Vlaanderen
Klasse.be

Specialist

Haal meer uit de KOALA-taalscreening

  • Laatste wijziging: 29 oktober 2024
  • 5 minuten lezen

Sinds enkele jaren legt elke 5-jarige kleuter in het gewone onderwijs de KOALA-taalscreening af. Toetsontwikkelaar Kris Van den Branden (KU Leuven): “Scholen pakken de afname goed aan. Maar met de data die KOALA oplevert, kunnen schoolteams meer doen.”

Portret van Kris Van den Branden - KOALA kleuters taalscreening
Kris Van den Branden: “De uitdaging is om je niet blind te staren op het traject dat je uitstippelt voor dat ene kind in je derde kleuterklas”

Kris Van den Branden, Centrum Taal en Onderwijs, KU Leuven: “Bij de eerste afname van de KOALA-taalscreening waren onderwijsprofessionals vaak terughoudend. En toegegeven: zelf was ik ook op mijn hoede. Kunnen we 5-jarigen betrouwbaar inschalen? Zijn kleuters daar wel klaar voor? En is de afname voor scholen wel haalbaar?”

“Ik denk dat we na 3 jaar mogen zeggen dat het antwoord op die vragen positief is. En dat we met een peiling naar de schoolse luistervaardigheid uitstekend kunnen detecteren welke kinderen extra taalondersteuning nodig hebben. Maar het werk is allesbehalve af.”

Vaststelling 1: het beeld klopt

Kris Van den Branden: De resultaten blijven stabiel sinds 2021. We zien geen gekke sprongen: een teken dat taalscreening bij kleuters betrouwbaar is en dat scholen de afname correct aanpakken. Gemiddeld 85,6% van de kleuters in Vlaanderen scoort groen, 10,6% scoort oranje en heeft mogelijke extra ondersteuning nodig. 3,8% van de kleuters belandt in de rode zone en verdient intensieve begeleiding.”

“Natuurlijk zijn er verschillen: in de ene school is elke kleuter talig voldoende sterk, in de andere haalt 30% van de 5-jarigen de lat niet. Thuistaal, geboortemaand en het opleidingsniveau van de ouders hebben een invloed. Als school kan je de resultaten ook met die bril bekijken om te weten hoe je het doet in vergelijking met scholen met een gelijkaardige doelgroep.”

“De KOALA-taalscreening is dus een nuttig instrument om info over je schoolwerking te verzamelen. Data over kleuteronderwijs zijn immers schaars. Belangrijk dus dat we de afname zorgvuldig blijven doen. Ik hoor geruststellende geluiden uit het veld: leraren bewaken dat kleuters de opdrachten afleggen wanneer ze er klaar voor zijn. Niet na een conflict op de speelplaats, en niet alles op één dag.”  

 “Scholen maken ook goed gebruik van de kans om te spreiden tussen begin oktober en eind november. Dat is belangrijk om verschillen in ontwikkeling zo goed mogelijk uit te vlakken. In de ontwikkeling van een kind telt elke week. En dus kan je oudere kleuters al begin oktober screenen, en stel je de afname voor de jongsten van de klas maar beter uit naar november.”

“Sinds vorig schooljaar kan je de taalscreening bij kleuters ook digitaal afnemen. De eerste keer vraagt dat wat meer logistieke voorbereiding. Maar omdat de resultaten automatisch verwerkt worden, win je tijd. En de kleuters vinden die tablets geen hinderpaal. Terugkerend geluid trouwens: dankzij de kindvriendelijke aanpak van de scholen ervaren kinderen weinig druk tijdens de testmomenten en reageren ze enthousiast.” 

Vaststelling 2: alles kan beter

Kris Van den Branden: ““Een ijzeren wet voor elke centrale toets: ‘teaching to the test’ is na verloop van tijd bijna onvermijdelijk. Zo leren kleuters opvallend vaak in hoepels springen, een opdracht die ook in de KOALA-taalscreening opduikt. En het thema ‘circus’ is om diezelfde reden plots een populair septemberthema. Net als bij andere centrale toetsen zullen we wellicht op tijd en stond opdrachten moeten vervangen.”

Teaching to the test’ gebeurt met de beste bedoelingen. Maar zo zie je over het hoofd wie je ondersteuning echt nodig heeft.

Kris Van den Branden
Centrum Taal en Onderwijs, KU Leuven

“Leraren bereiden hun kleuters ongetwijfeld met de beste bedoelingen doelgericht voor, ze willen elke kind dezelfde kansen geven. Als toetsontwikkelaar moeten we er natuurlijk over waken dat we de rol van ’teaching to the test’ zoveel mogelijk uitschakelen. Maar tegelijk wil ik ook op het doel van KOALA wijzen: we willen samen detecteren welke kleuters onze ondersteuning écht nodig hebben.”

“We kunnen er niet omheen dat de KOALA-taalscreening een inspanning vraagt van scholen. Scholen die het nut ervan in vraag stellen, hebben vaak leerlingen die bijna uitsluitend groen scoren. Logisch dat ze zich afvragen waarom ze al die moeite doen voor een nietszeggende ‘goed zo’. Toch is het ook voor die scholen belangrijk om te blijven monitoren of elke kleuter voldoende taalvaardig is.”

