Vlaanderen
Klasse.be

Verhaal

Hoeveel verdienen leraren?

  • 8 januari 2021
  • 5 minuten lezen

Het is de passie voor onderwijs die leraren elke dag naar school brengt, niet hun loonbriefje. Maar hoeveel verdienen leraren nu echt? En strookt dat met de uren die ze kloppen? Jos, Laurence, Marijke en Tine getuigen over hun salaris, werktijd en motivatie.

Portret Jos Hubrechts, leraar fysica Heilig Hart Instituut Heverlee

“Leerlingen vragen wat ik met een diploma industrieel ingenieur voor de klas doe”

Jos Hubrechts, leraar fysica Heilig Hart Instituut Heverlee

  • Functie: leraar fysica
  • Opleiding: master industrieel ingenieur
  • Loonbarema en anciënniteit: 501 – 16 jaar
  • Brutoloon: 4617,69 euro
  • Nettoloon: 2710,57 euro

“Ik heb een twintigtal jaar gewerkt als teamleider van een ploeg installateurs en techniekers bij Siemens. Ik deed dat graag, maar was het beu om alleen maar ‘voor het grote geld’ te werken. Het leek me ook boeiend om met jonge mensen om te gaan, dus heb ik de sprong gewaagd.”

“Veel leerlingen vragen zich luidop af wat ik met een masterdiploma industrieel ingenieur voor de klas doe. Maar ik zou niet teruggaan naar de privésector, al is mijn loon nu gehalveerd. Beetje oneerlijk wel dat ik geen anciënniteit kon overzetten. Sinds dit schooljaar kan dat wel, maximaal acht jaar en enkel voor knelpuntvakken zoals wiskunde, Nederlands, Frans, bouw, elektriciteit en mechanica.”

“Ik ben over het algemeen tevreden met mijn loon. Ik hoor van collega’s hetzelfde, maar we zeggen allemaal: je moet niet in het onderwijs stappen met het idee dat je superveel gaat verdienen. Soms vraag ik me wel af waarom we minder verdienen dan in de privésector: de lesvoorbereidingen zijn één ding, maar al het plannen en organiseren erbij is best tijdsintensief.”

Portret

“De dankbaarheid die je krijgt, is onbetaalbaar”

Laurence Veys, directeur GO! Next sportschool Hasselt

  • Functie: directeur GO!
  • Opleiding: professionele bachelor lichamelijke opvoeding, master opleidings- en onderwijswetenschappen
  • Loonbarema en anciënniteit: 525 – 24 jaar en 9 maanden
  • Brutoloon: 6620,61 euro
  • Nettoloon: 3547,53 euro

“Ik ben tevreden met mijn loon, dat is een pak geld, hé. Er staan ook lange dagen tegenover: ik probeer mijn werk in te plannen tussen 7 en 19 uur, maar meestal wordt het een stuk later. Als directeur zit je eigenlijk nooit stil. Naast het administratieve en organisatorische gedeelte, moet je heel vaak switchen van het ene probleem naar het andere, er zijn altijd wel brandjes die geblust moeten worden.”

“Ik ben gestart als leraar sport met een professionele bachelor in ’94, zo heb ik een tiental jaar in verschillende scholen gewerkt. In 2011-2012 behaalde ik een master opleidings- en onderwijswetenschappen. Dat maakt een groot verschil in mijn loon: ik verdien 400 à 500 euro meer dankzij dat diploma.”

“In al die jaren heb ik nooit getwijfeld om naar de privésector over te stappen. School is echt mijn ding, ik adem onderwijs. Zien hoe leerlingen die later zijn ingestroomd in onze school openbloeien, daar doe ik het voor. Sommige leerlingen hebben ook meer ondersteuning nodig. Als je hen dan later terugziet en ze zijn op hun pootjes terecht gekomen, krijg je veel dankbaarheid terug, ook van hun ouders. Dat is onbetaalbaar.”

Mugshot met Klasse Magazine

Ga jij voor een straf blad?

Geboeid worden door onderbouwde tips en inspirerende verhalen? Krijg 4 keer per jaar Klasse Magazine in je bus, voor maar € 10.

Abonneer nu.

Portret Marijke

“Het loonverschil tussen bachelors en masters is echt niet oké”

Marijke Swaan, leraar Nederlands en taalcoach Mater Dei Instituut Sint-Pieters-Woluwe

  • Functie: leraar Nederlands en taalcoach
  • Opleiding: bachelor Nederlands en natuurwetenschappen, postgraduaat ‘School voor Allen’
  • Loonbarema en anciënniteit: 301 – 2 jaar en 6 maanden
  • Brutoloon: 2689,46 euro
  • Nettoloon: 1828,70 euro

“Als starter vind ik mijn salaris voldoende. Maar volgens de tijd die ik erin steek, zou ik in de privésector meer verdienen. Ik werk nog elke avond voor school, en ook in de weekends ben ik minstens nog een dag aan het werk. We hebben veel vakantie, maar die zijn ook nodig om lessen voor te bereiden, te vergaderen, planningen op te maken, je verbeterwerk bij te bene … Zonder weet ik niet of ik het zou volhouden.”

“Het vak dat je geeft of de school waar je staat heeft een grote impact op de werklast. Ik geef Nederlands in een Brusselse school, en de succeservaringen zijn niet altijd even groot. Voor veel leerlingen is Nederlands pas hun derde taal, dat maakt het lesgeven moeilijker. Maar als het lukt, is de voldoening eens zo groot.”

“Ik denk soms aan overstappen naar de privésector. Niet voor het loon, eerder om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Maar ik zou het onderwijs wel missen, want als leerlingen na een lange tijd plots mee zijn met je verhaal, is dat echt tof.”

“Wat ik heel jammer vind, is het grote loonverschil tussen een bachelor en een master. Je doet dezelfde job, en toch verdien je een pak minder. Ik zou om die reden eventueel willen bij studeren. Dat masters minder uren moeten lesgeven om een voltijds uurrooster te hebben, begrijp ik wel: ze hebben meer voorbereidingstijd nodig omdat het moeilijkere leerstof is. ”

Portert Tine Dewitte

“Met 500 euro meer in de privésector zou ik niet gelukkiger zijn”

Tine Dewitte, zorgcoach en leraar Mens en Samenleving Sint-Angela Tildonk

  • Functie: zorgcoach en leraar Mens en Samenleving
  • Opleiding: bachelor communicatiebeheer
  • Loonbarema en anciënniteit: 302 – 19 jaar en 8 maanden
  • Brutoloon: 3854,98 euro
  • Nettoloon: 2479,71 euro

“Ik kom uit een onderwijsnest. In het begin van mijn loopbaan heb ik 3 jaar in de privésector gewerkt, maar ik ben snel overgestapt naar het onderwijs. Als ik mijn huidig loon per uur zou berekenen, zou ik waarschijnlijk meer verdienen in de privésector. Maar daar mag je niet naar kijken, je moet het doen omdat je hart in het onderwijs ligt. Als ik morgen 500 euro meer verdiende met een andere job, zou ik waarschijnlijk niet gelukkiger zijn.”

“Als zorgcoach begeleid ik leerlingen van de eerste graad op socio-emotioneel vlak. Ons team is hun eerste aanspreekpunt. We helpen hen ook kleine ruzies of problemen zelf oplossen en staan hen bij op vlak van leren leren. Sommige ouders zijn veeleisend, daar lig ik al eens van wakker. Maar al bij al vind ik het een heel toffe job, de leerlingen helpen is mijn grootste drijfveer.”


Logo Lesgeven is alles geven

Wil jij leraar worden? Of twijfel je? Check de website van Onderwijs Vlaanderen: www.lesgeven.vlaanderen.

Lesgeven is een bewonderenswaardige job. Het is elke dag het beste van jezelf geven om het beste te halen uit je leerlingen. Het is testen geven en getest worden. Het is kansen geven, een toekomst geven. Kortom, lesgeven is alles geven.

Ine Gillis

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


M

Marita Van La Parra

28 januari 2021

Door de corona uitbraak ben ik mb gegevens uit het oog verloren. Waar ik mijn lerarenkaart moest ophalen.

Met vriendelijke groeten,
Marita Van La Parra

Reageren
S

Stijn Govaerts

29 januari 2021

Beste Marita

De Lerarenkaart 2021 kan afgehaald worden van eind december 2020 tot juli 2021.
Je kan op https://www.klasse.be/lerarenkaart/jouw-lerarenkaart/ je stamboeknummer ingegeven en zien waar je Lerarenkaart is.

Reageren
s

svdl

12 juli 2021

Het plaatje voor potentiële "zij-instromers" is een pak minder rooskleurig.
Je moet al een Master hebben, een praktisch vak , wiskunde of frans geven om je ervanring tot 10 jaar te laten meetellen en een voltijdse om 'deftig loon' te kunnen verdienen dat per definitie lager licht als in de privé. Het cynische antwoord is dan al al te vaak dat men leraar wordt "voor de roeping". Maar vaak zitten potentiële zijsintromers reeds met een bepaalde gezinslast gekoppeld aan een inkomen dat het hen onmogelijk maakt om over deze financiële muur te geraken. Einde verhaal.
Het verschil tussen loonschaal 301 en 501 is schrijnend groot (gegeven dan nog het ongelijk aantal uren voor een voltijdse!) en de anciëniteitsvoorwaarden zijn veel te streng.
Veel bachelors die les zouden willen geven na het behalen van hun pedagogisch bekwaamheidsattest gaan niet uit hun rekeningen geraken.

Reageren
p

peter

19 oktober 2021

https://www.hrsquare.be/nl/nieuws/gemiddeld-jaarloon-is-3783-euro-bruto-per-maand-en-gestegen. Dit gaat over de privé.De mediaan is er maar 3500 euro . Masters verdienen gemiddeld 50% meer. Als we dan rekenen dat gemiddeld wil zeggen dat dit het loon is in de privé van iemand met 20 jaar dienst dan zijn de lonen in het onderwijs toch identiek dezelfde. En ok, velen hebben in de privé extralegale voordelen die er in het onderwijs niet zijn, maar als je dan kijkt dat een gemiddelde persoon 20 jaar pensioen geniet en dit pensioen in het onderwijs honderden euro per maand meer is dan in de privé, en je spreidt dit over de 40 jaar dienst dan is het loon in het onderwijs minstens even hoog. En dan heb je nog de extra vakantieweken en de ontslagbescherming. Ik denk dat men moet stoppen met zeggen dat je enkel naar het onderwijs moet gaan als het je passie is of voor het verlof, maar wat meer reclame moet maken rond het normale of goede loon dat men krijgt. Zo trekt men misschien mensen aan ipv ze altijd af te schrikken met negativiteit .

Reageren
S

Stefaan

19 november 2024

Ik schrik wel als ik de magere lonen zie voor leraren in Belgie.

Ik zou als iemand met Bachelorervaring minstens 500 euro netto minder per maand verdienen in Belgie dan hier in Nederland.

Zo snap ik dat lerarentekort wel

Een nettoloon van 1800 ongeveer netto is in Nederland niet veel hoger dan het minimumloon

Reageren
S

Sara Frederix

20 november 2024

Dag Stefaan,

Dit artikel en de genoemde lonen dateren uit 2021. De actuele lonen, inclusief indexering, vind je hier: https://www.vlaanderen.be/lesgeven-is-alles-geven/praktische-info/hoeveel-verdien-ik-in-onderwijs

Sara van Klasse

Reageren

Laat een reactie achter