Vlaanderen
Klasse.be

Dynamische loopbaan

Gevangen in een gouden kooi? Tips om je loopbaan nieuwe prikkels te geven, en inspirerende verhalen over gedurfde keuzes

Ingevulde Werkbalans - Breng met de werkbalans je job in kaart en krijg een volledige kijk op je energiegevers en -nemers.
Klik & Print

Werkbalans: leg alle aspecten van je job in de weegschaal

Krijg een duidelijke kijk op je energiegevers en -nemers en bepaal zelf acties om jouw werkbalans in evenwicht te brengen.

Portret van Vicky Willegems & Nadine Engels
Specialist

Elke leraar onderzoeker

Moet een leraar ook een onderzoeker zijn? Zo maak je werk van eenvoudig praktijkgericht onderzoek.

Portret Melissa Tuytens (UGent)
Specialist

Professionalisering van leraren: werk op de plank of nuance op z’n plek?

Vlaamse leraren bengelen achteraan het peloton voor professionaliseren, klinkt het geregeld. Expert Melissa Tuytens (UGent) nuanceert en maakt een mooiere foto.

Portret Kenneth Van den Berghe
Verhaal

Duale leraar: deeltijds van het bedrijf naar de klas

Duale leraren Griet en Kenneth combineren werken in de privé met lesgeven. Een puzzelstukje in het lerarentekort en aantrekkelijke loopbanen?

Leen Viaene over haar carrièreswitch
Verhaal

Carrièreswitch: juf Leen trekt van secundair naar basis

“Het basisonderwijs bleef aan me trekken”, zegt Leen Viaene, leraar vijfde leerjaar in GBS De Regenboog in Elewijt. Na 12 jaar lesgeven in het bso maakte ze de switch naar het basisonderwijs.“Lesgeven in de lagere school is zo veel zwaarder, en toch doe ik het met volle goesting”.

Illustratie Loopbaan
Zo doen zij het

Vlakke loopbaan? Niet met deze 6 carrièremoves

Vakanker, graadcoördinator, mentor, beleidsondersteuner of zelfstandige in bijberoep. Een loopbaan in onderwijs hoeft niet vlak te zijn.

leraar Marijke Gyns
Schooltips

Hoe hou je 55+’ers op school bevlogen?

Welke 5 krachtbronnen houden 55+'ers bevlogen voor de klas? En hoe zet je ze duurzaam in in een tijd van lerarentekort? Marleen Borzée (UCLL) deed onderzoek.

Experten netwerken Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen)
Specialist

Beter netwerken als leraar: wie je kent, bepaalt wat je weet

Leraren en directeurs scholen zich inhoudelijk bij, maar netwerken nauwelijks. Experten Piet Van den Bossche en Sara Van Waes (UAntwerpen) formuleren 8 inzichten voor sterke relaties én meer kennis in je team: “Met een divers netwerk krijg je langetermijntoegang tot interessante en frisse ideeën.”

illustratie met figuren die online lesgeven
Specialist

Digitaal kapitaal opbouwen in je lerarenteam: “Geen ‘one size fits all’”

"De ICT-competenties van de leraren in je team verschillen, en dus ook hun noden", stelt Jo Tondeur (VUB). Welke 4 types herken jij?

Leraar geeft opleiding
Mag dat?

Welk verlof kan ik nemen voor een opleiding?

"Ik wil graag zelf een opleiding volgen tijdens de schooluren. Kan ik daarvoor verlof krijgen?" Dat vraagt kleuterleraar Ria.

Professor HRM en arbeidssociologie Peggy De Prins
Specialist

Sterke teams evalueren elkaar met rijke en eerlijke feedback

Hoewel leraren heel goed zijn in leerlingen evalueren, vinden ze collega's (of zichzelf) een spiegel voorhouden veel minder vanzelfsprekend. "We schieten daarvan in een kramp", ervaart HR-expert Peggy De Prins. Hoe masseer je de evaluatiespieren los?

Vrouw kiest een boek
Tips

10 onderwijsboeken die je helemaal uit wil lezen

Zin om je onderwijskennis te updaten? Klasse kreeg een berg leestips van lerarenopleiders. Welke pik jij uit de boekenstapel?

Morele stress niet negeren
Specialist

Als de school niet meer bij jou lijkt te passen

Als je eigen onderwijsvisie botst met die van de school, loert morele stress om de hoek. Die vreet aan je bevlogenheid. Hoe ga je daarmee om?

Portret Pieter Sprangers
Specialist

Personal coaching voor directeurs taboe?

“Personal coaching helpt je niet alleen als het slecht met je gaat”, zegt Pieter Sprangers, ex-schooldirecteur en onderwijsdesigner bij Domo De Refontiro. Hij coacht directeurs die willen groeien.

Stemcoach Aagje Dom
Video

Last van je stem? Probeer deze tips van stemcoach Aagje Dom

Een hele dag spreken, vaak in een rumoerige klas, dat is als topsport voor je stem. 6 op de 10 leraren krijgt ooit te maken met stemproblemen. Stemcoach Aagje Dom legt je uit wat je kan doen om heesheid en keelpijn te voorkomen.

Portret Daniël Muijs
Specialist

“Zonder vakkennis geen goede lessen”

“Vakkennis volstaat niet om tot betere resultaten te komen”, stelt professor Daniël Muijs. Ze is wel essentieel voor je leskwaliteit én geloofwaardigheid.

portret Annick Jehaes, leraar wiskunde én loopbaancoach
Specialist

Loopbaancoach: “Laat leraren stilstaan bij hun job vóór ze crashen”

Annick Jehaes is leraar wiskunde én loopbaancoach. Ze vertelt met welke vragen leraren worstelen en hoe ze hun job weer glans kunnen geven. Wat doet zo'n coach met leraren?

portret Bert Leysen, leraar van het knelpuntvak nederlands
Verhaal

Gedaan met interims, leraar Bert koos voor een knelpuntvak

Na een bochtig parcours vol interims en lange maanden thuis schoolde leraar Bert zich om naar een knelpuntvak via de VDAB. Hij vond meteen werk.

Portret Els Decocker
Verhaal

Van leraar naar directeur … en terug

13 jaar was ze directeur van basisschool KLIM in Gent. Nu geeft Els Dekocker (57) er weer les. Is dat voor haar een stap terug? “Integendeel, ik groei!”

Nadia Van Hoecke in gesprek met Irma op haar bedrijfsstage
Verhaal

Leraar op bedrijfsstage: gratis vervanglessen

Ze werkte nooit eerder in een ziekenhuis of zorgcentrum. Toch geeft Nadia Van Hoecke (36) les over personenzorg en huishoudkunde. Dat klopte niet, vond ze. Daarom deed ze een bedrijfsstage op de afdeling geriatrie van het buurtziekenhuis. Een gratis vervanger nam intussen haar lessen over.

Lerares die nadenkt over een nieuwe school.
Mag dat?

4 manieren om als vastbenoemde van school te veranderen

Ik wil als vastbenoemde in een andere school les geven. Moet ik dan ontslag nemen? En geraak ik dan mijn vaste benoeming kwijt?

vormingsbeleid: close up van mensen die noteren tijdens een lezing
Schooltips

5 tips voor een goed vormingsbeleid

Leraren volgen vormingen, gaan op leerbezoek bij elkaar … Hoe krijg je meer goesting en effect? En hoe stem je af op noden van de school?

close-up van de klik en print die ingevuld wordt
Specialist

“Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren”

Leren van elkaar werkt 3 keer efficiënter dan ‘formeel’ leren.” Dat stelt Simon Beausaert, professor Onderwijskunde aan de Université Catholique Louvain-la-Neuve en de Universiteit van Maastricht. Hoe gaat het met jouw professionele netwerkje op school? Teken het uit!

Andere thema's binnen Je loopbaan