‘Vrienden voor het Lezen’ is een campagne van de Vlaamse overheid die initiatieven voor leesbevordering bundelt en leesvaardigheid bevordert.
Lees meer.
Video
Lezen op voorschrift: het medicijn van boekendokter Els
Vlot leren lezen, dat gaat vaak al fout bij het kiezen van een boek: loop je vast in een verhaal dat niet bij je past, dan kunnen motivatie en zelfvertrouwen een flinke deuk oplopen. “Door de juiste vragen te stellen, zoek ik uit wat er precies misloopt en vooral: met welk boek leesmotivatie weer gezond wordt.”
Lees verder onder de video.
Bekijk de consultatie van boekendokter Els in de video.
Praten over lezen doet lezen
Els Carlier, boekendokter (basisschool Klavertje Vier Dilbeek): “Leerlingen die moeilijkheden ondervinden bij lezen, komen bij mij op consultatie. Ik vraag naar wat moeilijk loopt, maar ook naar positieve zaken. Wat lukt al goed voor jou? Welk boek of welk thema vond je wél leuk? Wat is je favoriete leesplekje?”
“Soms komen leerlingen met tegenzin naar hier, maar dat loopt snel los. Ze komen alleen of in kleine groepjes. Zo is er tijd en ruimte om echt naar elkaar te luisteren. En het voelt veiliger dan in de grote klasgroep. Ik oordeel niet en durf ook toegeven wat ik zelf lastig vind aan lezen. Tegelijk steek ik ze aan met mijn enthousiasme voor boeken.”
“Na zo’n verkennend gesprek gaan we op zoek in de boekenkast. Ik doe suggesties, vertel hen wat ik zelf zo goed vind aan een boek en waarom ik denk dat het bij hen past. Dat werkt: ze kunnen vaak niet wachten om te beginnen met lezen. Samen kiezen we de beste match en dat boek krijgen ze ‘op voorschrift’ mee naar huis.”
Preventief werken = minder remediëren
Els Carlier: “De boekendokter bouwt voort op een verhaal waar we al langer aan schrijven. Omdat we merkten dat de leesmotivatie en het leesniveau achteruitgingen, zijn we gaan nadenken over ons leesbeleid. We investeerden in een leestuin en een boekenklas, waar leerlingen ook na de schooluren terechtkunnen. Onze school doet ook mee aan Kwartiermakers, waarbij iedere leerling iedere dag 15 minuten leest op school.”
“Ik ben gestart met 2 namiddagen per week als leescoach, maar intussen ben ik voltijds bezig met ons leesbeleid. Waar de directie die uren vindt? Inderdaad geen evidentie, maar we kiezen daar heel bewust voor. Lezen is de basis. Hoe meer je daar preventief in investeert, hoe minder remediëring er later nodig is. Daarom gebruikt onze school een deel van de zorguren in leesbeleid.”
Leessfeer
Els Carlier: “Vandaag hangt op onze school een echte ‘leessfeer’. Dat wil niet zeggen dat alle kinderen boeken van 300 pagina’s verslinden. Maar ze zijn allemaal graag bezig met boeken, op hun eigen manier. In het begin kwamen kinderen enkel naar mij op vraag van hun klasleraar. Nu komen ze spontaan naar de boekenklas. Of ze spreken me in de gang of op de speelplaats aan, omdat ze willen weten of we de nieuwste van hun favoriete schrijver of reeks al in huis hebben.”
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter