Klik & Print
Boekentaskaartjes: wie komt me halen?
‘Wie komt me halen?’ Als leraar van jonge leerlingen zal die vraag je bekend in de oren klinken. Met deze boekentaskaartjes weten kinderen, maar ook leraren en begeleiders van de naschoolse opvang wie die dag aan de schoolpoort staat. Leerlingen van gescheiden ouders kunnen ook het ‘wisseldag’-kaartje gebruiken.
Deze boekentaskaartjes samen met leerlingen en ouder(s) gebruiken is interessant voor:
- Kinderen die houden van structuur en voorspelbaarheid.
- Kinderen die door verschillende personen opgehaald worden: omie, opa, de buurvrouw, de oppas, grote broer Jany …
- Kinderen die leven in een gescheiden gezin. Gebeurt de wissel van het ene naar het andere huis tijdens de schoolweek? Op die dag kunnen ouder en kind de blauwe zeshoek ‘Wisseldag’ aan de boekentas hangen. Als leraar kan je zo de verblijfsregeling opvolgen en die dag begrip tonen voor een moeilijk moment of vergeten schoolspullen. Het kan ook een kind helpen wennen aan de nieuwe structuur.
- Kinderen die tijdens de schooluren rust vinden als ze weten of ze al dan niet in de opvang moeten blijven. Op de dag dat het kind in de naschoolse opvang blijft, kunnen ouder en kind de groene zeshoek ‘Vandaag blijf ik in de opvang’ bevestigen aan de boekentas. Zo zijn ook leraren, leerondersteuners en begeleiders van de naschoolse opvang op de hoogte.
Help je leerlingen onthouden wie hen komt halen
Download de boekentaskaartjes (A4/PDF)
Aan de slag
- Stap 1: printen en meegeven naar huis
Print enkelzijdig voor elke ouder de boekentaskaartjes en geef ze (tijdens een oudercontact) mee naar huis. - Stap 2: knutseltaakje voor thuis
Nodig de ouder(s) uit om samen met hun kind de wie-komt-me-halen-kaartjes te personaliseren door er een portret van mama, omie, pappie … op te tekenen. Een foto kleven kan ook. Vraag om de aanspreeknamen te noteren die het kind gebruikt. - Stap 3: kaartjes ‘verhuisklaar’ maken
Perforeren jullie (of de ouders) gaatjes in de boekentaskaartjes? Is het ook haalbaar om de kaartjes te verstevigen? Spreek met de ouders af hoe de boekentaskaartjes vlot van school naar huis kunnen pendelen: via de boekentas in een doosje of enveloppe? Voorzie aan de boekentas een touwtje of karabijnhaak om de verstevigde zeshoeken aan te hangen. - Stap 4: verwijs vaak naar de kaartjes
Herinner ouders en leerlingen eraan om elke dag de juiste boekentaskaartjes aan de boekentas te hangen. Alleen samen creëert die heen-en-weer-communicatie de gewenste rust en structuur.
Maak duidelijk waarom jij de boekentaskaartjes wil gebruiken: ‘om Mia te tonen wie haar ophaalt zodat ze een veilig gevoel krijgt’, ‘om Brahim te helpen wennen aan wonen in 2 huizen’, ‘omdat je merkt dat het belangrijk is om de juiste aanspreeknamen te gebruiken’ …
Pas je dit systeem toe voor de hele klas? Kom er dan vaak op terug tijdens je kringgesprek, via de agenda, je digitale platform of hang een reminder bij de kapstokken. Breng ook de leerondersteuner(s) op de hoogte van deze boekentaskaartjes.
Deze klik en print werkte Klasse samen uit met Liesbet De Lepeleire, klinisch psycholoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool en Sarah Thys, onderzoeker Arteveldehogeschool in de opleiding kleuteronderwijs. Via Scheidingskoffer.be ontdek je meer tools om kinderen die in een gescheiden gezin leven te ondersteunen.
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter