Vlaanderen
Klasse.be

Leer­problemen

De zin en onzin van labels en etiketten, hoe je ondersteunt bij leerproblemen en een aanpak kiest waar elke leerling baat bij heeft: tips en advies van specialisten.

Illustratie over uitstelgedrag in de klas
Specialist

Uitstelgedrag in de klas: hoe pak je dat aan?

CLB-psycholoog Kris Van Den Bossche ontrafelt het mechanisme achter problematisch uitstelgedrag. En hoe kan je dat samen aanpakken?

versnellen hoogbegaafd cognitief sterk
Zo doen zij het

Cognitief sterk functionerende leerlingen: hoe versnellen?

Cognitief sterk functionerende leerlingen laten versnellen: hoe pak je dat als school best aan? Deze 5 inzichten zetten je op weg.

Specialist

Wat angstige leerlingen in je klas nodig hebben

Hoe zorg je ervoor dat angstige leerlingen in je klas geen angststoornis krijgen? Werk aan deze 7 basisbehoeften.

Saskia Van Der Oord, professor Klinische Kinderpsychogie
Specialist

ADHD: hoe pak je het aan in de klas?

ADHD, is dat vooral een aanleg, of speelt de omgeving er een rol in? En welke aanpassingen werken het best? Klinisch Psychologen Dieter en Saskia (KU Leuven) geven tips.

Inclusiecoach Laura Van Alphen
Zo doen zij het

Coach Laura: “Samen met de school werk ik aan een inclusieve mindset en klaspraktijk”

Inclusiecoach Laura begeleidt scholen waar kleuters met hoge zorgnoden zijn. Zo maken de school, leerlingen én leraren grote sprongen.

inclusief-leren-haal-meer-uit-je-computer-voor-elke-leerling
Tips

Inclusief leren: haal meer uit je computer voor élke leerling

Welke verborgen tools ken jij in je browser, Word of Powerpoint voor leerlingen met dyslexie, ASS, ADHD, kleurenblindheid …? Met inclusief leren wordt je hele klas zelfredzamer en meer gefocust.

Verhaal

Buitengewoon onderwijs: “Wij doen zo gewoon mogelijk”

In GO! Zonnebos zitten leerlingen van elk onderwijstype samen in de klas. Buitengewoon onderwijs zo gewoon mogelijk: directeur Machteld vertelt over haar Strafste School.

Sylvie Vanden Abeele, handelingsplancoach en Hilde Vervaele, directeur
Zo doen zij het

Handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs: wat als de cirkel vierkant draait?

Handelingsplanning is het fundament van buitengewoon onderwijs. 5 logische fasen en een aanpak op maat van elk kind: MPI Vindingrijk op zoek

Illustratie autismevriendelijke klas: Lontje uit hoofd van leerling
Tips

Autismevriendelijke klas: goed voor alle leerlingen

Het ondersteuningsnetwerk Onaplus geeft tips om jouw klas autismevriendelijk te maken. Meteen goed voor al je leerlingen.

Portret Kobe Vanroy
Duiding

Autismevriendelijke school: 10 dingen die je nog niet wist

Wist je dat een autismevriendelijke wereld op school start? Dat je maar 1 basisregel moet onthouden? En dat je eerder de leerling dan de context moet aanpassen? Autisme Centraal somt 10 dingen op die je nog niet wist over een autismevriendelijke school.

spreekangst: Mark Meersman, docent Logopedie en Audiologie aan Thomas More
Specialist

Zo help je leerlingen spreekangst in de klas overwinnen

Heel wat leerlingen vinden het spannend om te spreken in de klas. Bijvoorbeeld vanwege een stoornis of omdat ze pas Nederlands leren. “Win eerst vertrouwen en bouw de spreekkansen geleidelijk op”, adviseert Mark Meersman (Thomas More).

Amber vertelt over spreekangst
Verhaal

Amber had selectief mutisme: “Praten lukte pas in het 4de leerjaar”

Leerlingen met selectief mutisme praten niet tegen leraren of onbekenden. Maar thuis zijn het soms echte tateraars. Hoe kan je hen in de klas helpen?

Illustraties letters woord uit oren trekken - Leesproblemen
Specialist

Zo voorkom je leesproblemen al in de kleuterklas

Leesproblemen kan je in de kleuterklas al herkennen en grotendeels opvangen. Ken jij deze 10 risicosignalen al?

Elien Verhaeghe CLB
Verhaal

Wat doet je CLB-contactpersoon?

Elien Verhaeghe is psychopedagogisch werker in het CLB. Ze is contactpersoon van 3 scholen én is 'trajecter'. Klasse-redacteur Nele mocht met haar mee.

Illustratie over labels in de klas
Specialist

“Zoek het probleem achter het etiket”

ADHD, dyslexie, dyscalculie, ASS, NLD … Het wordt in de klas bijna zoeken naar een kind zonder stoornis. "Nochtans is zo’n etiket niet altijd zinvol," zegt professor psychoanalyse Stijn Vanheule (UGent).

Video

Weer wat strenger worden? “Zo simpel is het niet”

Hoogleraar psychologie Paul Verhaeghe ziet dat jongeren steeds mondiger worden en leraren meer dan ooit worstelen met gezag. Klasse-redacteur Nele sprak met Verhaeghe over de nieuwe autoriteit, de veranderende rol van directeurs en grote toename van leerproblemen in de klas.

Jonas Juchtmans, leraar wiskunde voor de klas
Video

Met dyslexie voor de klas: “Fouten maken mag”

Hoe is het om met dyslexie voor de klas te staan? Jonas en Griet vertellen over hun trucjes om geen fouten te maken, maar ook over hun sterktes als leraar.

directeur Rebekka Buyse tussen haar leerlingen op de speelplaats, kangoeroewerking voor cognitief sterk functionerende werking
Zo doen zij het

“Cognitief sterk functionerende leerlingen stimuleren is niet elitair”

De Klimtoren trekt via leergroepen de kaart van cognitief sterk functionerende leerlingen. Directeur Rebecca vertelt waarom.

Klik en print Jokerkaarten bij spreekoefening
Klik & Print

Met deze jokerkaarten verminder je stress bij een spreekbeurt

Presteren je leerlingen minder goed door stress? Met jokerkaarten neem die wat weg. En krijgen ze meer inzicht in hun vaardigheden.

inclusief onderwijs: Bert op de speelplaats
Verhaal

Inclusief onderwijs, hoe is het écht?

Bert (17) heeft een fysieke beperking. Samen met zijn beste vrienden blikt hij terug op zijn leven binnen de schoolmuren en daarbuiten.

Andere thema's binnen Leer­lingen­begeleiding