Zo doen zij het
AI in lager onderwijs: “De digitale helper geeft richting, ik stuur”
Geen kopieën met extra oefeningen en snelle bijwerkmomenten. Leraar Elke krijgt voor de lessen wiskunde en Frans in lager onderwijs ondersteuning van een AI-robotje. “Ik noem hem lachend mijn co-teacher, maar als leraar neem ik toch steeds het voortouw.”
Elke Claeys: “September was dit schooljaar extra spannend. In het vijfde startten we met een AI-robotje binnen ons leerplatform voor Frans en wiskunde. Ik hou wel van een digitale uitdaging. De school had via Digisprong tablets aangekocht. In de zomer las ik me in, vooral over het gebruik van het digitaal platform en AI in de lager onderwijs. Wie waaraan werkt en hoe ze vorderen: dat wilde ik in de vingers hebben voor een vlotte start. Zo kon ik de ouders tijdens het infomoment ook meteen laten zien hoe het werkt.”
“Mijn les wiskunde start met een instructie aan het digitale bord. Daarna maken we klassikaal een paar oefeningen en vervolgens werkt elke leerling individueel verder op de tablet of in het werkschrift; dat kiezen ze zelf. Dan komt de digitale helper op de proppen.”
Een eigen leerpad
Elke Claeys: “Elke leerling maakt voor een onderdeel eenzelfde aantal oefeningen. Ik verwacht dat iedere leerling op vrijdag hetzelfde doel bereikt. De AI-toepassing past de weg naar dat doel voor elke leerling aan: ze maakt individuele leerpaden, adaptief en uniek voor elke leerling. Het is natuurlijk het makkelijkst als die leerling digitaal werkt, maar ook als ik de input van de schriftelijke werkers ingeef, maakt AI extra oefeningen.”
“Ik loop vaak door de klas en merk dat iedereen voor het hetzelfde doel met een ander soort oefening bezig is. Neem nu de dagen van de week inoefenen voor Frans. De ene leerling oefent via een conversatie, de andere vult een rijtje aan, maar iedereen is wel met lundi, mardi … bezig. En ze maken de oefeningen zelf, ze schrijven niet over – van het bord of hun buur.”
“Dankzij AI in lager onderwijs kan je ook binnen een leerdoel een ander niveau van oefeningen aanreiken. Want een leerling kan vlot met procenten goochelen en toch struikelen wanneer hij een korting berekent. De AI-tool merkt dat op en past de oefeningen aan, met in zijn achterhoofd ook foutieve antwoorden uit vorige hoofdstukken Als leraar is dat hopen werk. Nu weet ik dat mijn digitale helper dat zelf voorziet.”
Resultaten in 1 oogopslag
Elke Claeys: “Als de klas aan het werk is, volg ik op het dashboard de vorderingen door de verschillende kleuren per oefening. Dat geeft me de kans om bij te sturen. Merk ik bijvoorbeeld dat de vooruitgang bij een oefening stokt, dan zie ik een oranje kleur. Per leerdoel kan ik dan bekijken wat al lukt en groen kleurt, en waar instructie voor nodig is, oranje of rood. Zo kan ik leerlingen individueel of in kleine groepjes verder helpen.”
“De digitale assistent geeft meteen feedback aan de leerling: hij geeft aan waar het fout ging, en moedigt aan om opnieuw te proberen. Blijft het moeilijk, dan wordt de instructie herhaald. Maar vaak merk ik dat al eerder op via het dashboard en geef ik zelf meteen extra instructie in een kleine groep.”
Slechte wifi
Elke Claeys: “Natuurlijk zagen we in september kinderziektes: de wifi bleek te zwak en de tablets waren vaak plat. Er was lawaai en de digitale skills van mijn leerlingen bleken onvoldoende. De eerste 2 weken heb ik vaak gevloekt. Maar ondertussen zijn de leerlingen helemaal mee: de tool is zeer intuïtief en toegankelijk. En een hoofdtelefoon doet wonderen.”
“De leerlingen zijn enthousiast omdat ze hun werk zelf in de hand hebben. Ze weten wat klaar moet zijn op vrijdag, ze zien hun eigen vooruitgang en wat ze wel of nog niet onder de knie hebben. Leerlingen leren ook over zichzelf en hun leerproces. Sommigen nemen spontaan de instructie nog 3 keer door omdat ze weten dat dit beter werkt voor hen.”
“Ook de toetsresultaten zijn positief. Daarom maak ik mijn collega van het zesde leerjaar al voorzichtig wegwijs in het systeem. De leerlingen zijn ermee vertrouwd, onze digitale helper kent de beginsituatie van de klas. We zitten op een AI-pad dat we kunnen volgen. En ik hoop de tool ook binnenkort voor de taallessen te gebruiken.”
“Vroeger bekroop me het gevoel dat ik de leerlingen – vaak met zorgnoden – niet altijd de juiste hulp kon bieden. Of ontsnapte die stille leerling van de klas aan mijn aandacht. Mijn digitale helper geeft me meer houvast met duidelijke resultaten. Ik maak wel altijd zelf de vertaalslag naar de leerlingen en check of het niveau van de vragen klopt. Na het oefenen en vóór een toets geef ik mee waar nog extra werk zit. En dat kan dankzij AI dus in één oogopslag.”
Meer weten over AI in onderwijs? Blijf op de hoogte via Kenniscentrum Digisprong.
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter