren zijn vatbaar voor fake news. Hoe komt dat? Waar komt fake news vandaan? Hoe leer jij je leerlingen kritisch kijken? En waar vind je goed lesmateriaal?

Portret Kristien Druyts
Verhaal

Sexting op school: “Er circuleerden naaktfoto’s van leerlingen”

Toen leerlingen naaktfoto’s van tientallen meisjes verspreidden via sociale media stond het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos op zijn kop. “Dit sexting-incident is zo groot dat je niet zomaar de 'daders' van school kan sturen”, wist directeur Kristien meteen.

illustratie van patroon met sociale media-icoontjes
Specialist

Mediawijsheid: het nieuwe lezen en schrijven

Jongeren zijn niet de digital natives voor wie we ze houden. Ze slagen er niet in om goed om te gaan met (digitale) media. “Elke leraar kan hen dat aanleren."