Tips
Kleuterklas zonder strafstoel of beloningsstickers
Juf Hanne van kleuterschool De Gummi’s doet het in haar klas zonder strafstoel of beloningsstickers. “Veel praten met de kleuters en het positieve benadrukken werken veel beter dan het klassieke straffen en belonen.”
Hanne Janssens, kleuteronderwijzer in de derde kleuterklas van De Gummi’s in Antwerpen, volgde enkele opleidingen over ‘Nieuwe Autoriteit’. De kerngedachte van die theorie? Kracht in plaats van macht. Dat vertaalde Hanne naar haar kleuters. “Die nieuwe manier van omgaan met kinderen werkt. Ik sta nu anders en veel rustiger voor de klas.” Ze heeft 8 tips over straffen en belonen voor in de klas en op de speelplaats.
1. De juf is niet de baas
Hanne Janssens: “Vroeger vond ik dat ik de baas was en dat mijn kleuters moesten luisteren en doen wat ik zeg. Anders kregen ze straf. Dat is de ‘oude’ autoriteit. Ik ga nu op zoek naar het waarom van ongewenst of storend gedrag. En vooral wat kan ik doen om dat gedrag te beïnvloeden? Ik kijk meer naar zichzelf en naar welk effect mijn gedrag heeft op de kinderen. Ik ben zeker niet minder streng dan vroeger, maar pak het op een andere manier aan nu: rustiger en duidelijker.”
2. Weg met die strafstoel
Hanne Janssens: “Ik gebruik geen strafstoel meer, maar een stopstoel. Op de speelplaats wordt dat een stopstip. In plaats van een kind te straffen omdat het iets van een ander stuk heeft gemaakt, laat ik het tot rust komen. Als de kleuter gekalmeerd is, ga ik er rustig mee praten: waarom werd hij zo boos en hoe kunnen we het goedmaken?”
“Een beloningsssyteem is voor mij ook een laatste redmiddel. Natuurlijk werkt een beloningsstickertje, maar alleen op korte termijn. Dat is ook bij een klassieke straf zo. Maar ik investeer liever in gedrag veranderen op lange termijn.”
3. Babbelen met je kleuters
Hanne Janssens: “Ik neem de tijd om het waarom van ongewenst gedrag te achterhalen. Als een kleuter een toren omver duwt en daardoor hoogoplopende ruzie ontstaat, laat ik iedereen eerst rustig worden. Dan probeer ik de 2 kanten van het verhaal te achterhalen en laat de kinderen vertellen. Wat is er gebeurd? Hoe komt het dat de toren stuk is?”
“Als iedereen heeft kunnen ventileren, laat ik ze zelf een oplossing bedenken om weer samen te kunnen spelen. Sorry zeggen is voor mij niet voldoende. Ik vraag altijd: ‘Wat kan je nog doen om het goed te maken?’ Dat is even wennen. Een idee bedenken is niet eenvoudig voor kleuters, zeker niet voor anderstalige kinderen. Ik help en stuur, geef ideeën. En na een tijdje vinden ze wel iets: een tekening maken of een knuffel geven. Ik vraag ook aan het andere kind of die dat een oké vindt.”
“Achteraf pols ik nog eens of de oplossing die ze bedachten werkt. Dat vinden ze heel aangenaam. Aanwezig zijn is een belangrijke pijler in de Nieuwe Autoriteit. Op de speelplaats sta je bijvoorbeeld niet aan de kant, maar loop je rond en speel je al eens mee.”
“Dat vraagt natuurlijk tijd. Maar vaak duurt het maar enkele minuutjes. Wordt het langer, bijvoorbeeld bij een conflict, zorg ik eerst dat de andere kinderen bezig zijn en ga ik terug naar de ruziënde kinderen. In het begin vroeg die manier van werken meer energie, maar nu heb ik het in de vingers. En naarmate het schooljaar vordert, worden de kinderen dat ook gewoon.”
4. Benadruk het positieve
Hanne Janssens: “Ik negeer vaak ongewenst gedrag en benadruk liever het gewenste gedrag van andere kinderen. Bijvoorbeeld: als iedereen in de kring moet zitten en er lopen er nog 5 rond, riep ik vroeger: ‘Iedereen zitten!’ Nu zeg ik: ‘Kijk eens hoe die en die al flink in de kring zitten. Super!’ Resultaat: die 5 kinderen zitten veel sneller in de kring.”
“En zo krijgen de leerlingen die flink hun best doen, ook een compliment. Als ik het positieve benoem tegenover mijn leerlingen of hun ouders, zie ik ze groeien en stralen. Heerlijk is dat!”
5. Smeed het ijzer als het koud is
Hanne Janssens: “Vermijd dat een ruzie escaleert. Eerst moet iedereen – ook de juf – kalmeren. Dan pas kan je het probleem vastpakken en erover praten. Als je zelf niet rustig bent, vererger je de situatie. Zo heb ik onlangs een kindje gewoon rustig bij de arm gepakt en naar de stopstoel gebracht. ‘Ik ben nu te boos. Ik ben erg geschrokken. Straks praten we hierover.’ Ik heb alle kindjes aan het werk gezet en dan op ooghoogte met het kind gaan praten. Gebruik ik-boodschappen en vertel gerust wat storend gedrag met jóu doet.”
6. Minder regels op de speelplaats en in de klas
Hanne Janssens: “Op de speelplaats hebben we 4 regels, in de klas ook 4 en in de gang 2. Dat kunnen kinderen onthouden. Maak ze visueel met foto’s of pictogrammen en hang ze op. Zo kan je er altijd naar verwijzen. Vroeger had elke collega zijn eigen regels of manier van straffen op de speelplaats. Nu laten we de kinderen eerst rustig worden op de rode stopstip en daarna nemen we het kind mee naar de affiche met de regels en doen we een babbeltje.”
7. Schrijf een wij-verhaal
Hanne Janssens: “De methodiek van de Nieuwe Autoriteit pas je samen toe: met collega’s, leerlingen én ouders. Zeker bij agressief gedrag moet je als team de neuzen in dezelfde richting hebben: dit tolereren wij niet. Ik hoop dat we in de toekomst in elke kleuterklas van onze school dezelfde klasregels hebben. Durf ook aan een collega of je directeur toe te geven dat je het soms niet meer weet. Zo kan je samen een probleem aanpakken.”
“In theorie maak je de klasafspraken het best ook samen met je leerlingen, maar ik doe dat niet omdat ze nog te jong of niet talig genoeg zijn. Maar ik bespreek ze bij de start van het schooljaar wel uitgebreid met de kleuters. Durf gerust ook hulp te vragen aan een leerling: ‘Hoe kan ik je helpen om minder snel boos te worden? Wat kunnen we samen uitproberen?’ En laat een kind mee beslissen en zelf keuzes maken: ‘Wil je naar buiten mét je jas of blijf je binnen?’”
“Bij ons is het nog te moeilijk om anderstalige ouders te betrekken bij die nieuwe manier van werken, maar ik probeer sommige ouders tips te geven over hoe ik het in de klas aanpak. Als ze bijvoorbeeld thuis ook met een stopstoel aan de slag gaan, zou dat geweldig zijn.”
8. Wees consequent
Hanne Janssens: “Heel de methode lijkt simpel, maar dat is ze niet. De grootste valkuil is consequent zijn. Op maandag lukt dat me goed, maar tegen vrijdag, als ik moe ben of slecht geslapen heb, is dat moeilijker. Soms flap ik er op zo een moment een straf uit die ik niet kan waarmaken. Dreigen dat een kind niet mee naar de zoo mag de dag nadien omdat die niet stopt met babbelen, is niet echt realistisch maar wel menselijk, niet?”
Log in om te bewaren
Leen
27 september 2018En hoe gebeurt dit in een klas met 15 pts die anderstalig staan en waar je dus geen gesprekje mee kan voeren? Ik benadruk ook steeds het positieve en zeg amai jij zit super flink in kring dikke bravo. Maar de andere 5 kindjes die rondlopen blijven rondlopen. Heb je soms enige tips voor mij?
Hanne Janssens
1 oktober 2018Het is inderdaad niet evident om de Nieuwe Autoriteit toe te passen bij anderstaligen. En zeker niet bij anderstalige peutertjes. Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee omdat ik al een aantal jaren in de derde kleuterklas sta. Maar ik zou proberen om zo veel mogelijk te visualiseren.
Trek bijvoorbeeld foto's wanneer de kinderen allemaal flink op de bank zitten, hang ze centraal en gebruik die wanneer het even liet lukt. Een kind bij de hand nemen kan gerust, vind ik, om samen naar de foto te gaan kijken. Als jij dan telkens verwoordt wat er wel verwacht wordt, lukt het misschien steeds beter en beter.
Misschien is een 'gewone bravo' niet genoeg en werkt een high five of een applaus voor diegene die wel flink zitten beter?
En als een gesprekje bij ruzie (nog) niet lukt, lukt misschien een affiche waar je een aantal oplos-ideeën hebt samengebracht wel? Trek foto's van de kindjes als ze een elkaar een hand geven, een kus, een knuffel, een high five,... en wijs er naar als er een oplossing moet gezocht worden. Dat is herkenbaar omdat ze er zelf op staan en het geeft een houvast.
Er bestaat natuurlijk geen pasklaar antwoord en het is vaak 'trial and error', maar blijven proberen, niet opgeven en consequent blijven is de boodschap denk ik. Ik hoop je toch een beetje geholpen te hebben... Want een expert ben ik lang nog niet hoor! Ik ben ook nog volop aan het uitproberen!
