Vlaanderen
Klasse.be

Klas­management

Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen, wisselende klasopstelling of duidelijke instructies. Wat is dat extra stukje magie waardoor leraar, leerlingen en leerstof een jaar lang in elkaar klikken? Inzichten van experts en binnenkijken in de klas.

Leraar Nele heeft groeigesprek met leerling
Zo doen zij het

Motiveer je leerlingen: start met groeigesprekken

Juf Nele vertelt hoe ze groeigesprekken voorbereidt, doel- en actiegericht aanpakt. Motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste geeft tips.

leraar Lars haalt alles uit de kast om zijn leerlingen uit de dubbele en arbeidsfinaliteit te motiveren
Zo doen zij het

Tieners motiveren: “Het kan niet elke les bingo zijn”

Leraar Lars haalt alles uit de kast om tieners te motiveren. Met de juiste mix van autonomie en structuur.

De hulpdriehoek klik en print
Klik & Print

Hulp vragen laagdrempeliger maken? Print de hulpdriehoek

Met deze hulpdriehoek laten leerlingen zien dat ze een opdracht begrijpen of hulp nodig bij zelfstandig werk. Klik en print!

krachtige leeromgeving B-stroom: leraar Fanny geeft leerling B-stroom extra uitleg
Zo doen zij het

“Mijn 1B-leerlingen willen zich bewijzen”

Leraar Fanny creëert een krachtige leeromgeving in de B-stroom met keuzeprojecten, authentieke voorbeelden, autonomie en structuur.

leraar Gwendoline in haar kleuterklas
Zo doen zij het

Kleuters: van wiebelen naar focussen  

“Natuurlijk kunnen kleuters zich concentreren. Maar niet zonder hun leraren én een portie oefenkansen”, stelt leraar Gwendoline. Haar recept voor een klas met extra focus: uitdagende activiteiten, ingeslepen routines en veel interactie.

leerling neemt time-out in de gang
Verhaal

Een dag in buso: “Leerlingen volgen een voorbeeld, geen regels”

Gedragscrisissen in de klas: hoe ga je daarmee om? Klasse-redacteur Lotte kijkt binnen in en deelt tips van buso Inspirant aan zee.

Boze leraar
Mag dat?

Leerlingen collectief straffen: mag dat?

Als een onbekende leerling iets mispeutert, mag je de leerlingen dan collectief straffen tot de 'dader' bekent?

Leraar Ineke Ros werkt aan begrijpend lezen met leerlingen
Zo doen zij het

“Ook in 1B hebben we hoge verwachtingen voor begrijpend lezen”

Extra tijd voor begrijpend lezen werkt. In 1B werkt leraar Ineke met betekenisvolle teksten, boeiende spreekopdrachten en veel herhaling.

Klasmanagement in Go! Technisch Atheneum Lokeren: Hafsa Barrouh-hou, leraar Frans en Engels, Benny Willaert, leraar PAV en Engels en Cathy De Raes, directeur
Zo doen zij het

“Elke leraar voelt zich soms onzeker over klasmanagement”

Starter Hafsa, ancien Benny en directeur Cathy over het taboe op klasmanagement. En hoe ze het samen redden met heldere afspraken en routines.

Illustratie met leraar die klas onder controle probeer te krijgen
Tips

Klasmanagement: meer rust met sterke routines

Meer rust in je klas: leraar Gert Verbrugghen toont hoe je je klasmanagement versterkt met heldere routines.

Leraar LO Magriet Van Margriet Vanvolsem over klasmanagement
Zo doen zij het

Klasmanagement in de L.O.-les: goed begonnen is half gewonnen

Afstand, beweging en chaos: een L.O.-les vraagt veel klasmanagement. Leraar Margriet krijgt haar klas mee met routines en positieve coaching.

Expert gedragsmanagement Tom Bennett
Specialist

Klasmanagement: “Met goede routines moet je minder brandjes blussen”

Lesgeven wordt een stuk makkelijker als je de kracht van routines, scripts en regels kent, duidt expert gedragsmanagement Tom Bennett.

3 experten over afwezigheid wegens ziekte
Zo doen zij het

Een leerling was afwezig wegens ziekte: hoe maak je bijbenen haalbaar?

Een leerling was ziek? Dat betekent gemiste leerstof inhalen. Extra werk dus, ook voor jou als leraar. 3 scholen vertellen over hun aanpak.

Campusdirecteur Helene De Donder praat over gedragsregels
Zo doen zij het

“Ook gewenst gedrag moet je oefenen”

Van rode stickers tot vijf gouden gedragsregels. Die switch maakte ZAVO Zaventem toen het storend gedrag van leerlingen leek toe te nemen.

PAV-leraar Pieterjan Vervaeke met 2 leerlingen in zijn klas
Zo doen zij het

Hoge verwachtingen: “Elke leerling verdient lastige vragen”

PAV-leraar Pieterjan stelt elke leerling lastige vragen. "Je mond houden en wachten op antwoord: best lastig."

Leraar Johan Duyck in een kringgesprek met zijn leerlingen
Zo doen zij het

“Mijn les vertrekt bij mijn leerlingen, daarna trek ik hun wereld open”

Leraar Johan combineert spontane vragen met vaste kost. Zijn leerlingen vinden balans tussen zelf ontdekken en een stevige kennisbasis.

gespreksregels gesprek
Klik & Print

Praatkaartjes voor een geslaagd groepsgesprek in je klas

Leerlingen die tijdens het groepsgesprek naar elkaar luisteren en elkaars mening een plek kunnen geven? Dat lukt met deze praatkaartjes en gespreksregels.

uitgelichte
Klik & Print

Motiveer je leerlingen met kanskaarten

Een leerling die het even niet ziet zitten? Of eentje die wil uitblinken? Met deze kanskaarten laat je niemand vallen en til je elke leerling hoger.

klasmanagement takenkaartjes
Klik & Print

Kaartjes met een zinvolle klastaak voor elke leerling

Meer orde en rust in je klas? Die creëer je onder meer door elke leerling een duidelijke klastaak toe te kennen. Met deze kaartjes weten ze wat je precies van hen verwacht.

Zorcoördinator Erik Van de Velde
Tips

Leerling zonder motivatie? Zo help jij die het derde trimester door

Dip in het derde trimester? Zorgcoördinatoren Fatima en Erik delen 7 tips om die ene leerlingen te blijven motiveren en die niet op te geven.

Maatregelenladder voor storende leerling
Tips

Klasmanagement: gooi niet direct met straffen

Soms blijft een leerling na meerdere opmerkingen je les dwarsbomen. Hoe betrek je die weer bij je les? 10 technieken.

executieve functies rust en aandacht in de klas
Zo doen zij het

Executieve functies: “Leren start bij rust in je klas”

Vanuit executieve functies kritisch je klaspraktijk bekijken en beter maken: Evita en haar collega's krijgen meer rust en aandacht in de klas

EF-kaarten
Klik & Print

Werk aan executieve functies in je klas: trek de EF-kaarten

Met deze EF-kaarten versterk je de executieve functies van je leerlingen. Meer aandacht, meer rust, beter leren plannen en organiseren

Dieter Baeyens
Duiding

Storend gedrag? Pak het aan met executieve functies!

Met kennis van executieve functies pak je storend gedrag in de klas aan. Dieter Baeyens geeft een definitie van EF en legt uit hoe.

vertelblokjes
Klik & Print

Vertelblokjes: meteen mee met de noden van je leerlingen

In 1 oogopslag checken hoe het met je leerlingen gaat? Download de vertelblokjes en speel snel in op hun behoeften.

illustratie van klasgroep
Specialist

Hoe maak je een hechte klas? Benut de ‘gouden weken’

Tijdens de gouden weken doorloop je de eerste 2 fases van groepsvorming. "Maar aan de dynamiek in je klas werk je een schooljaar lang".

Anouk Vroemans
Schooltips

“Vroeger zwaaiden we met straf, nu staat herstel centraal”

Leerlingen die hun verantwoordelijkheid opnemen na een incident? Herstel en geweldloze communicatie staan centraal in Pius X Antwerpen. “Zoals je remedieert voor wiskunde, geef je ook kansen om gedrag bij te sturen”, vertelt leerlingenbegeleider Anouk Vroemans.

Maarten Vansteenkiste over motivatie bij leerlingen
Specialist

Je leerlingen een schooljaar lang motiveren? Start met ABC

Zit de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt? Keer het tij met het ABC van autonomie, verbondenheid en competentie: tips van motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste.

10 ideeën voor inspraak in de klas: icoontjes
Tips

9 frisse ideeën om je leerlingen inspraak te geven

Leerlingen inspraak geven over de manier waarop zij graag leren, motiveert hen. En als leraar groei je van hun feedback. 9 tips.

Zamzam, Houda en Sulaiman vertellen in deze video over hun grote dromen en ambities
Zo doen zij het

“Wij laten leerlingen voelen dat een moeilijke thuis je pad niet bepaalt”

Pedagogisch optimisme erkent moeilijke thuissituaties, maar focust op het potentieel van leerlingen. Hoe doen ze dat op IMS in Borgerhout?

Wim Hanssens heeft straffen afgeschaft.
Zo doen zij het

School zonder straf: “Wacht niet tot iemand een stoel door de klas keilt”

Van een school waar verbale en fysieke agressie dagelijkse kost was naar een plek waar leraren én leerlingen zich veilig voelen. Wim en zijn team van Don Bosco Groenveld maakten de switch naar een school zonder sancties.

illustratie van dynamietstaven
Doe het zelf

Denk 11 keer na voor je straf uitdeelt in de klas

Straffen veroorzaakt boosheid bij leerlingen en is gericht op uitsluiten en isoleren. Denk dus goed na voor je een straf geeft. Deze checklist helpt.

Ewout De Coene van bubao Sint-Gregorius Gentbrugge samen met zijn leerlingen van eindklas type 3.
Zo doen zij het

“Genoeg structuur legt de lat ook in het buitengewoon hoog”

“De grootste fout die je bij onze leerlingen kan maken, is denken dat ze geen progressie kunnen maken in sociale vaardigheden en kennis”, vertelt leraar Ewout van bubao Sint-Gregorius in Gentbrugge. Daarom brengt hij eerst structuur en duidelijke afspraken aan, daarna een pak buitengewoon mooie leerkansen.

illustratie van jongen met gebroken bril en pleister
Specialist

Agressie tegen leraren voorkomen en aanpakken

Fysiek geweld tegen leraren is uitzonderlijk. "Maar zo'n incident heeft wel veel impact”, zegt specialist Hilde Leonard. Hoe reageer je het best en hoe voorkom je het?

Goedele De Swaef van Atheneum Wispelberg gaat aan de slag met Gentle Teaching in haar klas.
Zo doen zij het

Gentle Teaching: agressie voorkomen met goede relaties

Agressief gedrag op school aanpakken én voorkomen? “Dat lukt niet door het af te leren of te bestraffen, maar door een goede relatie met je leerlingen”, vertelt leraar Goedele. Welke rol speelt Gentle Teaching in haar klas?

grafiek: agressiecurve
Duiding

Wat kan jij doen wanneer een leerling agressief gedrag stelt?

Wat doe je wanneer een leerling uit een gevoel van onmacht of frustratie agressief reageert? In deze curve ontdek je dat je zo’n agressieincident kan opdelen in 5 fasen en hoe je bij elke fase krachtig kan optreden.

straffen en belonen
Tips

Kan het zonder straffen en belonen?

Juf Veerle en juf Kristien hebben geen belonings- of sanctiesystemen nodig in hun zesde leerjaar van lagere school Sint-Agnes in Hoboken. Wat zijn hun tips?

Mijlpalenslinger tegen een muur
Klik & Print

Mijlpalenslinger: elk succes vieren met je leerlingen

Als je telkens kleine overwinningen registreert, hebben alle leerlingen snel succeservaringen. Elk succes komt op een vlaggetje aan hun persoonlijke vlaggenlijn.

Klik en Print Zintuigposter en Zintuigkaartjes
Klik & Print

Deze zintuigkaartjes helpen je kleuters hun aandacht te richten

Zijn je kleuters snel afgeleid door prikkels die er niet toe doen? Met deze zintuigkaartjes help je je kleuters hun aandacht beter te richten.

icoontjes van lestechnieken
Tips

Snapt iedereen de leerstof? Check het met 10 technieken

Hoe controleer je snel of leerlingen je les begrepen? Hoe leer ze zelf inschatten wat bleef plakken? Met deze 10 technieken kan je meteen aan de slag.

Video

Weer wat strenger worden? “Zo simpel is het niet”

Hoogleraar psychologie Paul Verhaeghe ziet dat jongeren steeds mondiger worden en leraren meer dan ooit worstelen met gezag. Klasse-redacteur Nele sprak met Verhaeghe over de nieuwe autoriteit, de veranderende rol van directeurs en grote toename van leerproblemen in de klas.

Leerling van PISO-instituut in Tienen doet vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie in rusthuis
Video

Vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie: “Straf moet nuttig zijn”

De leerlingen van het PISO-instituut in Tienen doen vrijwilligerswerk in de plaats van strafstudie. Ze draaien mee in het woonzorgcentrum vlakbij de school. Zo is strafstudie geen tijdverlies, maar leren ze echt iets bij.

Portret Maarten Vansteenkiste
Tips

Hoe leg je de lat hoog zonder druk te zetten?

"Leerlingen hebben hoge verwachtingen nodig om te excelleren", stelt professor Maarten Vansteenkiste (UGent). Maar wanneer slaan die om in verlammende prestatiedruk?

Juf Hanne leest boek met 2 leerlingen
Tips

Kleuterklas zonder strafstoel of beloningsstickers

Straffen en belonen bij kleuters? Juf Hanne van de kleuterschool De Gummi's doet het in haar klas zonder strafstoel of beloningsstickers.

adjunct-directeuren Stig Van Heurck en Elly Huybrighs over sanctiebeleid
Schooltips

Sanctiebeleid: “Geen file meer bij de directeur”

Een bomvol studielokaal door te veel gestrafte leerlingen. Dat moet anders, dacht het TA Brasschaat. Wat kan jij leren van hun sanctiebeleid?

Communicatie- en organisatiedeskundige Marit Goossens over straffen en belonen
Specialist

Straffen en belonen: 12 tips en inzichten

Alweer boeken vergeten en onbeleefde reacties? Communicatiedeskundige Marit Goossens geeft 12 tips over straffen en belonen.

aftelslinger - aftelkalender
Klik & Print

Aftelkalender: uitkijken naar een bijzondere dag

Binnenkort verjaardag, Sinterklaas, communie of schoolreis? Met deze slinger tel je samen met je leerlingen af tot die bijzondere dag.

Leraar Annelien leert haar leerlingen zelfstandig werken
Video

Zo breng je rust in de klas bij zelfstandig werk

Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten, zonder dat ze je voortdurend vragen stellen? Leraar Anneliens tip: gebruik een 'parkeerplaats'. Bekijk de video.

Gilberte Verbeeck, praktijklector aan de lerarenopleiding
Tips

5 tips voor duidelijke klasregels met effect

Gilberte Verbeeck pleit voor duidelijkheid in wat mag en moet in de klas. Met deze tips voor klasregels start elke leraar sterk in de klas.

Leraar helpt leerlingen in de klas
Specialist

Leerlingen motiveren: vragen aan expert Maarten Vansteenkiste

Is intrinsieke motivatie altijd beter? En werken beloningsstickers? Expert Maarten Vansteenkiste (UGent) beantwoordt vragen over motivatie.

Jongen wandelt naar buiten met rugzak
Mag dat?

Wat is het verschil tussen schorsing en uitsluiting?

Een leerling zet geregeld je klas op stelten. Je ondernam al actie, maar zonder resultaat. Wat nu? Schorsing of uitsluiting? Wat is het verschil?

Pedro De Bruyckere over authenticiteit
Tips

Authenticiteit: “Wees niet gewoon jezelf. Wees jezelf als leraar”

Leerlingen verlangen authenticiteit van hun leraar. Maar hoe doe je dat? Door passioneel en bevlogen te zijn, schrijft Pedro De Bruyckere in zijn doctoraat.

portret Jelle Jolles over waarom moeten we dat leren
Wat vind jij?

“Waarom moeten we dat leren?”

Waarom moeten we dat leren? Tienerbrein-expert Jelle Jolles vertelt waarom je die vraag toch het best ernstig neemt en beantwoordt.

