“Kleuters hebben verbluffend veel zelfinzicht als je even doorvraagt”
Jessica De Potter
kleuterleraar
Video
Op het oudercontact bij juf Jessica vertellen de kleuters zelf hoe ze functioneren in de klas. “Zo ontwikkelen ze zelfinzicht en bouwen ze vertrouwen op.” Kijk in de video hoe ze hen stap voor stap klaarstoomt.
Lees verder onder de video.
Jessica De Potter
kleuterleraar
Jessica De Potter, kleuterleraar, GO! Basisschool Lievegem: “Doorheen het jaar gaan we geregeld met de kleuters in gesprek. We geven feedback en vragen hen wat ze graag doen en waar ze het moeilijk mee hebben. En wat blijkt: kleuters hebben verbluffend veel zelfinzicht als je even doorvraagt.”
“Kleuters vertellen enorm graag over zichzelf, zeker aan hun ouders. Op het einde van elk trimester, tijdens het oudercontact, doen we dat ook samen in de klas. We bereiden hen voor in 3 stappen.”
Jessica: “De kleuters gaan eerst voor de spiegel staan. Ik vraag hen of ze kort of lang haar hebben en hoeveel vingers er precies aan hun hand groeien. Zo leren ze zichzelf aandachtig bekijken. We letten op elk detail, ook al is het zo klein als een wimper.”
“Wat ze net zagen in de spiegel, tekenen ze vervolgens op papier: een zelfportret. Hoe ouder het kind, hoe gedetailleerder de tekening. Ze variëren van kriebelkrabbel, over kopvoeters tot nauwkeurige mannetjes in hun omgeving. Zo hebben we meteen een idee van hun ontwikkelingsfase.”
Jessica: “Daarna heb ik een gesprekje met elke kleuter. Ze vertellen over hun vriendjes, wat ze nog graag willen leren en wat ze al goed kunnen. Kleuters overschatten zichzelf af en toe, maar dat is gezond. Zo verleggen ze hun grenzen.”
“Hun bevindingen schrijf ik in ballonnetjes rond het zelfportret en ik vul aan met mijn eigen observaties tijdens het schooljaar. Elk ballonnetje is een leerdoel. Zo blijft het overzichtelijk. Het hele document noemen we de kleuterbabbel en dient als basis voor de laatste stap.”
Jessica: “Tijdens het oudergesprek neemt het kind de leiding. Ik vul aan of stimuleer het gesprekje. Ouders mogen doorvragen en we hebben ook steeds de kleuterbabbel om op terug te vallen. Het resultaat is een speels gesprek, maar toch inhoudelijk sterk.”
“Ik zie de kleuters groeien. Door hen te betrekken, krijgen ze meer zelfvertrouwen. Ze leren zichzelf niet alleen beter kennen, ze leren ook verwoorden waar hun sterktes liggen en waar ze nog kunnen groeien. Op die basis bouwen we nog tot in het zesde verder.”
Log in om te bewaren
Mie Sterckx
19 april 2023Superleuk initiatief!
Laat een reactie achter