Video
Zo stoomt Dirk zijn leerlingen klaar voor de toekomst
Hoe geef je les met oog voor de toekomst? Dirk Goyvaerts bedacht samen met collega’s een tool waarmee leerlingen virtueel aan een elektrische auto sleutelen. “Zo stomen we ze klaar voor de snel evoluerende autosector én loodsen we een duurzame visie op mobiliteit de opleiding binnen.” Bekijk de video.
Lees verder onder de video hoe dit innovatieve project vorm kreeg door passie, een enthousiast netwerk en financiële steun.
Bekijk de video: Lesgeven met oog voor de toekomst
Net echt
De studenten van het 5de jaar Autotechnieken van TSM Mechelen staan er wat onwennig bij. Terwijl ze normaal in de weer zijn met sleutels, motorolie en meetinstrumenten, moeten ze vandaag aan de slag met een Hololens. Als ze die op hebben, verschijnt er voor hun ogen een elektrische wagen in augmented reality. “De leerlingen kunnen het voertuig openen en onderdelen demonteren”, vertelt technisch adviseur Dirk Goyvaerts. “Het is een net-echt-ervaring.”
De tool kreeg de naam EV’nAR (Electric Vehicle and Augmented Reality, nvdr.) en wordt vanaf dit schooljaar gratis ter beschikking gesteld aan alle scholen in Vlaanderen. Dirk ziet verschillende voordelen: “Op een elektrisch voertuig zit al gauw 300 à 400 volt. Met EV’n’AR kunnen leerlingen veilig werken. Scholen hoeven bovendien geen duur elektrisch voertuig aan te kopen. Als je dat enkele keren uit elkaar haalt is het ermee gedaan. Aan een virtueel voertuig kan je eindeloos blijven sleutelen.”
Toekomstvisie
Ev’nAR is een uniek systeem en wekt interesse uit verschillende landen. Maar voor Dirk is innovatie niet alleen een kwestie van technologie maar ook van mentaliteit. “De tijd van koning auto is voorbij. Zeker in de stad krijgen de fietsers en de voetgangers veel meer ruimte. Als opleiding willen we mee evolueren van een richting autotechnieken naar een mobiliteitscentrum waar duurzaamheid voorop staat.”
“EV’nAR maakt deel uit van de toekomstvisie die we als school willen uitdragen. Het is belangrijk dat we heel het korps hierin meekrijgen. Als zij erin geloven volgen de leerlingen vanzelf”, hoopt Dirk.
Netwerk
In het onderwijs kan Dirk al 28 jaar zijn passie voor auto’s én voor nieuwe technologie kwijt. Met Ev’n’AR is hij niet aan zijn proefstuk toe. “De vraag naar recente voertuigen is niet nieuw”, zegt Dirk. “Om daaraan tegemoet te komen, hebben we al in 2009 Diagnose Car opgericht.”
Hij overtuigde de autosector om gratis recente modellen ter beschikking te stellen. Diagnose Car verdeelt die onder de Vlaamse scholen. Elk half jaar schuiven ze door. Een win-win, volgens Dirk: “De leerlingen kunnen zo aan recentere modellen werken en de sector krijgt beter geschoolde werkkrachten.”
Diagnose Car groeide uit tot een kenniscentrum dat ook cursusmateriaal zoals EV’nAR en opdrachten ter beschikking stelt en leraren uit de sector samenbrengt. Zo’n netwerk blijkt vruchtbare grond voor innovatieve ideeën.
Drive
“Innoveren doe je samen”, beseft Dirk, die heel wat partners samenbracht voor dit project. “Dankzij Diagnose Car weten we wat de noden zijn op scholen en wat er leeft binnen de sector. Ik kan rekenen op enthousiaste collega’s en een gedreven ontwikkelaar die hier mee hun schouders onder zetten. Met de steun van InnoVET en de provincies Oost- en West-Vlaanderen hebben we de ontwikkeling van EV’nAR kunnen financieren.”
Dat is ook zijn raad aan collega’s die op nieuwe ideeën broeden: “Toets ze af bij je collega’s, gebruik je netwerk en stel zo een sterk dossier op. In Vlaanderen zijn er best wat mogelijkheden om innovatieve projecten te realiseren.”
Er kruipt veel tijd en energie in maar het loont ook. “Je doet het uiteindelijk voor je leerlingen die de arbeidsmarkt op moeten en om het onderwijs vooruit te helpen. Als jouw ideeën daartoe bijdragen en door verschillende scholen worden gedeeld, geeft dat een enorme drive.”
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter