Vlaanderen
Klasse.be

Klik & Print

Hulp vragen laagdrempeliger maken? Print de hulpdriehoek

  • 1 oktober 2024
  • 2 minuten lezen

Durven sommige leerlingen niet om hulp vragen wanneer ze vastlopen bij zelfstandig werk? Met de hulpdriehoek zie je als leraar in 1 oogopslag waar iedere leerling staat. Zo kan je tijdig bijsturen én creëer je meer rust in de klas!

klik en print, de hulpdriehoek

Download de hulpdriehoek in kleur of in zwart-wit en laat je leerlingen hem zelf inkleuren.

Zo werkt het

  1. Print de hulpdriehoek voor de hele klas.
  2. Zet de driehoek (klassikaal) in elkaar: knip hem uit op de dikke zwarte lijn, vouw hem en lijm de witte vlakken vast.
  3. De hulpdriehoek heeft 4 kleuren:
    • Groen = alles is oké
    • Geel = ik help iemand of iemand helpt mij
    • Blauw = ik heb een vraag, maar ze is niet zo dringend
    • Roze = ik heb dringend hulp nodig
  4. Bij zelfstandig werk zetten alle leerlingen de hulpdriehoek op hun bank. De kleur die bij hun noden past, plaatsen ze naar boven.

Zelfsturend leren

Sanne Van Hoef, docent pedagogische wetenschappen (UCLL): “Sommige leerlingen maken snel duidelijk waar ze staan in hun leerproces, maar niet iedereen is even makkelijk te lezen of durft aan te geven wanneer iets niet lukt. Leerlingen die moeite hebben om in een volle klas de vinger op te steken om aan te geven dat het moeilijk gaat, voelen zich met de hulpdriehoek veel minder geviseerd.”

“Leerlingen die net te snel om hulp vragen leren dat niet elke vraag even dringend is. En dat er andere strategieën bestaan om zichzelf bij te sturen: eerst een andere opgave proberen, het handboek nog eens raadplegen, in de aantekeningen op zoek gaan naar een oplossing … Bovendien kunnen klasgenoten die al sneller klaar zijn, zich opwerpen als tutor.”

“Als leraar krijg je dankzij de hulpdriehoek een overzicht van welke leerlingen vastlopen óf vooruitlopen. Zo kan je iedereen op het gepaste moment procesgerichte feedback geven, rekening houdend met hun individuele noden. Door de driehoek bewust in te zetten in de klas, krijgen zowel de leraar als de leerlingen meer inzicht in hun leerproces en zelfsturing.”

Wc-rolletjes

Geef je les aan jongere kinderen? Of zijn 4 kleuren wat te complex? Dan kan je in de klas ook met groen en rood geverfde wc-rolletjes werken! De leerlingen van Jeffrey, leraar vierde leerjaar, staken vroeger onmiddellijk hun vinger in de lucht als ze een probleem hadden. Maar dankzij de rolletjes denken ze nu eerst zelf na. En bij vragen helpen klasgenoten elkaar. Bekijk hoe dat lukt.

Simon Verbist

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter