Video
Deze school krijgt alle leerlingen aan het lezen
Vlaamse leerlingen lezen niet goed en niet graag, weten we uit recente onderzoeken. Maar hoe maak je van elke leerling een vaardige en gemotiveerde lezer? Bekijk in de video hoe de leraren van VBS De Blokkentoren aan de slag gaan met een schoolbreed leesbeleid. Onderzoeker en lerarenopleider Iris Vansteelandt geeft tips.
Lees verder onder de video
Bekijk de video: deze school krijgt alle leerlingen aan het lezen
Iris Vansteelandt: “Bijna elke school organiseert creatieve acties om lezen te bevorderen. Dat zien we vooral tijdens de Jeugdboekenmaand of de Voorleesweek. Allemaal fantastische initiatieven. Maar als je echt het verschil wil maken, moet je als team kiezen voor een structurele aanpak.”
“Goed leesonderwijs is schoolspecifiek. Het hangt nauw samen met de visie van je school. ‘Waar staan we? En waar willen we naartoe?’ En dat is een verhaal met verschillende componenten. Je hebt die bouwstenen allemáál nodig om van je leerlingen vaardige én gemotiveerde lezers te maken:
4 bouwstenen van sterk leesonderwijs
1. Een krachtige, motiverende leesomgeving
Iris Vansteelandt: “Wanneer je de school binnenstapt, moet het meteen duidelijk zijn: in deze school is lezen ontzettend belangrijk. Dat kan door een breed en uitdagend leesaanbod. Niet enkel in de klas, maar ook op de centrale plekken, zoals de hal op school. Zorg ook voor warme en inspirerende leesplekken. Zo maak je lezen heel zichtbaar. Want zien lezen, doet lezen.”
2. Een leescompetent team
Iris Vansteelandt: “Je kan als school met handige methodieken werken zoals LIST of Kwartiermakers. Maar het is aan jou als leraar om te weten hoe je die toepast en waarom. Zorg ook dat je van collega’s weet hoe zij aan de slag gaan met lezen in de klas. Door samen een groeilijn te maken breng je dat mooi in kaart. Lezen moet in het DNA van de school terechtkomen.”
3. Monitoring en feedback
Iris Vansteelandt: “De evaluatie van leerlingen gaat vaak enkel over leestechniek. Maar het leesproces van een kind gaat breder dan dat. Ook informatie over het leesbegrip, de motivatie en het leesgedrag van een kind zijn ontzettend belangrijk om te bundelen en mee te nemen doorheen de schoolcarrière van de leerling. Door leesgesprekken en observatie kan je veel te weten komen over de leerlingen.”
4. Een breed leesnetwerk
Iris Vansteelandt: “Betrek ouders en grootouders. Maar ook de lokale bibliotheek of organisaties als CANON Cultuurcel en Iedereen Leest. Goed leesonderwijs stopt niet aan de schoolpoort.”
Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool en is verbonden aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van UGent. Ze is samen met medewerkers van Odisee hogeschool en Iedereen leest betrokken bij het professionaliseringsaanbod PRO-Lezen.
Wil je zelf aan de slag met een leesbeleid op school? Raadpleeg de brochure “Effectief onderwijs in begrijpend lezen” van de Taalunie.
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter