Vlaanderen
Klasse.be
Leerling giet schooltuin met opgevangen regenwater

Zo doen zij het

Hoe verklein je de watervoetafdruk van je school?

  • 24 maart 2022
  • 6 minuten lezen

Samen water uitsparen op school? Zo maak je van je leerlingen bewuste waterverbruikers, bescherm je het milieu en gaat je waterfactuur zakken. Laat je overtuigen door 5 waterwijze scholen met een aantrekkelijke watervoetafdruk.

Ingrid Van Nevel

“11% van de gemiddelde watervoetafdruk van een Belg gaat naar kledij”

Ingrid Van Nevel, leraar 4e leerjaar Sint‑Pietersschool, Korbeek‑Lo

Ingrid: “Voor een T-shirt is maar liefst 2700 liter water nodig. Dat zijn 270 emmers waarmee je een zwembad kan vullen. Toen we dit in de klas berekenden, stonden we perplex. Maar het maakte onze motivatie scherp: minder nieuwe T-shirts kopen werd ons doel. Mijn leerlingen bedachten ideeën die ze pitchten aan de lerarenjury. De T-shirtbeurs kreeg de meeste stemmen: duurzaam, gezellig en haalbaar.” 

“Met een reclamefilmpje maakten de vierdeklassers een promotour langs alle klassen. Of iedereen een oud T-shirt wilde doneren? Ze verzamelden de exemplaren en sorteerden ze op maat. Om de beurt kwamen alle klassen naar de tweedehands T-shirtshop in de turnzaal. Voor 1 euro konden ze een oud stuk een nieuw leven geven. En of ze genoten van hun eigen kringloopbeurs, want mama of papa’s inspraak bij hun kledijkeuze was er op school niet.”

“De opbrengst schonken we aan Pirlewiet, een vzw die vakanties organiseert voor kansarme gezinnen. En het overschot van de T-shirts brachten we naar de kringloopwinkel. Wie weet zamelen we de volgende keer jeansbroeken in, want voor 1 jeansbroek is 8000 liter water nodig!” 


Roger De Graaf

“De ecologische voetafdruk van flessenwater is 300 keer groter dan van kraanwater”

Roger De Graaf, leraar De Leerexpert OV2, Brasschaat

Roger: “Als zeiler besef ik hoe kostbaar ons water is. Mijn buso-leerlingen zuinig en juist water leren gebruiken, vind ik belangrijk. Dankzij de herbruikbare drinkfles die we van de school kregen en vullen met kraantjeswater, verbruiken we 5 keer minder dan bij flessenwater. Met een foto van een plastic afvalberg toonde ik de hoeveelheid plastic troep die we uitsparen. De waterkwaliteit van ons kraantjeswater checkten we vooraf. Met een blinde smaaktest met kraantjes- en flessenwater waren we overtuigd: ook kraantjeswater smaakt lekker. En het is altijd voorradig.”

“In de bosrijke schooltuin vangen we hemelwater op in een waterton. Daarmee geven de leerlingen de kippen water, maar ook de erwten en peterselie die we kweken. We testen of het drinken van regen- of kraanwater de gezondheid van de kippen beïnvloedt. Zo ontdekken ze zelf dat dieren en planten regenwater verkiezen. Want dat water is minder hard en bevat geen chloor.”

“Maar dankzij de waterton kunnen we ook gemakkelijk buiten schilderen en onze borstels uitwassen. Tussendoor zwier ik nog wat weetjes over onze watervoetafdruk in hun richting. Met een huisraadweetje scoor ik altijd. Dat we met regenwater wasproduct kunnen uitsparen, bijvoorbeeld. Want dat type water maakt spontaan meer schuim. Als ik een leerling hoor zeggen ‘dat moeten mijn ouders ook weten’, ben ik een trotse leraar.”


Wendy Blanckaert

“Ongeveer de helft van onze watervoetafdruk gaat naar voeding”

Wendy Blanckaert, leraar 5e leerjaar VB Belzele, Evergem

Wendy: “Bewuster omgaan met water én een lagere waterfactuur. Dat doel deed onze school kiezen voor jaarthema ‘Eau lala’. Elke klas krijgt verschillende waterchallenges. Kleuters leren handen wassen zonder water te verspillen. Een andere klas gaat op zoek naar waterleidingen en -punten. Ook de papierbakken worden onderzocht op herbruikbaar kladpapier. En met grote nieuwsgierigheid gaan ze langs bij de directeur met de vraag of gerecycleerd of niet-gebleekt papier een haalbaar alternatief is. Als je hen vertelt dat elk nieuw wit A4-papier zo’n 10 liter water nodig heeft, komen hun detectiveskills naar boven.” 

“Met mijn vijfdes ga ik systeemdenken over onze watervoetafdruk. Kennis over hoe waterarm of -rijk onze voeding is, is belangrijk. Maar erover in dialoog gaan en verbanden leggen tussen oorzaak en gevolg is even waardevol. Dat lukt vlot met de werkvorm van de siamese rups. Hoe consumeren wij water en welke gevolgen heeft dat op de watertoegang elders? Dat ons waterverbruik het Aralmeer in Azië doet uitdrogen, verbaast hen enorm. En inspireert! ‘Waarom bieden we tijdens onze projectafsluiter niet enkel waterarme hapjes aan?’, stelt een leerling voor. ‘Niet allemaal veggie hé’, vult iemand anders aan. In Superette Wa(l)ter onderzoeken we de watervoetafdruk van verschillende producten. Zo kiezen we bewust voor waterarme ingrediënten zoals appel, rozijnen, olijven en chips.”

“Ten slotte organiseert de school een waterfietstocht met opdrachten bij verschillende stops. Gezinnen kunnen die tocht op een moment naar keuze maken. Tijdens een van de stops maken de deelnemers via een video kennis met Olenka uit Oña (Ecuador) en Cyriel uit Bierbeek (Vlaams-Brabant). Ze vertellen beiden over de toegang tot water in hun leven. Niet alleen de kinderen beseffen hoe waardevol ons water is, maar ook de ouders.”


Marleen Dierickx

“Losse campagnes volstaan niet”

Marleen Dierickx, coördinator Gelijke Onderwijskansen Athena campus Drie Hofsteden,  Kortrijk

Marleen: “Campagnes over ons watergebruik doen onze school liters water uitsparen. Een waterarm ontbijt en waterproefjes op Wereldwaterdag zijn waardevol en nodig om ons bewustzijn aan te wakkeren. Om te vermijden dat dit losse flodders blijven, neem ik de olievlekfunctie op. Onze technische coördinator, de preventiemedewerkers, collega’s en onze enthousiaste werkgroep actief burgerschap wakker ik aan om waterbewust te blijven.”   

“Voor de collega’s bundel ik onze goede praktijken in een inspiratiebundel. Bij veel nieuwe projecten kunnen we het waterthema meenemen. Denk aan Wereldvoedseldag of Werelddag van het verzet tegen armoede. Als je weet dat 2 miljoen mensen geen toegang tot veilig water hebben, leg je de waterlink heel snel.”

“Mijn drijfveer? Dagelijks verbruikt een Belg gemiddeld 7400 liter water. Stel dat water in de wereld eerlijk verdeeld zou zijn, mogen we eigenlijk maar 5500 liter verbruiken. We kunnen dus beter. Dat onze campus tussen 7.30 en 22 uur op dit moment geen hemelwater recupereert is zonde, maar typisch voor een oud gebouw. Gelukkig ligt een ambitieus plan klaar om ons schoolterrein van 5 hectare te verduurzamen.”


Cedric Ryckaert

“Dankzij een klimaatspeelplaats gaat geen druppel water nog verloren”

Cedric Ryckaert, beleidsondersteuner en aanjagende leraar en ouder van de klimaatspeelplaats in Sint‑Paulusschool, Kortrijk

Cedric: “Met de verwezenlijking van onze groene, avontuurlijke speelplaats kunnen we hemelwater nu slim recupereren. En vermindert het verbruik van ons drinkwater. Een speelplaats ontharden? Betekent tegenwoordig dat je al het hemelwater moet recupereren: via regenwaterputten of via de bodem. Onder onze speelplaats zitten nu 7 regenwaterputten met een totale capaciteit van 150.000 liter. Daar sluiten we alle toiletten op aan.” 

“In de verharde stukken die nodig zijn voor de brandweer, sport of feestjes zit een lichte helling. Zo kan hemelwater via natuurlijke drainage naar de ontharde speelplaatszones zoals de heuvel, zandbakken, buitenklasjes … Die zachte speelzones hebben een laagje kalksteenslag waardoor ze beschermd zijn tegen hoge speeldruk en er geen aarde of modder meegaat naar de klassen. Ook bomen en planten zijn blij met dat afvloeiende water van de natuur.” 

“De kennis die we tijdens de heraanleg verzamelden, geven we door aan de leerlingen en andere scholen. In een STEAM-project onderzocht het 6e leerjaar hoeveel en hoe vaak de moestuin water nodig heeft. Met die info programmeren we een waterbevloeiingssysteem waarbij een pomp automatisch hemelwater verdeelt bij de planten. Ook handig voor tijdens het weekend en vakanties wanneer ouders of jeugdorganisaties onze klimaatspeelplaats gebruiken. Wat toch ook een duurzame winst betekent.”


Ook de watervoetafdruk van je school verkleinen? Met ‘Project W’ ondersteunt Join for water scholen om duurzame waterkeuzes te maken en een zo breed mogelijk draagvlak te creëren.

Cherline De Maeght

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter