Vlaanderen
Klasse.be

Specialist

“Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren”

  • 8 februari 2016
  • 2 minuten lezen

“Sociaal leren kan overal en werkt 3 keer efficiënter dan ‘formeel’ leren.” Dat stelt Simon Beausaert, professor Onderwijskunde aan de Université Catholique Louvain-la-Neuve en de Universiteit van Maastricht. Hij deed onderzoek bij meer dan 1000 werknemers (profit/non-profit), waaronder ook leraren. Hoe gaat het met jouw professionele netwerkje op school?

Sociaal leren werkt 3 keer efficiënter dan formeel leren. Wat bedoel je?

Prof. Simon Beausaert: “Sociaal leren is informatie, feedback en hulp zoeken én geven op de werkplek. Dat onderneem je zelf, met collega’s. Je benut elkaars talenten door bijvoorbeeld feedback te geven op elkaars examen, door te helpen bij de begeleiding van een leerling met dyslexie of door bij collega’s te informeren over hoe je een les over breuken kan opzetten. Uit het onderzoek blijkt dat het effect van sociaal leren 3 keer zo groot is als dat van het formeel leren, zoals op pedagogische studiedagen, trainingen of seminaries.”

Welke winst maak je door te leren van elkaar?

Prof. Simon Beausaert: “Leraren die informeel leren van elkaar, blijven hun kennis updaten en zijn meer flexibel inzetbaar. Ze zien sneller hoe ze hun opdracht kunnen aanpassen aan een steeds veranderende werkcontext. Dat wil niet zeggen dat we formeel leren moeten afschaffen. Via die weg doen werknemers kennis op die ze niet bij hun collega’s vinden. Zo is een pedagogische studiedag de ideale manier om als lerarenteam kennis te maken met iets nieuws.”

Teken jouw professionele netwerk

close-up van de klik en print die ingevuld wordt

Welke 3 collega’s op school contacteer jij het vaakst en waarvoor? En op welke 3 collega’s zou je nog willen rekenen en hoe ga je ze de komende weken proberen ‘in te lijven’? Deze tool helpt je om jouw professionele netwerkje in kaart te brengen.

Michel Van Laere

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


G

Gert

25 februari 2016

Zelf lijkt me dit overdreven. Op technisch vlak heb ik vele male meer geleerd van goed gegeven opleidingen (meestal zijn dit geen gratis opleidingen) dan van collega's. Bij begeleiding van leerlingen (de puur pedagogische kant) kan ik me dan weer wel vinden in de bevindingen van het onderzoek. Voor mij zijn de pedagogische studiedagen tijdsverspilling en mogen deze gerust vervangen worden door een opleidingskrediet: laat elke leerkracht de vrijheid om tijdens het schooljaar 8 uur opleiding naar keuze en gerelateerd aan zijn lessenpakket te volgen.

Reageren

Laat een reactie achter