Groetjes,
Hanne
Laporte Susy
11 oktober 2018die foto's is super en ook beginnen met weinig regels en regels die haalbaar zijn, die je gemakkelijk kan tonen op foto, stil zijn, kring zitten, bij de juf komen. Veel geduld hebben en rustig blijven en consequent blijven, en veel herhalen , door altijd hetzelfde te doen en te zeggen gaat het hopelijk wel tot hen doordringen na een tijd. Korte opdrachten en zinnen gebruiken en misschien de smoggebaren gebruiken bij opdrachten. Terwijl je smoggebaren gebruikt, praat je ook trager en gebruik je minder nutteloze woorden. vb. we komen in de kringen en zitten netjes neer, mooi naast elkaar en met de voeten op de grond. Deze zin is veel te lang, je zegt en doe de gebaren van kom in de kring en zitten op de bank, of nog korter kom zitten in de kring. Bij mij hielp ook soms als ik de opdrachtjes zong en eerst iets luider en steeds stiller en na een tijdje zelf ook in de kring gaan zitten. Het zingen is improviseren op het moment zelf en ook veel mimiek bij gebruiken, om hun aandacht te krijgen. Ze verstaan wel niet wat je zingt of zegt maar ze kijken wel naar jou.
Judith Coubergs
30 september 2018Ik ben geïnteresseerd in de 4 klasregels en de 2 regels in de gang. Zou je die willen delen? alsook de pictogrammen aub? mvg, Judith
irjen
5 december 2019Idd ook benieuwd naar de klasregels, regels in de gang en regels op de speelplaats. Als ook de pictogrammen.
Hanne Janssens
18 december 2019Nadat dit artikel verscheen hebben wij op school de afspraken nog eens bekeken. Zo hebben we nu 4 afspraken die in de gang tellen. We hebben ingezet op dingen die ons stoorden en dus aangepakt moesten worden omdat het de spuitgaten begon uit te lopen. Het zijn dus specifieke afspraken die voor onze school gelden, nl:
- niet eten of drinken in de gang
- niet duwen of trekken
- stappen
- stil zijn
Ook onze klasafspraken hebben we bekeken:
- naar elkaar luisteren
- een juiste zithouding
- vinger opsteken
- respect hebben voor materiaal
- per twee in de rij
- niet vechten
--> van de klas -en gangafspraken hebben wij prenten laten tekenen bij Katrotje. Aangezien we ervoor betaald hebben, denk ik niet dat ik die zomaar mag doorgeven. Het zijn immers ook onze schoolgebonden afspraken, die er op een andere school misschien anders uitzien.
Op de speelplaats hebben we volgende afspraken:
- zand blijft in de zandbak, niet mee gooien
- niet vechten
- fietsen op de stenen, niet op het gras
- langs de trap naar boven, niet langs de glijbaan
--> deze afspraken hebben we gevisualiseerd aan de hand van foto's met 2 juffen die poseerden. We hebben de foto waarop staat wat niet mag op een rode achtergrond met rood kruis over opgehangen, met daarnaast, op een groene achtergrond hoe het wel zou moeten.
Ik hoop jullie hiermee een beetje geholpen te hebben?!
Alvast bedankt voor de interesse!!
groetjes,
Hanne
Liesbeth
9 januari 2019Ik pas de meeste zaken ook zo goed mogelijk toe in mijn klas. Weinig waarbij ik denk... Dit is nieuw voor me. Probeer vooral het goede gedrag te bevestigen ipv het slechte te benoemen. Tenzij het echt om meer fysiek geweld gaat dan zet ik kinderen wel eens aan de kant maar zeg dan ook... Wordt maar hier even rustig... Want sommige zaken zijn niet tokereerbaar. Ook ik doe een herstelgericht gesprek en probeer te duiden hoe zij zich zouden voelen bij bepaalde zaken. En probeer consequent te zijn. Wel benieuwd naar de afspraken concreet.
Hilt Maes
27 januari 2019Het is heel belangrijk dat je de regels samen met de kleuters maakt, zelfs op het moment dat er zich iets heeft voorgedaan.
Maak gebruik van je kring, verzamel daar je kleuters en vraag hen zelf om de situatie te bekijken ,wat ze voelen en vinden.
Daarna kan je vragen welk afspraakje hieruit kan gemaakt worden...
Ikzelf tekende het afgesproken afspraakje bij de jongste kleuters en liet hen het ophangen in de kring, het was dan vaak genoeg om er even terloops naar te verwijzen bij eenzelfde situatie want.... het afspraakje hadden zij samen gemaakt, niet de juf alleen...
De oudere kleuters tekenden de afspraak zelf, in de kring ,samen met de anderen en zochten er ook zelf een plaats voor, weer kwam het hier van hen en dat is eigenlijk het belangrijkste, jij bent als juf alleen maar de moderator.
JAN4
6 november 2019Woorden wekken... voorbeelden strekken. Bedankt voor alle info. Succes.
Laat een reactie achter