Klasmanagement: illustratie van leraar voor de klas.
Blog

“Klasmanagement? Mijn eerste week was een complete ramp”

"Mijn klasmanagement was een ramp, die eerste weken", schrijft leraar Stefanie. In een brief aan startende leraren stopt ze haar tips.

juf Sigrid over klasmanagement
Zo doen zij het

“Mijn kleuters zeggen hoe en wat ze willen leren”

“In mijn klas ligt weinig vast”, zegt juf Sigrid. De kleuters van haar derde kleuterklas bepalen mee hoe en wat ze willen leren. “Vijfjarigen kunnen zoveel meer dan je denkt.”

Elke en Wim over klasmanagement
Tips

Verbeter je klasmanagement: 10 tips

Klasmanagement is meer dan actieve werkvormen en wisselende klasopstellingen. Wat is dat stukje magie dat zorgt voor een klik met je klas? 10 tips.

Juf Kim over rust en structuur in de klas
Zo doen zij het

Klas op stelten: hoe kreeg juf Kim de rust terug?

In het eerste leerjaar van leraar Kim zorgde de minste vonk voor onrust. Hoe brengt ze stap voor stap de rust en structuur terug?

Elke en Wim over klasmanagement
Specialist

Klasmanagement: “Leerlingen willen leraar met een X-factor”

“Ik ken klassen waar na 2 uur lesgeven het zweet op je rug staat. Maar als je hun vertrouwen wint, doen leerlingen alles voor je.” Elke Struyf (UA) en Wim Danschutter (OLVI Gent) over de klik met de klas.

Portret Hilde Colpin
Tips

Zo pak je gedragsproblemen consequent aan

Gedragsproblemen aanpakken is niet gemakkelijk. Een consequente en positieve aanpak werkt, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en Thomas More Antwerpen.

leraar met leerling
Schooltips

Sanctiebeleid op school: kies de juiste maatregel

Hoe vermijd je grensoverschrijdend gedrag bij leerlingen? "Trek de juiste 'lade' maatregelen open", zegt nascholer Monique D'Aes. Zij ontwikkelde het 4- lademodel. Inspiratie voor jouw sanctiebeleid op school?

leerkracht geeft les aan kinderen
Tips

Een positieve strategie zodat leerlingen beter meewerken

Je wil je leerlingen beter laten meewerken, hen motiveren en inspireren? Leraar Doug Lemov geeft 5 tips om je les positief te framen.

Lawaaimeter hangt tegen bord
Klik & Print

Lawaaimeter: maak geluid zichtbaar in de klas

Te veel ongewenst kabaal in je klas? Met een lawaaimeter maak je geluid zichtbaar voor je leerlingen en maak je hen bewust van hun stemgeluid.

Leraar krijgt klas niet onder controle
Tips

Zo maak je komaf met kabaal in je klas

Beginnende leraren krijgen de klas soms moeilijk stil. 3 starters leggen hun situatie voor. Mentoren An Luyten en An Robeys geven tips voor minder kabaal.

Leerlingen samen aan het werk
Tips

Zo maak je van groepswerk meer dan gekakel

Om van groepswerk een echt leerproces te maken, is het gesprek binnen de groep cruciaal. Je leerlingen moeten er luisteren, vragen stellen en argumenten geven. Ontdek hoe een groepsgesprek rendeert.

Leerlingen rennen door de schoolgang
Klik & Print

Zo krijg je je leerlingen op tijd op school

Steeds meer leerlingen te laat in de klas? Download de poster ‘Blij dat je op tijd bent!’ en hang hem op. Met een extra campagne op school kan je het aantal laatkomers al snel met meer dan de helft doen dalen.

Persoon pakt kapotte gsm op, is straffen of HERGO een oplossing?
Duiding

Na een conflict met een leerling: straffen of herstellen?

Straffen is niet altijd de beste oplossing wanneer leerlingen over de schreef gaan. HERGO, herstelgericht groepsoverleg blijkt een beter effect te hebben.

juf vliegt uit tijdens de les
Help elkaar

Ik strafte de hele klas. Hoe zet ik dat recht?

Leraar Wim zit verveeld met een klassikale straf. Lees het antwoord van mentor-coach Johan Dehandschutter en geef jouw eigen advies.

Andere thema's binnen Klastips