“Ik hoop dat we op termijn een iets meer adaptieve screening kunnen ontwikkelen die uitdagender of eenvoudiger wordt naargelang de antwoorden van het kind. Over die grote groep van 85% ‘groene’ leerlingen weten we nu erg weinig. Welk kind scoort erg sterk, wie bleef maar nipt uit de oranje zone, wie ontwikkelt zich gemiddeld? Die informatie zou voor leraren erg waardevol zijn om hun klaswerking te differentiëren en elk kind uit te dagen.”

Vaststelling 3: het echte werk begint pas

Kris Van den Branden: “Kleuterleraren schatten hun klas prima in. Vaak liggen de resultaten in de lijn van hun verwachtingen. Maar sommige kinderen zetten je op het verkeerde been: een kind dat niet vlot praat, kan verrassend sterk scoren op luistervaardigheid. En omgekeerd kan een pientere kleuter prima verstoppen dat die je instructies niet begrijpt door te kopiëren wat klasgenootjes doen. Net de resultaten die je niet verwachtte, zijn erg waardevol omdat ze je blik op scherp zetten.”

“Flikkerlichtjes bij oranje, alarmbellen bij rood: de screening vertelt je duidelijk met welke kleuter je aan de slag moet. De uitdaging is om je niet blind te staren op het traject dat je uitstippelt voor dat ene kind in je derde kleuterklas. Want taalscreening bij kleuters vertelt je vooral iets over de jaren die aan dat testmoment voorafgingen.” 

“Hou de bespreking van de resultaten dus niet binnen het kringetje van directeur, zorgco en leraar van de derde kleuterklas. Kijk ook breder. Wat zagen je collega’s de jaren voordien? Welk beeld van het kind puzzelen we bij elkaar op basis van onze eigen observaties en de resultaten?”  

“Trap ook niet in de valkuil om oplossingen enkel op maat van je ‘oranje’ en ‘rode’ kleuters te zoeken. Een taalbewuste aanpak is goed voor elke kleuter. En de ‘groene’ kleuters in je klas zijn vaak deel van de oplossing. Als je interactie met talig sterke kinderen in de hand werkt bij opdrachten en vrije momenten, steken ze veel van elkaar op.” 

Meer over KOALA-taalscreening

Seppe Goossens

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


K

Kris Gielen

8 oktober 2024

De uitspraak dat een dergelijke peiling naar schoolse luistervaardigheid ons in staat stelt te bepalen welke kinderen extra taalondersteuning nodig hebben, roept vragen op. Wie zijn 'we'? In elk geval niet de onderwijsprofessionals (lees: leraren), die een dergelijke test nodig zouden hebben om de ondersteuningsbehoeften van kleuters in kaart te brengen. Integendeel, als schoolteams zich uitsluitend zouden baseren op de resultaten van deze test, zouden veel kinderen niet de ondersteuning krijgen waar ze recht op hebben.

We streven naar een krachtige taalleeromgeving voor álle leerlingen, en daarvoor is geen KOALA-test nodig. Onze teams zijn deskundig genoeg om kleuters op een correcte manier te beoordelen, hun ondersteuningsbehoeften te identificeren en op maat gemaakte trajecten aan te bieden.

Alsof een test van discutabele kwaliteit een meerwaarde zou bieden boven de brede, kwaliteitsvolle evaluaties van leraren, die bovendien niet gebaseerd zijn op een momentopname. Om nog maar te zwijgen over de extra planlast en organisatorische rompslomp die dit met zich meebrengt.

De betuttelende toon van het artikel toont jammer genoeg een gebrek aan vertrouwen in de professionaliteit en expertise van onze teams.

Reageren
K

Kris

9 oktober 2024

Beste,

Bedankt voor uw reactie. Leraren hebben inderdaad een goed zicht op de taalcompetenties van hun kleuters. Uit onze uitgebreide bevragingen van scholen blijkt dat de combinatie van de KOALA-resultaten en de eigen observaties van leraren leiden tot een brede, betrouwbare evaluatie. Die brede evaluatie zorgt er niet alleen voor dat de kleuters die extra taalstimulering nodig hebben, worden geïdentificeerd, maar ook dat duidelijk wordt welke taalondersteuning precies voor hen het meest geschikt is. De KOALA is voor schoolteams een uiterst betrouwbaar hulpmiddel in die evaluatie en identificatie. Overigens blijkt uit internationaal onderzoek dat luistervaardigheid wel degelijk een goede voorspeller is van het schoolsucces van kinderen tijdens de eerste leerjaren van het lager onderwijs. Als puntje bij paaltje komt, delen de ontwikkelaars van KOALA en uw lerarenteam precies dezelfde bezorgdheid: krachtige taalleeromgevingen bieden aan alle kleuters. Ik wens u daarbij veel succes en plezier!

Kris Van den Branden (Faculteit Letteren - KU Leuven)

Reageren

Laat een reactie achter